Na pivo s Andrejem aneb tři otázky pro Babiše

KOMENTÁŘ 10. 2. 2016 09:42 - Komentáře autor: Martin Bach

Stará lidová moudrost říká, že vláda, která zdraží pivo, padne. Ministr financí Andrej Babiš ale míří výš. Nejenže nechce padnout. Chce být premiérem a šéfem dominantní koaliční strany. Proto se už pár týdnů snaží prezentovat jako člověk, který pivo zlevní. Ještě předtím, než začne lid jásat, že "už je konečně líp", je ale na místě položit si pár otázek.

Ministr financí Andrej Babiš

Ministr financí Andrej Babiš,zdroj: Facebook Andreje Babiše

Kolik to bude stát?

Babiš tvrdí, že snížení DPH na čepované pivo z 21 na 10 procent bude stát státní pokladnu přibližně 160 milionů korun. Celkové snížení inkasa DPH by sice mělo být podle ministerstva financí o něco vyšší (přesně 193 milonů), úřad ale počítá se současným zvýšením inkasa u daní z příjmu, který by měl pokrýt rozdíl mezi oběma čísly.

Ať už ale výpadek inkasa DPH bude činit 193 nebo 160 milionů, jde o překvapivě nízkou, z hlediska celkových příjmů státního rozpočtu skoro až marginální, částku. Díky tomu mohl ministr Babiš hned z kraje odbýt většinu kritiků s tím, že jeho návrh je rozpočtově takřka neutrální a po pár dnech k němu přihodit ještě nápad snížit DPH u nealkoholických nápojů za cirka 65 milionů.

Banalita, říká miliardář.

Zdá se vám divné, že v zemi s celosvětově největší spotřebou piva na hlavu by snížení DPH o 11 procentních bodů znamenalo opravdu tak nízký výpadek rozpočtu? "Důvodem nízkého rozpočtového výpadku je zastoupení subjektů, které nejsou plátci DPH, a dále nevykázané tržby v tomto sektoru," říká Gabriela Štepanyová z tiskového odboru ministerstva.

Česko ročně vypije přibližně 15 milionů hektolitrů piva, v restauracích a hospodách se přitom vytočí zhruba 35 procent tohoto objemu. Pokud bychom nebrali v úvahu neplátce DPH, černý trh a počítali s průměrnou cenou točeného piva za 27 korun, vycházela by avizovaná sleva DPH na 2,5 miliardy korun.

Jinými slovy, z odhadů ministerstva lze dojít k závěru, že více než 95 procent piva se v Česku vytočí v zařízeních provozovatelů, kteří nejsou plátci DPH, případně své tržby za pivo nepřiznávají. A tím se dostáváme k druhé otázce...

Komu tím prospějete?

Oficiálně proklamovaným důvodem snížení DPH na točené pivo je snaha ulevit majitelům malých výčepů a restaurací, které podávají teplá jídla, a na které brzy dopadne tvrdá pěst s kódovým označením EET. Podle údajů Svazu pivovarů ČR tvoří tyto podniky zhruba 50 procent z celkového počtu více než 40 tisíc restauračních zařízení v zemi.

Ne, že nebylo co napravovat. Venkovské hospody, maloměstské nádražky a další" pajzly" se od vlád minulých let mnoha dobrých zpráv nedočkaly.

Začalo to bojem proti výherním automatům, které často majitelům těchto podniků "platily nájem". Pokračuje to bezpodmínečným zákazem kouření, které přiměje řadu štamgastů k tomu, co Babiš nyní považuje za nežádoucí – aby pili doma. A končí to elektronickou evidencí tržeb, kvůli které bude muset řada hospodských zařizovat internet a kupovat pokladny.

Problém s návrhem na snížení DPH u točeného piva spočívá v tom, že právě těmto drobným podnikatelům nepomůže. Dokonce jim může uškodit. Ačkoliv oficiální data nejsou k dispozici, lze předpokládat, že většina z majitelů malých hospod a výčepů patří mezi fyzické osoby, které nejsou plátci DPH.

Pokud by Babišův návrh prošel, nakupovali by sudové pivo od pivovarů stále za stejnou cenu (se zahrnutou 21 procent DPH) a změna DPH na výstupu by se jich netýkala. Na rozdíl od plátců DPH by nemohli snížit cenu piva ani o haléř, což je pochopitelně staví do konkurenční nevýhody.

Komu tím tedy prospějeme? Majitelé větších restaurací s kuchyní, takřka bez výjimky plátci DPH, mohou být spokojeni. Většina z nich už nějakým způsobem své tržby elektronicky eviduje (už jen proto, aby je neokrádali vlastní zaměstnanci).

Případné dodatečné náklady na zavedení EET si odečtou z daní a stát jim navíc sníží DPH ze servírovaného jídla z 21 na 15 procent. A pokud by prošlo i snížení daně na pivo a nealko, mohli by si dovolit i nějaké to snížení ceny pro hosty.

Pro ty ostatní (připomeňme, že podle dostupných dat by mohlo jít skoro o polovinu hospodských) se přinejlepším nic nezmění, mnohem pravděpodobněji se však jejich situace na trhu zhorší. Na to, že snížení DPH na pivo má podle Babiše pomoci hlavně jim, jde vskutku o zvláštní efekt.

Kdo je větší populista?

Příliš se radovat ale nemohou ani občané lačnící po levnějším pivu. Největší sensitivitu na cenu piva mají nízkopříjmové skupiny zákazníků – a ti budou mnohem častěji navštěvovat právě podniky, kterých se snížení DPH nijak nedotkne.

Naopak, majitelé větších restaurací s širší klientelou nemají mnoho důvodů cenu piva snižovat. Pro jejich zákazníky není koruna nebo dvě na půllitru rozhodujícím faktorem a navíc, současná marže na pivu je na restaurační poměry obecně tak nízká, že si její zvýšení o odpuštěnou DPH bez problémů obhájí.

Nic z výše řečeného ale nemění nic na tom, že záměr snížit DPH na pivo je od Babiše skvělým marketingovým tahem. Krátce po oznámení záměru v pořadu Máte slovo, které působilo spíše jako okamžitý nápad než jako promyšlený tah, se vyrojily reakce politiků, které to jen dokazují.

Představitelé levice nedokázali skrýt zklamání z toho, že je něco podobného nenapadlo taky, a začali přihazovat další nápady na snížení DPH u jiných druhů zboží a služeb. Někteří pak (třeba ministr Jurečka) rychle přispěchali s prohlášením, že oni něco takového navrhovali už dávno.

A pravice, pro kterou je snížení jakékoliv daně už z ideologických principů těžko kritizovatelné, se zmohla jen na nedůvěryhodné výkřiky o příliš složité daňové soustavě a populismu.

Jenže za ten už se Andrej Babiš dávno nestydí.

Tagy: Česko domácí česká politika česká ekonomika Elektronická evidence tržeb (EET) levnější pivo

Zdroje: Vlastní