Ostrá válka miliardářů. Jde v ní o dealerství aut a vagonku Legios

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Těžké váhy českého byznysu se do sebe ostře pustily kvůli velké síti automobilových dealerství a závodu na výrobu železničních vagonů. Ve střetu figuruje i štědrý sponzor prezidentské kampaně Miloše Zemana, píše Daniel Novák na webu Hlídací pes. 

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek,zdroj: Foter.com

Únorové ovládnutí skupiny automobilových dealerství značek Hyundai a Mazda ze strany Czechoslovak Group Michala Strnada (vloni oficiálně převzal firmu od otce Jaroslava Strnada) má zajímavé pokračování. Je jím insolvenční návrh na vagonku Legios Loco, která je úzce provázána se zkrachovalým výrobcem vagonů Heavy Machinery Services.

U obou těchto firem se pravidelně skloňuje jméno podnikatele Františka Savova. Jaroslav Strnad projevoval o Heavy Machinery Services (tehdy se ještě firma jmenovala Legios, nezaměňovat však až s později vzniklým Legios Loco, pozn. red.) již v roce 2017 velký zájem.

Jak se vše seběhlo? Nejprve Strnadova Czechoslovak Group ovládla jedny z největších tuzemských autodealerů Car Star Praha a Hyundai Centrum Praha.  Od těchto firem získala (podle dokumentu zveřejněného v insolvenčním rejstříku) společnost Car Service Partner pohledávku za Legios Loco a poté na ni podala insolvenční návrh. 

"Otázky nechám bez komentáře," reagoval mluvčí Strnadovy skupiny Andrej Čírtek na dotazy, které se mimo jiné týkaly vazby mezi Czechoslovak Group a insolvenčním navrhovatelem Car Service Partner.

Na propojení Strnada s Car Service Partner poukázala v reakci na insolvenční návrh sama společnost Legios Loco.

"Ze zveřejněných údajů je zřejmé, že jde o smyšlené pohledávky za zhruba tři miliony korun, které insolvenční navrhovatel ze skupiny Czechoslovak Group získal dvojnásobným postoupením mezi nemajetnými účelovými firmami v posledních dvou týdnech," uvedla mluvčí vagonky Radka Háčková.

Sponzor prezidentské kampaně 

Jako vlastník firmy Car Service Partner je v obchodním rejstříku zapsán Marek Zurian. Osmadvacetiletý podnikatel byl třetím největším sponzorem poslední prezidentské kampaně Miloše Zemana, na kampaň mu daroval 950 tisíc korun (Zemana mimochodem štědře podporovala i Strnadova firma Dako-CZ; Strnad následně od Zemana dostal státní vyznamenání). Zurian podle dostupných údajů vydělává na finančních půjčkách, za něž lidí ručí svými automobily.

Zurianova firma sídlí v pražské ulici Na Poříčí v domě, který z poloviny patří Czechoslovak Group. Když se v roce 2018 objevily v médiích komerční prezentace Zurianova zástavního byznysu Cash4Car, vyjednávala mediální prostor agentura PP Partners. Ta mediálně zastupuje i Strnadovu Czechoslovak Group.

Zuriana se do vydání tohoto textu kontaktovat nepodařilo, v únoru 2018 však v České televizi vazbu na Strnada popřel.

Stejně tak dala nyní od Zurianovy firmy Car Service Partner ruce pryč i Strnadova Czechoslovak Group. Mediální zástupce skupiny Jaroslav Martínek ve vyjádření pro ČTK uvedl, že Car Service Partner do Strnadova holdingu nepatří.

Další zajímavou firmou ve hře je společnost Bazcom. Její majitel Jiří Mařas patří podle obchodního rejstříku mezi Strnadovy obchodní partnery. Rovněž tato společnost získala pohledávky vůči výrobci vagonů Legios Loco krátce poté, co Czechoslovak Group ovládla skupinu automobilových dealerství.

Bazcom převzal pohledávku od společnosti Hyundai Centrum Praha. Následně se Bazcom neúspěšně pokusil vyvolat insolvenční řízení s Legios Loco. Poté, co soud návrh pro neopodstatněnost odmítl, předal Bazcom pohledávku dál společnosti Car Service Partner. Ta pak podala druhý insolvenční návrh na Legios Loco.

