Automatické nouzové brždění zabrání nejedné tragédii
Lék na řidičskou nepozornost bude od roku 2022 povinný ve všech autech.
S Hyundai ale nemusíte čekat.
Ještě před pár lety byl systém automatického nouzového brždění (AEB alias Automated Emergency Braking) spíše výjimkou a jako příplatkovou výbavu ho obsahovaly zejména prémiové vozy. Dnes ho čím dál tím častěji najdeme
i v běžných autech a hlavně je rok od roku schopnější. Zatímco dřív dokázal řidiče ochránit jen do rychlostí kolem 30 km/h, dnes už dovede mnohem víc. Hyundai je v tomto ohledu rekordmanem. Při loňském testování Evropského auta roku dokázal nový Hyundai Santa Fe sám bezpečně zabrzdit před překážkou z rychlosti 85 km/h. Tedy v rychlosti zhruba o 10 km/h vyšší
než konkurence.
Co vlastně AEB umí? Systém, který v hantýrce jihokorejské automobilky najdeme pod zkratkou FCA (Front Collision Avoidance - vyhnutí se kolizi vpředu), disponuje radarem a kamerou za předním sklem vozu. S pomocí nich sleduje situaci na vozovce na několik desítek metrů dopředu. A vždy dává pozor. To je zcela klíčové, protože i ten nejostražitější řidič občas poleví. Nemusí nutně koukat do mobilu, což je samozřejmě řidičský přešlap.
Stačí zareagovat na spolujezdce, ohlédnout se po dětech na zadní sedačce nebo po nápoji v držáku na středové konzole. Stačí i sekunda nepozornosti
a nastane krizová situace - nenadálá překážka, které na poslední chvíli uhne řidič před vámi, dobržďování do městské kolony nebo dítě vybíhající
do silnice z řady zaparkovaných aut.
Asistenční systémy Hyundai umí rozpoznat auto i člověka a rychle zareagovat. Pedál brzdy stisknou pohotověji a silněji než váhavý řidič.
A s pomocí přehledného menu lze u nich snadno nastavit povolený odstup, kterým ovládáte citlivost systému. Jde o pomocníka, který může zachránit život - nejen člověka, který náhle vbíhá do silnice před rozjeté auto,
ale i samotného řidiče. Jen si představte, že se vám za volantem přitíží a vůz
se ocitne mimo kontrolu. Systém automatického brždění detekuje překážku
a eliminuje nebo alespoň omezí následky.
Stejně tak vám FCA ušetří řadu nervů, protože podle statistik nehodovosti nejvíc bouraček sestává právě z nevinných ťukanců v městském provozu,
ať už jde o parkování v obchodních centrech nebo popojíždění v nekonečných kolonách. Jakmile stojíte desítky minut ve šňůře aut, která je na sebe nalepena nárazník na nárazníku, stačí prudší přidání plynu nebo zaváhání při brždění a neštěstí je hotovo. FCA nad vámi ale udrží ochrannou ruku.
Jako příplatkovou výbavu ho najdete v nabídce modelů Hyundai i20, i40, Kona/Kona EV a Tuscon. Nové generace vozů i30 (včetně sportovní i30 N), Ioniq a Santa Fe mají FCA v základu. Zodpovědní řidiči tak nemusí čekat
na bezpečnou budoucnost roku 2022, kdy se autonomní nouzové brždění stane standardem. Stačí zvolit ten správný vůz a budoucnost si užívat už dnes.
Automobily Hyundai s technologií automatického brždění si můžete koupit v únorové TURBO nabídce.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 23.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,230 | 25,310 |
USD | 24,250 | 24,370 |