Dnes je úterý 19. března 2024., Svátek má Josef
Počasí dnes 6°C Polojasno

'Bílí berou vše'. Asiaté se snaží vypadat evropsky, aby našli práci

'Bílí berou vše'. Asiaté se snaží vypadat evropsky, aby našli práci
Lidé s tmavší pletí to mají v Asii těžké, zejména v Indii tak utrácejí tisíce dolarů za krémy a procedury slibující její vybělení | zdroj: Profimedia

Nikde neprofitují kosmetické značky a plastičtí chirurgové tolik jako v Asii. Touha po západním vzhledu vyhání Asiatům z kapes stamiliony dolarů, krémy na vybělení kůže kupují po tunách a plastické operace očních víček dostávají dívky od rodičům k narozeninám. Bohužel musí – globalizace přinesla vzhledovou diskriminaci pro ty, kteří neodpovídají západnímu modelu krásy. 

Zatímco Evropané a Američané tráví hodiny na sluníčku nebo v soláriích, v Asii mají lidé zcela opačné starosti. Snědá kůže bývala odnepaměti znakem nižších nevzdělaných tříd, zpravidla vesničanů pracujících od rána do večera na polích. Světlá kůže je ale i nyní vnímána jako symbolem vyšší vzdělanosti, i když tomu už tak dávno není.

Zejména v Indii je rasismus v posledních letech mimořádně silný. S tmavou kůží se lidem shání práce mnohem hůř, stejný problém mají i se vztahy. Předsudky ještě víc podporují média a filmový průmysl: světlá kůže představuje krásu a úspěch.

"Když ve filmu hraju vzdělanou členku vyšší střední třídy, chodí ke mně často maskérka a říká: 'Vím, že nemáte ráda nošení make-upu pro zesvětlení pokožky, ale hrajete vzdělanou dívku, tak by to bylo vhodné.' Ale copak já nejsem vzdělaná?" říká známá indická herečka Nandita Dasová, která je tváří kampaně Tmavá jsi krásná.

Hlavní role málokdy hraje tmavší Ind, mezi moderátory v televizích se také příliš nevyskytují. Výsledkem je, že Indové ročně utratí přes 400 milionů dolarů za bělící kosmetiku, tedy dokonce víc než za nákup Coca-coly nebo čaje, což je co říct… Může za to i to, že kosmetické společnosti získávají jako tváře pro své produkty známé osobnosti, čímž rasistický trend ještě podporují.

zdroj: YouTube.com

A protože reklama funguje na všechny společenské vrstvy obyvatel, nechybí na pultech obchodů s bělícími krémy, tabletami či peelingy luxusní značky ani lowcostové přípravky pro nejchudší třídu…

"Myslím, že to rozhodně přišlo s médii. Když jsme neměli s čím se porovnávat, necítili jsme se oškliví. Vždy chceme to, co sami nemáme," říká kosmetická terapeutka z Vietnamu Thuy Phan.

V jiných asijských zemích není kontrast mezi barvami pleti jejich obyvatel tak vysoký, přesto i v Japonsku nebo Thajsku je světlá pokožka v kurzu. Výrobci kosmetických přípravků se ani nesnaží svůj rasismus nijak skrývat.

Rozruch minulý týden rozpoutala třeba thajská reklama na přípravek společnosti Seoul Secret. Herečka a modelka Cris Horwangová se v ní zpovídá ze strachu, že přijde o "bělost, do které investovala", a s tím i o svou slávu. Na videu postupně tmavne až do černa, zatímco vedle ní se objevuje světlá konkurentka… Vše ale zachrání kouzelné tablety a Horwangová tak může říct, že "bílá prostě vítězí".  

zdroj: YouTube.com

I když je snaha o zesvětlení pokožky nejnebezpečnějším způsobem, jak se snažit přiblížit západnímu ideálu krásy, není jediným.

V nejlidnatějších zemích je konkurence na pracovním trhu tak vysoká, že společnosti o vhodných kandidátech rozhodují velmi často i na základě jejich vizáže. V Číně se každý rok ocitnou na dlažbě statisíce vysokoškoláků, kterým se po škole nepodaří získat zaměstnání. Líbivější vzhled je od toho může zachránit.

Nejčastěji Asiaté volí plastiku očních víček, aby byly oči zářivější. Aby měli lepší vyhlídky na budoucnost, často ji absolvují ještě jako teenageři nebo těsně po dvacítce. Většinou ji operaci dostanou k narozeninám. Ti, kteří se chtějí fotografiím v módních časopisech přiblížit ještě víc, k očním víčkám přiberou i nový nos.

Tématu plastických operací očí u Asiatek se věnoval mimo jiné New York Magazine, jehož redaktorka Maureen O’Connorová po schůzkách s plastickými chirurgy přinesla na trend druhý pohled. Podle ní za rostoucím počtem operací očí u Asiatů nestojí snaha přiblížit se Západu, jen si to snaží západní společnost narcisisticky namluvit. Hlavním důvodem podle chirurgů je to, že s výraznějšíma očima vypadá člověk soustředěněji a pozorněji.

Ať už za rostoucím počtem operací stojí cokoli, trend vylepšovat své těla kvůli tlaku okolí, snahy najít si lepší práci nebo mít větší šanci u druhého pohlaví, v Asii sílí víc než na Západě. Nejlepší plastičtí chirurgové mají své ordinace v Jižní Koreji, kam se sjíždějí movité ženy z celé Asie. Což s sebou i nové, byť trochu bizarní situace. 

Když se pak "opravené" vracejí, mívají větší oči, užší nos i bradu. Vypadají tak jinak, než na fotografiích, které mají v pasech a úředníci tak často tápou, zda jde skutečně o tutéž osobu, jež do Koreje před nějakou dobou odletěla.

Zdroje:
Vlastní