Kdo je tady majitel? 

Skupinu několika distributorů značek Hyundai a Mazda sdružených pod hlavičkou Car Star Group ovládla Czechoslovak Group letos v únoru.

Získala tím nejen byznys s tržbami šplhajícími ke dvěma miliardám korun, ale právě i pohledávky vůči podniku Legios Loco, o nějž měl zbrojař Strnad zájem již dříve.

Podle vyjádření Czechoslovak Group byl původním vlastníkem Car Star Group podnikatel Jan Červinka. "I když se mojí firemní skupině dařilo, hledal jsem silného a solidního partnera, který bude garantovat její další rozvoj," potvrzoval ve společné tiskové zprávě i sám Červinka.

Z veřejných rejstříků informaci o původním vlastníkovi ověřit nelze. Skupinu Car Star Group totiž ovládala společnost Car Store Group registrovaná na Marshallových ostrovech. Tedy v jednom z daňových rájů, které údaje o majitelích firem nezveřejňují.

Majetkové vztahy navíc zpochybnil na začátku března advokát offshorové Car Store Group, který Červinku obvinil z falšování dokumentů a z pokusu vyvést majetek mimo skupinu bez souhlasu akcionáře.

V dokumentu současně právník pohrozil trestněprávními důsledky. Současně má firma z Marshallových ostrovů vůči dealerstvím údajně pohledávky za stovky milionů korun a vyhrožuje brzkým podáním insolvenčního návrhu.

"Holding Czechoslovak Group stoprocentně stojí za panem Janem Červinkou. Jde o šikovného a poctivého podnikatele, jehož problémy jsou způsobeny tím, že se při svém podnikání potkal s panem Savovem," reagoval na hrozby tiskový zástupce Strnadovy skupiny Jaroslav Martínek.

Podle informací z byznysových kruhů měl skupinu dealerství původně ovládat právě František Savov. Tedy stejný byznysmen, který podle některých informací má zájmy i kolem Legiosu. Sám Savov se však k vlastnictví prodejen automobilů veřejně nikdy nepřihlásil. Stejně tak prý nemá nic společného ani s Legiosem a Heavy Machinery Services.

Právě zde je ale kolbiště, kde se pokouší získat vliv zbrojař Strnad nebo na něj napojené firmy.

Tak kdo je majitel? 

V aktuálním insolvenčním návrhu na Legios Loco se uvádí, že propojení této firmy s Heavy Machinery Services má mnohem hlubší povahu, než odpovídá vztahu nájemce a pronajímatele.

"Z výslechu svědků před insolvenčním soudem v rámci insolvenčního řízení Heavy Machinery Services vyplynulo, že obě společnosti (HMS a Legios Loco) jsou nejen obchodními partnery, ale i propojenými osobami, jejichž konečným vlastníkem je pan František Savov," napsal insolvenční navrhovatel Car Service Partner. Firma Legios Loco vznikla v lednu 2013. Do května 2014 byla jejím majitelem společnost Legios Group registrovaná ve Velké Británii.

Přibližně ve stejné době táž britská firma ovládala i podnik Heavy Machinery Services. Společnosti Legios Loco a Heavy Machinery Services měly společné rovněž členy představenstev a dozorčích rad, vyplývá z obchodního rejstříku.

červenci 2014 uzavřel podnik Heavy Machinery Services s Legios Loco smlouvu o pronájmu výrobních závodů, zařízení i zaměstnanců. Obchod s železničními vagóny nyní tedy zařizuje Legios Loco. Když českobudějovický krajský soudce Zdeněk Strnad letos v lednu zamítl návrh na reorganizaci Heavy Machinery Services, vyjádřil pochybnosti nad výhodností spolupráce s Legios Loco. Zmínil rovněž svědectví o propojení obou firem.

