Čemu se divíte, fotky na billboardy stahují všichni, říká Tvrdík

- Aktuality autor: red

Reklamní odborníci se shodli s volebním manažerem ČSSD Jaroslavem Tvrdíkem, že využívat tváře z fotobank pro předvolební kampaně je běžné. Chybou ale prý je, když se na to přijde. A právě to se teď ČSSD přihodilo.

Aktuální billboardová kampaň ČSSD: Usměvavá tvář Jiřího Paroubka, slogan "Bojuji proti poplatkům u lékaře". A na pozadí tři desítky usměvavých tváří.

Na tom by nebylo nic divného. Jenže, skoro všechny tyto tváře našel deník Blesk v katalogu mezinárodní fotobanky Pixmax. Jde o snímky dánského fotografa Yuriho Aurise.

Na billboardu jsou využité fotografie jako "mladý muž a žena v pozadí", "mladý chlapec smějící se s přáteli", "byznysmen smějící se do kamery" či "portrét moderního úředníka".

Některé z modelů a modelek lze podle Blesku v databance dohledat i na aktech.

Reklamní odborník: Příliš práce si s tím nedali

Podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Petra Brabce se tváří z fotobank používá v reklamách běžně.

"Proč byste měl produkčně zajišťovat nějaké focení, platit každému tisícikorunu za to, že vám dovolí použít svou podobiznu, když můžete mít materiál z fotobanky, který vás stojí desetkrát méně," poznamenal na dotaz serveru ParlamentniListy.cz Brabec.

"U profesionální práce by se ale nemělo stát, že půjde tak snadno odhalit jako v případě onoho billboardu ČSSD," řekl Brabec. Autoři by si podle něho vizuál za rámeček zrovna dát neměli. "Je to prostě uděláno špatně, moc si na tom záležet nedali."

Tvrdík: Neděláte si srandu?

Volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík byl na dotaz serveru ParlamentniListy.cz, kdo pro stranu vizuál na billboardy zpracovával, rozladěn. "Neděláte si srandu, že ne? To přeci nemyslíte vážně," reagoval nejdříve.

Později však materiál označil za "naši práci". A divil se, že novináři nevěnují podobnou pozornost billboardům konkurence.

"Tváře z photoshopů se používají naprosto běžně. Fotky v kampani "ODS Plus", v kampani ODS pro volby do Evropského parlamentu nebo kampaň KDU-ČSL "Dobrý den je když...", odkud myslíte, že ty fotky byly? Dejte mi pět minut a identifikuji všechny reklamní kampaně politických stran, co tady byly," říkal Tvrdík.

Podle reklamního odborníka Jiřího Mikeše billboard ČSSD zřejmě už teď splnil svůj účel.

"Tváře z fotobank se používají a nikomu asi moc nevadí. Nikoho z těch, které má dané sdělení oslovit, totiž nezajímá, jestli jsou na billboardu Dánové nebo kdokoli jiný. Hlavní je stejně tvář Jiřího Paroubka. Billboard se objevil na první straně novin a v ČSSD tak mohou být spokojeni," řekl Parlamentním listům Mikeš.

www.parlamentnilisty.cz