Jak se v Česku staví dálnice: o 15 let déle, o miliardy dráže a stále nic

MAGAZÍN - Magazín autor: red

To, že cesta na sever, z Prahy směrem do Saska, je pořádná trnitá, ví každý řidič, který se na "dé osmičku", zvanou též optimisticky Drážďanská dálnice, vydal. Zhruba devadesátikilometrová dálnice, jejíž stavba začala už v roce 1984, stále není v provozu.

Výstavba dálnic je v Česku předražená. Ilustrační snímek

Výstavba dálnic je v Česku předražená. Ilustrační snímek,zdroj: ThinkStock

Nově se na stavbu dálnice podívali kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu a není to veselé čtení. Dokončení dálnice nabralo oproti původním plánům patnáctileté zpoždění.

Sesuv, soud a šlendrián

Začátkem letošního roku stále chyběla na posledním stavěném úseku dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi více než polovina stavebních objektů, na 46 z nich se navíc ještě ani nezačalo pracovat.

Podle původních předpokladů měla přitom být celá dálnice v provozu už v roce 2002. Už tak zpožděnou stavbu zbrzdil sesuv půdy v roce 2013.

NKÚ ve své zprávě upozorňuje, že Ředitelství silnic a dálnic při kontrole nedokázalo předložit jakékoli dokumenty, které by dokazovaly nakolik se při plánování ŘSD zabývalo riziky ohrožení dálnice sesuvem. "Opakovaně jen NKÚ sdělilo, že při přípravě dodrželo veškeré zákonné požadavky a předpisy," konstatovala kontrola. Kompletní kontrolní zpráva je ke stažení ZDE.

Mimochodem – sesuv půlkilometrového pásu půdy poblíž obce Dobkovičky měl být odstraněn nejpozději na přelomu let 2014 a 2015. Sanace ale dosud neskončila.

NKÚ kritizuje celkovou špatnou přípravu výstavby, již ilustruje několikanásobný nárůst cen za stavbu dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi.

V roce 2004 MD ve své dokumentaci odhadlo, že jeden kilometr bez mostů a tunelů vyjde zhruba na 120 milionů korun, v roce 2008 už tuto cenu přehodnotilo na 345 milionů korun, což je téměř třikrát více.

Za zpoždění stavby úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi i sedmiletý soudní spor, který skončil v roce 2010. To má podle zjištění NKÚ také svůj zajímavý důvod.

"Soud se zabýval tím, jestli rozhodnutí o umístění stavby tohoto úseku dálnice nebylo nezákonné. Správní orgán, který stavbu dálnice povolil, ale soudu poskytl jen fragment potřebného spisu, protože jeho podstatnou část ztratil. Krajský soud v Ústí nad Labem tak rozhodnutí o umístění stavby dálnice zrušil, protože ho nemohl přezkoumat, což oddálilo dokončení úseku, a tedy celé dálnice," zjistil NKÚ.

O pětinu dražší kilometr

Všechna tato zpoždění se promítla i do výsledné ceny tohoto úseku. Odhad z roku 1993 počítal s tím, že tento úsek vyjde zhruba na 3 miliardy korun. V roce 2007 ŘSD vysoutěžilo jeho výstavbu za 9,9 miliardy korun. Dosud za něj stát zaplatil přes 14 miliard korun. Konečná cena ale bude ještě vyšší.

"Podle posudku ČVUT z roku 2010 lze navíc odhadnout, že každý rok, kdy úsek není v provozu, znamená celospolečenskou ztrátu ve výši 680 milionů korun," připomínají kontroloři.

NKÚ ceny stavby českých dálnic kritizuje dlouhodobě. Už v roce 2013 úřad konstatoval, že stavby jsou předražené zhruba o pětinu: "Zatímco v ČR jsou stavební náklady na jeden kilometr dálnice 355 milionů korun, v Německu činí 260 milionů korun, a jsou tedy o 27 procenta nižší."

Robert Břešťan pro Ústav nezávislé žurnalistiky

Tagy: Česko domácí silniční doprava české dálnice

Zdroje: Hlídací Pes