Scio testuje novou verzi maturity. Studenti při ní mohou na internet

- Aktuality autor: Lucie Hyblerová

Soukromá společnost Scio testuje nový model maturity, žáci při ní mohou používat internet a výsledkem jejich práce je prezentace. Tímto způsobem si letos poprvé zkusili školní část maturity žáci teplického gymnázia, zkoušce předcházel dvouletý seminář. Nový způsob výuky si pochvalují studenti i vyučující, není ale jasné, jak by se takto dala vyučovat třeba matematika. Podle Scia se navíc může novinka rozšířit jen s podporou ministerstva školství. Reakci úřadu ČTK zjišťuje. 

"Od modelu znalostní otázka-potítko-encyklopedická reprodukce naučeného staví maturanta před problém řešitelný prostřednictvím znalostí v daném oboru, ale zároveň také pomocí informací, které jsou ve 21. století shromažďovány prostřednictvím elektronických zdrojů," uvedla společnost, která podniká také třeba v oblasti přijímacích testů na vysoké školy. 

Inspiraci hledali v zahraničí, například v Dánsku nebo Velké Británii. Stávající podoba zkoušek dospělosti prý totiž netestuje znalosti a dovednosti potřebné v praxi. Do projektu UM21, což je zkratka "učíme se myslet" nebo "univerzitní minimum" se přihlásilo celkem deset škol, pět z nich v posledních dvou letech tímto způsobem vyučuje. Scio pro ně bezplatně připravilo metodiku a témata do hodin. 

Například v Teplicích zavedli volitelný seminář, v němž se studenti připravovali na novou formu zkoušky. Učitel Jiří Řehák v hodinách diskutoval se žáky na aktuální společenská témata, třeba prezidentská volba nebo výstavba nákupních center. Studenti si museli sami shánět potřebné informace, dělali výzkumy v terénu a v hodinách pak probírali možná řešení. 

Profilová maturita, tedy ta část zkoušek, kterou si školy pořádají samy, pak měla podobu prezentace na počítači. Kromě navrženého řešení a zdůvodnění hodnotil kantor a hodnotitel ze Scia i použití relevantních zdrojů. "Je to nejvíce podobné realitě," pochvaluje si Řehák. Nový způsob výuky i zkoušení se líbil i studentům, průkopníci ale přiznávají, že existuje ještě řada problémů. 

Projekt nemá podporu ministerstva, funguje díky nadšencům. Není ani jasné, jak by podobný styl výuky fungoval třeba v případě matematiky nebo fyziky. Obsah výuky navíc musejí kantoři s předstihem popsat ve školním vzdělávacím programu, což jim znemožňuje se většinu výuky věnovat aktuálním problémům. 

Tagy: státní maturity

Zdroje: ČTK