Dnes je pondělí 21. dubna 2025., Svátek má Alexandra
Počasí dnes 21°C Zataženo

Počet nehod elektrokol strmě stoupá, často s tragickými následky: Češi pijí, čipují a nenosí helmu

14. 4. 2025 – 15:00 | Zprávy | Žanet Ka

Počet nehod elektrokol strmě stoupá, často s tragickými následky: Češi pijí, čipují a nenosí helmu
zdroj: Freepik.com

Elektrokola zažívají v Česku obrovský boom – jsou pohodlná, rychlá a dostupná. Ale s rostoucí oblibou roste i počet nehod – bohužel i těch smrtelných. Alarmující statistiky z loňska ukazují, že třetina smrtelných nehod způsobených cyklisty připadá právě na uživatele elektrokol. Proč jsou tato kola nebezpečnější než ta klasická? 

Růst nehod i rizik

V roce 2024 cyklisté zavinili 24 smrtelných dopravních nehod. Osm z nich měli na svědomí jezdci na elektrokolech. A nejde jen o úmrtí – celkový počet nehod s účastí elektrokol meziročně vzrostl o alarmujících 50 %. Z celkových 4315 kolizí připadalo 641 právě na elektrokola, což je zhruba o 200 více než v předchozím roce.

„Jako problém vnímáme nejen celkový růst počtu nehod, ale především poměr těch s vážnými následky.“ upozorňuje podplukovnice Veronika Hodačová z odboru prevence Policejního prezidia ČR. „Zatímco na běžném kole končí nehody s účastí cyklisty těžkým zraněním v zhruba 6 % nehod, u elektrokol jde o 10 %. Velkou roli hraje bohužel i alkohol, s ním bylo spojeno téměř 30 % zaviněných nehod cyklistů na elektrokolech. To je zhruba o 20 % více než u cyklistů na běžných kolech.”

Kolo a alkohol- špatný nápad!

Alkohol a cyklistika nikdy nebyly dobrá kombinace. Ale zatímco klasický cyklista více vnímá svá omezení, uživatel elektrokola pod vlivem si může díky přípomoci motoru troufnout i na větší rychlosti. Výsledkem je vyšší riziko- jak pro samotného jezdce, tak pro okolí.

Dalším opomíjeným bezpečnostním prvkem je přilba. Podle policejních dat více než 50 % cyklistů, kteří byli v posledních pěti letech účastníky nehody, přilbu nemělo. A to přesto, že u elektrokol bývá riziko pádu a následků vyšší.

Těžší, rychlejší, zrádnější

„Lidé bez zkušeností by si měli kolo nejdříve dobře vyzkoušet.“ vysvětluje profesionální cyklista a ambasador značky Bosch eBike Systems Richard Gasperotti. „Elektrokolo umí vyvinout díky přípomoci značnou rychlost, a navíc je těžší než běžné kolo, takže bezpečná jízda na něm vyžaduje určitý trénink a soustředění.“

Právě kvůli vyšším rychlostem se u elektrokol čím dál více prosazuje technologie, která je známá spíše z automobilového světa- ABS.

ABS pro cyklisty

Systém ABS (antiblokovací brzdový systém) u elektrokol zajišťuje, že se kola při prudkém brzdění nezablokují, což snižuje riziko smyku nebo pádu přes řídítka. Brzdná síla se navíc rozkládá i na zadní kolo, čímž se minimalizuje riziko nehod.

Podle statistik Bosch eBike Systems je 29 % pádů způsobena nesprávným brzděním. ABS pomáhá i na mokru, na sypkém povrchu nebo na ledu. „ABS je asi nejvýraznější bezpečnostní inovací u elektrokol napříč všemi druhy od horských až po městská, přičemž množství takto vybavených modelů každý rok přibývá,“ říká Tomáš Jančárek ze společnosti Bosch eBike Systems.

Z kola motorka

Velkým problémem je v ČR i tzv. čipování- tedy nelegální úprava elektrokol, která odstraňuje omezení motoru do rychlosti 25 km/h. Výsledkem je stroj, který se v chování blíží spíše motorce, ale stále se pohybuje bez registrace, technické kontroly či přilby.

Podle průzkumu agentury Focus si elektrokolo takto upravilo 15 % jeho majitelů. Ačkoli většina z nich ví, že se dopouští nelegálního jednání, pokušení být „rychlejší“ často vítězí. „Přesné statistiky zaměřené na souvislost mezi nelegálně upravenými koly a nehodovostí bohužel nemáme. Je ale jasné, že tyto úpravy mohou mít na bezpečnost jízdy a nehodovost velký vliv,“ dodává Veronika Hodačová z Policie ČR.

V některých zemích je čipování elektrokol trestným činem- je tak otázkou času, kdy se i u nás dočkáme přísnějších postihů.

Nový projekt pro bezpečnou jízdu

Dobrou zprávou je, že se situace začíná řešit i preventivně. Policie ČR ve spolupráci s Bosch eBike Systems a Výstavištěm Praha spouští od 14. května 2025 nový vzdělávací projekt zaměřený na bezpečnou jízdu na elektrokolech. Cyklisté si zde budou moci zdarma vyzkoušet jízdu pod dohledem zkušených instruktorů a získat praktické rady pro bezpečný pohyb v provozu.

Součástí projektu budou i webové stránky, kde lidé najdou tipy, jak si správně nastavit elektrokolo, jak na něj sednout poprvé, i jak si vybrat bezpečné příslušenství.

Zdroje:
Policie ČR, Richard Gasperotti, Veronika Hodačová, Bosch eBike Systems

Předchozí článek

Víte, jak vznikla kreditní karta? Za vším stojí zapomenutá peněženka!

Následující článek

Neumírající legenda: Trilogie Slunce, seno je plná zajímavostí, o kterých se běžně neví