Dnes je neděle 22. prosince 2024., Svátek má Šimon
Počasí dnes 1°C Slabé sněžení

Jak vyřešit přeplněné metro? V Soulu odstraní z některých vagónů sedadla

Jak vyřešit přeplněné metro? V Soulu odstraní z některých vagónů sedadla
Soulské metro | zdroj: Profimedia

Od ledna příštího roku si pasažéři v některých vagónech soulského metra nesednou. Mělo by to přispět k jejich většímu pohodlí a bezpečí a snížit enormní zatížení linek v jihokorejské metropoli, které čelí největšímu náporu během ranní a večerní špičky.

Metro v jihokorejském Soulu patří mezi největší městské železniční sítě světa. Má devět linek a 275 stanic, které denně využívá odhadem sedm milionů lidí. V metropolitní oblasti Soulu žije kolem třiceti milionů lidí, tedy téměř polovina jihokorejské populace. Ta je známá svou pracovitostí, je tedy logické, že to ráno a k večeru pocítí i linky metra.

Státní provozovatel metra Seoul Metro proto spustí v lednu 2023 pilotní program s cílem snížit zatížení dvou linek, které jsou na tom nejhůře, napsal britský The Guardian.

Vždy ve dvou vagónech vlaků na linkách 4 a 7 nově nebudou místa k sezení. Počítá se s tím, že absence sedadel uvolní více prostoru pro cestující. Na těchto trasách dosáhly do třetího letošního čtvrtletí ve špičkách úrovně přetížení 193,4 a 164,2 procenta kapacity.

Do nejhlubšího pekla

S vagony bez sedadel počítá Seoul Metro se snížením přetížení na 153,4 a 130,1 procenta kapacity, naspal deník The Korea Times. V návaznosti na to také společnost zvýšila počet vlaků během zmíněných špiček.

„Pokud se pilotní projekt ukáže jako efektivní, v budoucnu tuto iniciativu rozšíříme, abychom zajistili, že občané budou moci používat metro pohodlněji a bezpečněji,“ prohlásil generální ředitel Seoul Metro Baek Ho.

V Soulu je pro tento typ dopravy rozšířený výraz „jiokcheol“, což je v překladu kombinace slov „peklo“ a „metro“. Toto označení přesně vystihuje frustraci, kterou zažívají každý den cestující namačkaní v soulském metru. To však není „nejhlubším peklem“.

Nejhůře je na tom metro v japonském Tokiu. Ročně ho využije 3,1 miliardy cestujících, napsal web Love The Maldives. Šindžuku je přitom největší a nejvytíženější stanicí světa. Má celkem 36 nástupišť a denně přes ni cestuje 3,64 milionu lidí.

Za jedno z nejvytíženějších je pak považováno i metro v Pekingu. Po metru v Šanghaji je to pekingské považováno s 783 kilometry za druhé nejdelší na světě. Má 27 linek, 463 stanic a v roce 2021 přepravilo 3,066 miliardy cestujících.

Zdroje:
The Guardian, Love The Maldives, The Korea Times