Pro některé dopravní stavby nebude nutné opakovat posudek EIA, rozhodla vláda
15. 6. 2016 – 13:20 | Zpravodajství | roj

Některé dlouho důležité dopravní stavby bude možné začít stavět i bez nutnost zpracovávat nový posudek vlivu na životní prostředí. Půjde o stavby, u kterých už jednou vypracovat posudek EIA propadl. Stačit u nich bude jen stanovisko vlády. Novelu schválila vláda a doporučila ji poslancům projednat ve zrychleném režimu.
"Pokračujeme v řešení EIA. Vláda dnes schválila a posílá do Sněmovny novelu zákona o EIA, která odblokuje významné dopravní stavby v ČR," napsal na twitteru premiér Bohuslav Sobotka. Sněmovna by měla podle představ vlády s návrhem vyslovit souhlas už v prvním čtení.
Kabinet na začátku května rozhodl, že zákonem předejde nutnosti nového zpracování posudku u 11 projektů. Před týdnem ministr životního prostředí Richard Brabec řekl, že ze seznamu po jednáních s Evropskou komisí vyjme silniční okruh kolem Prahy, který nahradí jiný projekt, zřejmě železniční. Vláda se předloze kabinet vrátila ve středu, protože Brusel si vymínil připomínky do konce tohoto týdne.
Pokud by se zvláštní postup u vybraných staveb podařilo prosadit, rozhodnutí vlády nebo ministerstva o vybraných stavbách by mohlo podle Sobotkova dřívějšího vyjádření padnout na podzim, projekty by pak získaly stavební povolení a po výběrovém řízení na zhotovitele by je bylo možné příští rok začít stavět.
Problémy se starými posudky na životní prostředí má v Česku přes 100 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun.
Prioritu mají podle vlády mít například obchvat Prahy u Běchovic, stavba chybějícího úseku dálnice D1 u Přerova, dálniční obchvat Českých Budějovic a stavba D35 u Opatovic nad Labem.
U ostatních staveb zřejmě bude nutné proces EIA zopakovat. To může trvat minimálně rok a půl a bude to spojené s náklady na vypracování materiálů k novému posouzení.