Češi dobývají internetové obchody: V Evropě nemají konkurenci
12. 5. 2025 – 16:01 | Ekonomika | Štěpán Bárta

Online nákupy jsou u nás doslova fenomén. Lidé utrácejí v e-shopech jako nikdy předtím a data mluví jasně: v online placení patříme k absolutní špičce Evropy.
Internet místo front: Češi nakupují pohodlně, rychle a často
Češi jedou v online nakupování naplno. Podle nejnovějších údajů od společnosti Mastercard využívá internetové nákupy až 90 % obyvatel. A nejen to – více než polovina z nich nakupuje online třikrát měsíčně nebo častěji. To nás katapultuje nad evropský průměr, kde stejnou aktivitu vykazuje „jen“ 51 % zákazníků.
Stojí za tím především pohodlí a časová flexibilita. „Dnes si zboží objednáte večer z gauče a druhý den ho máte ve výdejním boxu za rohem,“ shrnuje důvody raketového růstu Jana Lvová, šéfka Mastercard pro Česko a Slovensko.
Velkou roli hraje i rozmach výdejních míst, jejichž hustota roste s každým rokem. Češi se tak nemusí vázat na otevírací dobu kamenných obchodů – nákup si vyzvednou, kdy chtějí.
Online platby lámou rekordy
Během tří let se počet online plateb zdvojnásobil. V České spořitelně dnes už přes 30 % všech karetních transakcí probíhá online. „Vidíme, že lidé preferují online platby i tam, kde by dříve sáhli po hotovosti nebo kartě u pokladny,“ potvrzuje Jan Švirk, expert na platební řešení.
Češi se také nebojí moderních technologií – rychle si osvojili bezkontaktní placení, bankovní identitu a teď masivně přecházejí i na placení pomocí hodinek či mobilu. Až 19 % zákazníků by přestalo nakupovat u obchodníka, pokud by jim nenabízel možnost zaplatit kartou.
Změnu zaznamenávají i platební metody. Klasické zadávání čísel z platební karty už láká stále méně lidí. Roste naopak obliba digitálních peněženek a plateb typu „kup teď, zaplať později“, které už využívá 5 % zákazníků – oproti pouhým 3 % v roce 2022.
Stále větší důraz na bezpečnost
Přes 40 % zákazníků dnes nakupuje přes mobilní aplikace, které proces výrazně zjednodušují. Jenže i tady číhá překážka – čtvrtina lidí nákup nedokončí, protože se jim nechce opisovat číslo karty. Strach z kyberútoků je stále silný.
„Zadávání údajů z karty bývá problém. Lidé se bojí zneužití a mnozí raději nákup vzdají,“ upozorňuje Lvová. Až polovina zákazníků váhá, zda si údaje o kartě vůbec ukládat. Přesto se i tento trend pomalu mění – u osvědčených obchodníků, kde lidé nakupují opakovaně, roste podíl plateb pomocí uložených karet.
Češi tak znovu potvrzují pověst technologických nadšenců. V době, kdy Evropa teprve naskakuje do rozjetého vlaku e-commerce, my už si v něm vybíráme místa v první třídě.