Firmy, jež opravovaly D1 u Humpolce, odstoupily od smlouvy s ŘSD. Byly tam skryté překážky, tvrdí

AKTUALITA - Aktuality autor: šar

Sdružení stavebních firem, které opravovalo dálnici D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru, odstoupilo od smlouvy o dílo uzavřené s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD). Informovala o tom  společnost Geosan Group. Ukončení smlouvy s nynějšími stavbaři už v pondělí oznámilo ŘSD, které to zdůvodnilo velkým zpožděním prací. V nejbližší době by mělo ŘSD zajistit rozšíření opravované části dálnice.

Problematický úsek na D1 byl minulý týden noční můrou mnoha řidičů.

Problematický úsek na D1 byl minulý týden noční můrou mnoha řidičů.,zdroj: Petr Lemberk / MAFRA / Profimedia

O dalším postupu podle prohlášení firmy Geosan rozhodne jednání zúčastněných stran, případně soud. "Odstoupili jsme od smlouvy o dílo a ukončujeme naši činnost na zakázce," řekla mluvčí společnosti Geosan Vlasta Končelová.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v pondělí řekl, že se tento úsek dálnice okamžitě rozšíří, aby vznikl plnohodnotný jízdní pruh. Auta tam pořád jezdí v zúžených jízdních pruzích. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl dnes řekl, že je ředitelství připraveno zprůjezdnění dálnice zajistit. Již v pondělí uvedl, že pokud posunutí svodidel nebudou schopny dosavadní firmy, postará se o to ŘSD, které už kvůli tomu oslovilo jinou firmu. Její jméno neuvedl. "Ta stavba je na jednotlivých stavebních objektech více než dva měsíce za svým harmonogramem," řekl mluvčí ŘSD v pondělí novinářům.

Doprava na této části dálnice minulý týden kolabovala kvůli hustému sněžení. Kolony měřily desítky kilometrů. Kraj Vysočina ve čtvrtek uvedl, že kolaps provozu na D1 způsobila nepřipravenost modernizovaného úseku na zimní podmínky.

Byly tam skryté překážky, tvrdí firma 

Opravy mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly letos v březnu. Zakázku za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení TGS Joint Venture tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy. Firma Geosan ještě v pondělním prohlášení uvedla, že je rozhodnutá svým smluvním závazkům dostát a dílo v roce 2020 dokončit.

Dnes firma Geosan označila jako důvod odstoupení od smlouvy hlavně to, že se během několika posledních několika měsíců na stavbě objevily skryté překážky. "A to jednak v podobě kolize nově budované kanalizace se stávajícím tělesem dálnice a plynovodem, a dále v podobě odlišných geologických podmínek v místě založení nově budovaného mostu," stojí v prohlášení.

Dohody o změně smlouvy podle firmy nebylo dosaženo. "Nejnovější útoky ŘSD" podle výkonného ředitele Geosan Group Ivana Havla ukázaly, že objednatel o konstruktivní spolupráci nestojí. "Nemáme tak jinou možnost, než se neuvážlivým, účelovým, nesprávným a politicky motivovaným krokům ŘSD bránit odstoupením od smlouvy o dílo a navazující ochranou naší společnosti právní cestou," uvedl Havel v prohlášení.

Tagy: Česko D1 ministerstvo dopravy domácí Ředitelství silnic a dálnic dopravní kalamita silniční doprava společnosti a firmy české dálnice

Zdroje: České Noviny