Ještě donedávna měli londýnští pošťáci vlastní metro
Což takhle šoupnout poštovní auta pod zem? Je to ekologické a rychlejší. V části Londýna to fungovalo 76 let.
Londýn se může pochlubit nejstarším metrem na světě. Začalo se budovat v roce 1860 a první vlaky vyjely o tři roky později. Zpočátku byly tažené parními lokomotivami, na elektriku jezdily až od roku 1905. Kromě toho měla londýnská podzemní dráha i jednu zvláštnost: Svou vlastní trať tu měli do roku 2003 pošťáci.
Londýnské ulice jsou odnepaměti poznamenané silným provozem. Ve snaze vyhnout se zácpám v centru města, které vedly k neúnosným zpožděním, dostala britská královská pošta Royal Mail báječný nápad: Od roku 1927 doručovala po městě dopisy a balíky pomocí vlastní podzemní dráhy – Rail Mail.
Šlo o vlaky s elektrickým pohonem bez řidiče, které se pohybovaly ve vlastním tunelovém systému mezi městskými částmi Paddington a Whitechapel. Na desetikilometrové trati bylo osm třídicích stanic, kde se zásilky vykládaly a nakládaly.
Plán na podzemní poštovní vlak se zrodil v roce 1911, s hloubením tunelu se začalo v únoru 1915. V letech 1917-1924 byla stavba přerušena, protože nebyli lidi ani materiál, ale o Vánocích 1927 už po dvoukolejné podzemní trati vesele svištěly dárkové balíčky. Dopisy přišly na řadu v únoru následujícího roku.
Poštovní metro fungovalo 76 let, 31. května 2003 byl jeho provoz ukončen a trať zakonzervována. Královská pošta své rozhodnutí zdůvodnila tím, že je podzemka krajně nerentabilní a že její provoz je pětkrát dražší než rozvážení zásilek po ulici. Tou dobou už ale fungovaly jen poslední tři stanice a trasa se využívala jen z jedné třetiny.
Od září 2017 je bývalá trať součástí muzea a návštěvníci se po ní mohou i kousek projet. Zub času se na ní podepsal minimálně.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.12.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,100 | 25,180 |
USD | 24,000 | 24,120 |