Dnes je čtvrtek 19. prosince 2024., Svátek má Ester
Počasí dnes 1°C Oblačno

Jak se zbavit strachu z létání?

Jak se zbavit strachu z létání?
Ilustrační foto | zdroj: Profimedia

I přes lidskou touhu dosáhnout až k nebesům je pro mnohé jedince už samotná nutnost nastoupit do letadla noční můrou, na niž se psychicky připravují týden dopředu. Existují však způsoby, jak tento panický strach překonat.

„Co si pamatuji, nesnáším létání. Všechno od vzletu po turbulence a přistání ve mně může vyvolat pocity naprosté paniky,“ přiznala reportérka Business Insider Sophia Ankelová, která se zúčastnila kurzu Flying with Confidence.

„Když jsem měla letět, dělala jsem si starosti už několik dní předem, ve vzduchu jsem měla záchvaty paniky a během turbulencí jsem držela za ruce cizí lidi. A vím, že nejsem sama,“ řekla dále Ankelová, která mluví z duše asi 40 procentům Američanů.

Aviofobie (neplést s aerofobií, která zahrnuje kromě létání i strach z proudícího vzduchu a průvanu) postihuje až 5,5 procenta světové populace. Existují však způsoby, jak tomuto strachu čelit, tvrdí Ankelová.

To pochopila se stovkou dalších aviofobiků právě na zmíněném kurzu British Airways v Londýně za 385 britských liber (přes 10 tisíc korun). Tam jim piloti, palubní personál a nakonec psychiatr dávali cenné informace a rady užitečné k překonání strachu z létání.

Kurz začal technickou lekcí vedenou piloty a palubním personálem. Vysvětlili například, že není třeba se bát hlučných motorů. Jak totiž řekl jeden z pilotů Steve Allright, „hlasitý motor je zdravý motor“. Skřípavý zvuk během rozjíždění letadla po ranveji před vzletem je zvuk hydraulického systému.

Na piloty i letadla je spoleh

Pokud vysadí jeden z motorů, letadlo může po určitou dobu v letu pokračovat. Díky vztlaku křídel může podle Allrighta vlastně plachtit bez obou motorů asi 160 kilometrů a bezpečně přistát na vodě. Piloti se navíc na selhání motorů připravují před každým letem. Jedná se o jednu z nejvíce nacvičovaných situací v pilotní kabině.

Piloti celkově procházejí intenzivním výcvikem a tato pracovní pozice je přísně regulována. Každý pilot musí navíc podstupovat pravidelné kontroly a testy. Například v případě British Airways musí všichni piloti absolvovat každý rok lékařskou i technickou prohlídku. Piloti rovněž musejí pravidelně absolvovat výcvik v leteckém simulátoru. Jsou tedy připraveni na krizové scénáře.

Obávané turbulence mohou leckterého pasažéra vyděsit, ve skutečnosti ale nejsou nebezpečné. Jak vysvětluje Federální úřad pro letectví (FAA), jde o nerovnoměrné proudění vzduchu způsobené atmosférickým tlakem, tryskovými proudy, studenými a teplými frontami a bouřkami. A konstrukce letadel jsou navrženy tak, aby tomu odolaly.

„Jakkoli to může znít bláznivě, mívala jsem iracionální strach, že se může letadlu během turbulencí utrhnout křídlo,“ řekla Ankelová. Letadla jsou však navržena a testována tak, aby vydržela i ty nejextrémnější turbulence.

Nádech… a úleva

V případě, že cestujícího v letadle neuklidní vědomí o profesionalitě pilotů, palubního personálu a odolnosti letadel, strach z létání lze kontrolovat s pomocí správného dýchání. Tělo i mysl uvolníme tak, že zpomalíme dech.

Speciální techniku popsal Allright. Vdechněte vzduch ústy ještě předtím, než jej nasajete nosem, a při nádechu stlačujte hýžďové svaly a oblast pánve. Snížíte tak srdeční frekvenci a svalové napětí.

Zrelaxuje vás také brániční neboli břišní dýchání. Přiložte ruku na břicho a přimějte ji se zvedat. Tak poznáte, že dýcháte do břicha. Tohle všechno si vyzkoušela Ankelová během 45minutového letu v rámci kurzu kolem letiště Heathrow.

Strach z létání je rozšířený, existuje proto spousta podobných kurzů. V Česku je například kurz Létání bez strachu, který nabízí podobný program.

Zdroje: