V Suezském průplavu tiká ekologická bomba. Moc se o ní nemluví
6. 8. 2015 – 16:00 | Magazín | pal
Egypt se připravuje na otevření nového úseku Suezského průplavu, který by měl výrazným způsobem zkrátit cestu mezi Středozemním a Rudým mořem. Egypťané doufají, že se jim investice vrátí. Problém je v tom, že už původní stavba představovala pro celou oblast ekologickou zátěž, která se s novým rozšířením prohlubuje. Oceánografka Julie Berwaldová upozorňuje, že se o tomto problému stále mlčí.
Kanál nemá žádná zdymadla ani bariéry. Hladina Rudého moře je o něco výš než hladina Středozemního moře, takže rudomořská voda proudí Suezem směrem do Středozemního moře a unáší s sebou rudomořské organismy.
Původní podoba Suezského průplavu byla problém
Kanál ve své původní podobě z roku 1869 procházel oblastí velmi slaných jezer, která fungovala jako přírodní zátaras a v něm se zachycovaly druhy z Rudého moře.
V roce 1956 a pak znovu roku 2010 byla střední část cesty rozšířena a do kanálu se dostalo mnohem víc vody, jezera ztratila svou původní slanost a přestala mít filtrační funkci.
Už v prvních 50 letech existence kanálu se do Středozemního moře dostávaly druhy z Rudého moře, v dalších 50 letech se ale jejich počet zdesetinásobil. Ve Středozemním moři nyní žije 447 druhů, které se původně vyskytovaly jenom v Rudém moři.
Některé druhy kvůli stavbě vymírají
Nejběžnější rybou v Izraeli byla do roku 1980 smuha, teď je vzácností a nejběžnějším úlovkem jsou makrely původem z Rudého moře. Sítě rybářů ve Středozemním moři stejně jako stoly restaurací na jeho březích plní rudomořští garnáti.
Někteří "přesídlenci" jsou nevítaní, například medúzy, které se ve Středozemním moři rozmohly v nebývalém množství. Kvůli jejich invazi letos hrozilo uzavření Rutenbergovy elektrárny na izraelském pobřeží.
Čtverzubci se ve Středozemním moři objevili roku 2003 a rozšířili se rychle na západ, takže se dostali až k břehům Itálie, Libye, Tuniska a Španělska. Lidé, kteří netuší, že ryba je jedovatá, a pojedli její vnitřní orgány, skončili v nemocnici.
Odhaduje se, že tento dravý druh loni připravil turecké rybáře o úlovky v hodnotě deseti milionů dolarů.
Problém se zavlečením nových druhů
Přibývá vědců, kteří upozorňují na to, že nová vodní cesta a hustější lodní doprava mezi oběma moři přinese Středozemnímu moři další problémy v podobě zavlečení nevhodných druhů.
Přes několikery petice a odborné články se v Evropském parlamentu zvedl jediný hlas. Portugalský poslanec Ricardo Serrão Santos se pokusil obrátit pozornost kolegů na problematický aspekt rozšíření kanálu, avšak nic dalšího v EP nezaznělo.
Vědci přitom znají řešení, byť není levné. "Existuje možnost, jak předejít nebo minimalizovat ekologické poškození biodiverzity a ekosystému Středozemního moře.
Musela by se vybudovat zdymadla nebo obnovit solné vodní bariéry," řekla doktorka Bella Galiová z izraelského oceánografického ústavu.