Dnes je sobota 25. června 2022., Svátek má Ivan
Počasí dnes 24°C Dešťové přeháňky

Aktualizováno: Nejdražší auto na světě: Mercedes-Benz z roku 1955 se prodal za rekordních 3,3 miliardy

Aktualizováno: Nejdražší auto na světě: Mercedes-Benz z roku 1955 se prodal za rekordních 3,3 miliardy
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé z roku 1955 | zdroj: Profimedia/AFP PHOTO / Mercedes-Benz AG

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé z roku 1955 se na soukromé aukci prodal za 135 milionů eur (3,3 miliardy Kč). Stal se tak nejdražším prodaným vozem všech dob, oznámila automobilka spolu s aukční síní, která prodej zorganizovala. Na světě existují pouze dva takové automobily.

Aukce se konala v utajení už 5. května v muzeu Mercedes-Benz ve Stuttgartu, firma o ní ale informovala až teď. Aukci zajistila kanadská společnost RM Sotheby’s.

Vítěznou nabídku podal britský sběratel aut Simon Kidston, který ale postupoval podle pokynů jednoho ze zájemců. Ten pak jako skutečný vítěz aukce zůstal v anonymitě. Kidston, který je mimo jiné i poradcem, komentátorem a novinářem, německou automobilku rok a půl přesvědčoval, aby vůz prodala.

Dosavadní rekord u auta prodaného v aukci držel vůz Ferrari 250 GTO z roku 1962, který se před čtyřmi lety prodal za 48,5 milionu dolarů. Rekord u auta prodaného soukromě činil 70 milionů dolarů a týkal se vozu Ferrari GTO z roku 1963, uvedl server CNBC.

O prodeji už ve čtvrtek informoval server Hagerty Insider. Aukce se konala za mimořádných okolností, vstup na ni měli pouze vybraní sběratelé a zákazníci Mercedes-Benz.

Aukční síň RM Sotheby’s v zastoupení Mercedesu pozvala asi deset nebo možná i méně pečlivě vybraných sběratelů aut, kteří jsou nejen dost bohatí na to, aby se mohli aukce zúčastnit, ale kteří byli schopni vyhovět přísným kritériím, jak požadovala německá automobilka. Ta chtěla mít jistotu, že nový vlastník bude o vůz pečovat tak dobře jako výrobce, že jej bude nadále vystavovat a neprodá ho nikomu dalšímu jen proto, že by mu to přineslo rychlý zisk.

„Dá se říct, že si nikdy nikdo nepředstavoval, že by toto auto mohlo být někdy nabídnuto k prodeji, takže když Mercedes-Benz požádal aukční síň RM Sotheby’s, zda by nemohla zorganizovat aukci, byla to pro nás opravdová čest,“ řekl šéf RM Sotheby’s pro oblast Británie, Evropy, Blízkého východu a Afriky Peter Wallman.

Podle lidí z branže se předpokládá, že vybraní zájemci se v muzeu Mercedes-Benz nejprve zúčastnili slavnostního oběda a že klíčoví sběratelé do Stuttgartu těsně před aukcí přiletěli v soukromých tryskáčích. Hlavní výstavní plocha muzea byla ten den pro veřejnost uzavřena.

Výtěžek z prodeje půjde na podporu vzdělání a vědy pro mladé lidi, a to v oblastech, jako jsou přírodní vědy a úsilí o snižování emisí uhlíku. Mercedes-Benz bude mít za tímto účelem novou nadaci.

Prodaný vůz Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut je jedním ze dvou takových aut, která byla v roce 1955 vyrobena, a je považován za jeden z nejvíce ceněných automobilů. Vůz je výsledkem práce týmu designérů, který se v Mercedesu specializoval na závodní auta. V jeho názvu je příjmení hlavního konstruktéra Rudolfa Uhlenhauta.

Mercedes se s novým majitelem dohodl, že auto bude při zvláštních příležitostech veřejně vystaveno. Kdo chce spatřit jeho dvojče, má to jednodušší: Je k vidění šest dní v týdnu v muzeu Mercedesu.

V Česku se ročně prodá přes 500 auto veteránů, ceny dosahují milionů

V Česku se ročně prodá více než 500 automobilových veteránů, jejich ceny mnohdy dosahují milionových hodnot. Největší zájem je o české značky Škoda, Praga nebo Aero, ze zahraničních pak o Porsche, BMW či Mercedesy. ČTK to řekl předseda Klubu historických vozidel Praha Bedřich Danda.

Zřejmě nejdražším historickým vozem v Česku je unikátní závodní Mercedes W154 ze sbírek Národního technického muzea, se kterým ve 30. letech závodil slavný Rudolf Caracciola. V současnosti jde o jediný původní exemplář na světě a jeho cena se podle motoristického experta Františka Dvořáka odhaduje na několik miliard Kč. Již v 90. letech za něj muzeu zahraniční zájemci nabízeli přibližně miliardu korun. W154 je někdy označován za nejlepší závodní auto všech dob.

V Česku je podle Dandy registrovaných okolo 25 000 historických vozidel a dalších zhruba 10 000 aut bez registrace se nachází ve stodolách či garážích majitelů nebo prochází renovací v dílnách. „Trh s historickými vozidly je přiměřený naší velikosti, proto nelze srovnávat s trhem například v USA nebo v Německu. Přesto si ale myslím, že nejsme zase tak malí,“ podotkl.

Ceny veteránů se podle Dandy od sametové revoluce výrazně zvýšily. Vozy se prodávají buď přes specializované firmy, přes inzerci nebo na aukcích. Na webech tak lze najít Lancii Beta Spyder Zagato z roku 1977 za 100 milionů Kč, Alfu Romeo 6C z roku 1930 za 84 milionů nebo Mercedes-Benz 500 Special Roadster za 35 milionů Kč.

„Náš Klub historických vozidel Praha pořádal v dřevních dobách historicky první aukci v ČR v Praze na Žofině 9. června 1990. Měli jsme tam 48 položek, prodaly se tři položky, ale po skončení aukce se začalo prodávat mezi vlastníky a zájemci a odhaduji, že se tam prodalo více než dalších deset strojů. Aukci jsme zopakovali v roce 1996 v hotelu Hilton, bohužel se stejným způsobem a i prodělkem. Asi jsme byli moc napřed,“ dodal Danda.

V současnosti je největší podobnou akcí aukce na výstavišti v Lysé nad Labem. Například hned při tamní první aukci se vydražil vůz Škoda 100 za 1,8 milionu Kč. Při letošní aukci se podařilo vydražit vůz Tatra 13 valníček za stejnou sumu.

Investiční veterány prodává například firma The Art of Performance sběratele a investora Filipa Turka, Scuderia Praha nebo Mototechna Classic skupiny Aures Holdings. 

Zdroje: