Dnes je neděle 24. října 2021., Svátek má Nina
Počasí dnes 11°C Skoro jasno

Nový formát prodejen IKEA: Konec nepřehledných uliček a více zábavy

Nový formát prodejen IKEA: Konec nepřehledných uliček a více zábavy
Znovuotevřená prodejna IKEA v Šanghaji nabízí nový formát | zdroj: Profimedia

Švédský nábytkářský řetězec IKEA testuje nový formát prodejen, kde bude vedle nakupování možné trávit i volný čas. Hledá pro své obchody lepší uplatnění v éře nákupů přes internet. IKEA si k tomuto účelu vybrala zatím dva obchody - jeden v Šanghaji a druhý ve Vídni.

Nový formát především zbaví prodejnu typické změti uliček, ve kterých se mnoho lidí ztrácí, informuje list The Wall Street Journal (WSJ).

Společnost Ingka Holding, která provozuje většinu prodejen IKEA ve světě, tento měsíc znovuotevřela lokalitu v šanghajské čtvrti Sü-chuej, kterou upravila tak, aby v ní mohla vyzkoušet formát budoucích prodejen. Ten si firma představuje tak, že její obchody budou vytvářet prostor, kde budou návštěvníci moci třeba strávit i několik hodin jinak než nakupováním. Vedle předváděcí plochy a místa pro nákup menších položek bude prostor podobný kinu - budou tam křesla a možnost posedět s přáteli.

IKEA byla při zavádění on-line prodeje před pandemií pomalá, její objednávkový systém byl navíc pro mnoho lidí nepřehledný, poznamenává WSJ. Novým formátem obchodů se teď IKEA snaží o víc než jen o pobavení zákazníků. Spojením vylepšeného on-line prodeje a nabídky v prodejnách s novým formátem spolu s prostorem pro trávení volného času chce docílit toho, aby lidé už v obchodě více promýšleli, jak si svůj domov zařídí.

IKEA doufá, že nový design udrží zákazníky v jejích obchodech co nejdéle. Počítá například i s novým formátem restaurací, které ukážou, jak připravovat pokrmy v souladu s nejnovějšími trendy a s přihlédnutím k ochraně přírody a udržitelnému způsobu života. Plánuje i prostor, kde zaměstnanci pomohou zákazníkům opravit starý nábytek nebo sestavit nový.

Nová prodejna ve Vídni začíná fungovat od čtvrtka. Umístěna je vedle vlakového nádraží Westbahnhof a má pět poschodí se střešním prostorem, kde je kavárna. Nemá žádné parkovací stání, což je jinak typické pro obchody IKEA postavené daleko od center měst. Menší položky je možné si hned odnést, ty větší si pak může zákazník objednat a IKEA mu je druhý den přiveze.

V obou testovacích prodejnách mohou zákazníci využít svůj mobilní telefon k naskenování informací z položek, které je zaujaly. A na rozdíl od uspořádání dnešních prodejen už se mohou procházet zcela libovolně, žádné vymezené uličky už je nebudou v pohybu omezovat.

Obě zkušební prodejny byly navrženy ještě před pandemií. Na Šanghaj padla volba proto, že mnoho lidí už tam své chytré telefony k nákupům běžně používá, zatímco lokalita ve Vídni souvisí se snahou firmy otevírat nové obchody v městských centrech. IKEA už v červnu otevřela obchod s menšími položkami na pařížské Rue de Rivoli, což je rovněž v centru.

„V podstatě jsme chtěli začít úplně znovu a říct, jak si můžeme představit obchod budoucnosti. Jako obchod, kam už si zákazník nechodí kupovat jen knihovničku Billy,“ řekl manažer prodeje společnosti IKEA Stefan Vanoverbeke. Billy je název jedné z nejprodávanějších malých knihoven od firmy IKEA.

Švédský nábytkářský řetězec si je dobře vědom, že čím dál více zákazníků chce nakupovat on-line. Případně ani jinou možnost nemají, jestliže nevlastní auto, aby si mohli objemnější položky sami dovézt, říká Vanoverbeke. To ale pro firmu znamená dilema, které musí vyřešit: „Proč ale pak chodit do obchodu IKEA?“

To je otázka, s kterou zápasí mnoho řetězců. Pandemie totiž způsobila, že k nákupům přes internet se odhodlala i další skupina lidí, která to možná předtím úplně v plánu neměla. Výsledkem je, že v nákupních centrech a vlajkových obchodech zůstalo méně lidí. Nový formát prodejen už proto začaly zkoušet například i firmy Lego Group nebo ve Spojených státech Dick’s Sporting Goods. I tyto podniky lákají zákazníky vedle nákupů i na nové zážitky - třeba vyzkoušet si hry s prvky rozšířené reality nebo si vyšplhat na lezeckou stěnu.

Zdroje: