Cesta na Mars a jeho osídlení: Slavný inovátor ukázal, jak to bude vypadat
Letošní Mezinárodní astronautický kongres (IAC) v úterý zažil událost, která se poněkud vymykala obvyklým standardům velmi formální konference. Slavný americký vizionář Elon Musk na něm prezentoval svou vizi pilotované cesty na Mars.
Už hodinu a půl před plánovaným začátkem přednášky se do výstavní haly v mexické metropoli Guadalajara táhla fronta a po otevření vstupu do sálu se řada účastníků kongresu poněkud nedůstojně rozběhla k předním řadám. Návštěvníci seděli i na podlaze neprodyšně ucpaného sálu. Moře zdvižených rukou s telefony, pořizující fotografie a videa z přednášky, bylo také nezvyklé.
Taková odezva ale není vzhledem k pověsti společnosti a Muska jako takového překvapivá. Jeho soukromá kosmická společnost se během sotva patnácti let od založení (2002) stala úspěšným průkopníkem opětovně použitelných raket a má za sebou revoluční přistání rakety na plovoucí platformu po návratu na Zemi.
Sám Musk se nijak netají velkými plány na kolonizaci Marsu, která je jeho dlouhodobým cílem. Právě na letošním astronautickém kongresu představil vizi, která vede k tomuto cíli a ještě dál. Musk není nijak skvělý řečník, ale právě úspěch, inovace a vytrvalost SpaceX a jeho velké cíle dokážou publikum pohltit a vyvolat potlesk mnohokrát během přednášky.
V současné době by cesta na Mars za využití konvenčních prostředků mohla jednotlivce stát kolem 10 miliard dolarů. Klíčem k umožnění dlouhodobé přítomnosti lidí na Marsu je podle Muska snížení nákladů, a to o neuvěřitelných pěti milionů procent ideálně na cenu rodinného domu v USA, díky využití opětovně použitelných komponentů, doplnění paliva na orbitě, generování paliva z místních zdrojů přímo na Marsu a vůbec využití vhodného paliva, kterým by měl být kapalný metan, snadno generovatelný přímo na Marsu (přičemž energii k tomuto procesu by poskytly solární panely), jako oxidant bude využit kapalný kyslík.
Nic menšího, než kolonizace Marsu
Krátce před přednáškou (na celou se můžete podívat ZDE) se na YouTube objevilo video ilustrující cestu na Mars za využití plánovaného takzvaného Meziplanetárního přepravného systému (Interplanetary Transport System, ITS). Mnoho spekulací vzbudila skutečnost, že neukazuje návrat na Zemi a uzavírá jej animace znázorňující terraformaci Marsu.
zdroj: SpaceX
O jednosměrné cestě však Musk neuvažuje. Podle něj je důležité, aby lidé měli možnost vrátit se zpět na Zemi. A protože jsou jeho plány skutečně velkolepé, nemělo by jít jen o jednu cestu - díky opětovnému využití složek meziplanetárního systému by se mohl uskutečnit let tam či zpět během každého letového okna mezi Zemí a Marsem, tedy zhruba každých 26 měsíců. Jeden let by měl v závislosti na startovním okně trvat 80 až 150 dní - výrazně kratší dobu, než jakou by umožňovaly současné technologie (u nich by se čas pohyboval okolo 180 dní).
K letům na Mars ale potřebujeme také novou, lehčí a odolnější raketu ale i další komponenty, jejichž stavbu podle Muska umožňuje využití uhlíkových vláken. Raketa přezdívaná "BFR" ("Big Falcon Rocket", všeobecně přezdívaná "Big Fucking Rocket") by měla být několikanásobně výkonnější než Saturn V, který umožnil cestu člověka na Měsíc.
Ale proč bychom se vůbec měli vydávat na Mars, ptáte se? Nejde jen o touhu po objevování, základní vědecký výzkum nebo ve vzdálenější budoucnosti trvalou kolonizaci. Mise na Mars přinese mnoho výzev jako nutnou ochranu proti radiaci, ochranu proti jemnému prachu, potřebu odstranění toxických chlorečnanů z půdy, abychom v ní mohli pěstovat plodiny, výkonnou filtraci vody...
To všechno jsou věci, které nám mohou prakticky pomoci přímo na Zemi, ať už ve zlepšení dostupnosti čisté vody napříč vlastní planetou, léčení civilizačních chorob, ochraně pracovníků v rizikových prostředích...
Bude to zábava!
Musk se těmto otázkám ve své přednášce nevěnoval, jen stěží by na to hledal prostor. Zásadní každopádně je, že cílem jeho SpaceX je vybudovat transportní systém, což vytváří příležitost ke vzniku nových technologií.
"Cesta (na Mars) bude zábavná," řekl inovátor během přednášky při ukázce prostoru pro posádku v jedné z animací. "Na palubě budou přednáškové sály, restaurace," popsal. O protiradiační ochraně nebo systémech podpory života toho však mnoho nepadlo a je otázka, kdy se o nich dozvíme podrobnosti.
Kdy by se mohla vydat na Rudou planetu první lidská výprava? Musk by rád uskutečnil první start v roce 2022, což je skutečně ambiciózní plán obzvlášť vzhledem k tomu, že raketa ještě nebyla ani postavena, zatím se jen testovaly motory Raptor.
Z Marsu do vzdálených koutů vesmíru
Plánem je vyslat na Rudou planetu zhruba 100 lidí, později i více, a postupně vybudovat na povrchu Marsu soběstačné město. Ani tím však Musk nekončí. Díky generování paliva in situ, využití ITS a s přistávací kapslí Red Dragon bychom se dle něj mohli po Marsu vydat i k měsícům Jupiteru a Saturnu a ještě dál, dokonce až do vzdáleného Oortova oblaku.
To je skutečně hodně cílevědomý plán. Pilotovaný průzkum vnější sluneční soustavy je v tuto chvíli pořád ještě spíše záležitostí smělých představ. Nedosažitelný tento plán přestane být ve chvíli, kdy se SpaceX skutečně podaří kolonizovat Mars.
Někteří očekávali, že se v přednášce Musk vyjádří i k nedávné nehodě na startovní ploše, jejíž příčiny se ještě vyšetřují, o ní však nepadlo ani slovo. Je otázka, zda je to dobře či špatně. SpaceX už v minulosti ukázala, že dokáže překonat nezdary, a sám Musk vždy tvrdí, že pokud nezažíváte selhání, neinovujete dostatečně rychle. Uvidíme, jakých inovací se dočkáme v příštích letech. Nastavte si budík na závěr roku 2022.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,250 | 25,390 |
USD | 24,030 | 24,210 |