"Pochybnosti jsou tak nejen ve vztahu k této společnosti (Legios Loco – pozn. aut.), respektive vůbec důvodům jejího vzniku, ale i o jejím faktickém propojení s dlužníkem, neboť zde ze svědeckých výslechů realizovaných v rámci tohoto řízení vyplývá mimo jiné jednotné řízení přes společnost Garris či přímo Františkem Savovem a je zde navíc i personální propojení skrze některé současné či bývalé zaměstnance dlužníka," uvedl soudce v odůvodnění rozsudku.

Ve vyjádření k aktuálnímu insolvenčnímu návrhu však Legios Loco jakékoli tvrzení o vlastnickém propojení s Heavy Machinery Services a Savovem odmítla jako nepravdivé.

"Z předložených výpisů z obchodních rejstříků společností dlužníka a Heavy Machinery Services, potažmo společností, které jsou jejich akcionáři, vyplývá, že dlužník a Heavy Machinery Services jsou vlastněny naprosto odlišnými subjekty, které jsou navíc založeny a sídlí ve státech z opačných koutů Evropy. Mezi společnostmi navíc neexistuje ani žádné personální propojení," stojí v dokumentu zaslaném firmou Legios Loco insolvenčnímu soudu.

Otázka vazeb mezi oběma firmami je důležitá kvůli průběhu insolvence s Heavy Machinery Services. V říjnu 2018 totiž v lounském závodu firmy zasahovala policie. Podle serveru idnes.cz tam kriminalisté dorazili právě kvůli podezření z insolvenčních čachrů a tunelování Heavy Machinery Services.

Mediální zástupce Heavy Machinery Services Michal Donath tehdy policejní zásah označil za neopodstatněný: "Je možné, že policejní zásah je součástí snahy některých nových netransparentních subjektů o ovládnutí firmy prostřednictvím insolvenčního řízení."

Věřitelem Heavy Machinery Services se díky získání pohledávky patřící původně slovenské Všeobecné úvěrové bance stala v květnu 2017 kyperská společnost Gomanold. To je stejná firma, s jejíž pomocí Jaroslav Strnad v roce 2013 ovládl kopřivnickou automobilku Tatra.

Souboj miliardářů krok za krokem

  • 22. února 2019
    V obchodním rejstříku je zapsána změna majitele společností Hyundai Centrum Praha, Car Star Praha, Whare Factory, Hyundai Centrum CB, Car Star Immo a Car Star Fleet. Původním vlastníkem byla firma Car Star Group ovládaná společností Car Store Group z Marshallových ostrovů. Novým majitelem skupiny firem je CSG Industry ze skupiny Czechoslovak Group.
  • 25. února 2019
    Hyundai Centrum Praha postoupila pohledávky vůči firmě Legios Loco společnosti Bazcom. Ta téhož dne podává na Legios Loco insolvenční návrh k Městskému soudu v Praze.
  • 26. února 2019
    Městský soud v Praze odmítl insolvenční návrh firmy Bazcom na podnik Legios Loco.
  • 27. února 2019
    Czechoslovak Group informuje média o akvizici skupiny společností spadající pod Car Star Group. Jako původní majitel a zakladatel dotčených automobilových firem je v tiskové zprávě uveden jejich dlouholetý jednatel Jan Červinka.
  • 28. února 2019
    Společnost Car Star Praha poslala do Legios Loco oznámení o postoupení pohledávky vůči této firmě na společnost Car Service Partner. Ve stejný den získala firma Car Service Partner pohledávky vůči Legios Loco rovněž od společnosti Bazcom.
  • 4. března 2019
    Car Service Partner podává u Krajského soudu v Českých Budějovicích insolvenční návrh na Legios Loco. Téhož dne rozesílá právní zástupce Car Store Group Jan Řezník obchodním partnerům upozornění, že k převodu Car Star Group na Czechoslovak Group došlo protiprávně a bez souhlasu akcionáře.
  • 5. března 2019
    Krajský soud v Českých Budějovicích vydává vyhlášku o zahájení insolvenčního řízení s Legios Loco.

Daniel Novák pro Ústav nezávislé žurnalistiky 

Tagy: Česko domácí byznys pohledávky český prezident společnosti a firmy daňové ráje

Zdroje: Hlídací Pes