Gigantická stavba za 360 miliard: Stát chystá novou síť dálnic, hotovo má být až po roce 2050
25. 4. 2025 – 16:04 | Ekonomika | Štěpán Bárta

Češi se mají na co těšit – stát odhalil plány na výstavbu více než 600 kilometrů nových dálnic a hlavních silnic. Cena? Závratných 360 miliard korun! Stavět se má postupně, dokončení klíčových tras ale přijde až dlouho po roce 2050.
Dálnice budoucnosti: Praha a Brno si konečně oddechnou
Ministerstvo dopravy spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) v pátek představilo revoluční plány na rozšíření dálniční sítě. Po roce 2033, kdy má být hotová základní síť vedoucí ke státním hranicím, přijde na řadu stavba nových koridorů, které mají odlehčit hlavně nejzatíženějším regionům.
Hlavní hvězdou je obří Středočeský okruh kolem Prahy, dlouhý více než 200 kilometrů, který má odklonit tranzitní dopravu mimo hlavní město. K tomu se přidá strategická spojnice Plzeň–Písek–Jihlava na téměř 190 kilometrech nové dálnice.
„Cílem je dostat tranzit mimo Prahu a Brno a lépe propojit krajská města,“ potvrdil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Za stovky miliard: Dálnice, čtyřpruhy i nové silnice
Studie odhalila, že by se mělo postavit přes 630 kilometrů nových komunikací. Z toho 540 kilometrů tvoří hlavní dálniční koridory s odhadovanými náklady 320 miliard korun. Dalších 94 kilometrů vedlejších spojení si vyžádá přibližně 40 miliard.
Většina nových tahů bude čtyřpruhových, ve vytížených úsecích dokonce šestipruhových. Na některých místech, kde doprava nebude tak silná, ale vzniknou „jen“ modernizované silnice první třídy.
Nové trasy mají například propojit Jihlavu s Chlumcem nad Cidlinou nebo Domašov s Prostějovem. Ve hře je také spolupráce se soukromým sektorem v rámci PPP projektů, podobně jako u nedávno dokončené dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem.
Dokončení? Až další generace
I když někteří představitelé ŘSD naznačovali, že by část nových dálnic mohla být v provozu dřív než v roce 2050, ministr Kupka v pátek chladil očekávání.
„Je to plán s výhledem až za rok 2050. Pokud nedojde k urychlení, kompletní dokončení se v dohledné době čekat nedá,“ varoval.
Do té doby stát plánuje alespoň postupné rozšiřování stávajících dálnic – například části D5.
Přesné trasy zatím nejsou schválené a čeká je složitý proces jednání s kraji a obcemi. Studie zatím pouze načrtla hlavní koridory, které by mohly v budoucnu změnit mapu české dopravy k nepoznání.