Dnes je čtvrtek 21. listopadu 2024., Svátek má Albert
Počasí dnes 1°C Občasné sněžení

Aktualizováno: Pád airbusu ve Francii nepřežil nikdo ze 150 lidí na palubě

Aktualizováno: Pád airbusu ve Francii nepřežil nikdo ze 150 lidí na palubě
K místu nehody míří stovky záchranářů, policistů a hasičů. Vrtulníky už našly trosky letadla, podle všeho nikdo nepřežil | zdroj: Profimedia

Na jihu Francie se v Alpách nedaleko hranic s Itálií zřítilo dopravní letadlo Airbus A320 společnosti Germanwings spadající pod německou Lufthansu, které mířilo z Barcelony do Düsseldorfu. Na palubě bylo 144 pasažérů, z toho dvě malé děti, dva piloti a čtyři členové posádky. Francouzská policie potvrdila, že nehodu nikdo nepřežil. V letadle bylo i 16 německých studentů, kteří se vraceli z výměnného pobytu ve Španělsku. 

Francouzská policie potvrdila, že nikdo z cestujících nepřežil. Na místě jsou stovky vojáků, hasičů a policistů, kteří do večerních hodin pátrali po tělech obětí a černých skříňkách. Zatím se podařilo najít jedno záznamové zařízení. Není však jasné, zda jde o to, které nahrává komunikaci v kabině, či to, které zaznamenává technické informace. 

Policie však uvedla, že pravděpodobně bude trvat několik dní, než se podaří najít těla všech obětí. Dnešní pátrání policie po setmění přerušila, protože je vysoce nepravděpodobné, že by se někomu podařilo hrozivou nehodu přežít.

Vrtulníky našly trosky poblíž obce Dinge ve francouzských Alpách, nacházejí se ve výšce 2700 metrů a jsou podle místního deníku La Provence údajně rozmetány v oblasti o rozloze 2000 metrů čtverečních. Terén místa nehody je těžce přístupný a záchranáři se na místo dostanou zřejmě až v řádu hodin.

Německá kancléřka Angela Merkelová uvedla, že byl zřízen krizový štáb, který společně s Francií koordinuje pátrací akce po troskách letadla. 

Na palubě bylo 67 Němců, španělské úřady už potvrdily, že mezi oběťmi je 45 občanů Španělska. Další oběti pocházely hlavně z Turecka. Mluvčí německého města Haltern se na palubě nacházelo i 16 studentů a dva učitelé, kteří se vraceli z výměnného pobytu. 

České ministerstva zahraničí uvedlo, že letadlem necestoval žádný Čech.

Podle původních informací piloti vyslali nouzový signál v 10:47. Později se však objevilo sdělení, že informaci o tom, že je letadlo v nouzi, vyslali dispečeři letového provozu poté, co se jim nepodařilo s letadlem, které začalo po 10:30 prudce klesat, navázat kontakt. Kontakt s letadlem dispečeři podle Germanwings ztratili v 10:53. Zda pilot skutečně vyslal, či nevyslal, nouzový signál, letecká společnost vyšetřuje.

profimedia-0231488760 Trosky letadla jsou rotrhány na malé kousky a rozesety po celém údolí. Nehodu nemohl nikdo přežít | zdroj: Profimedia

Letadlo do tři tisíce metrů vysoké hory narazilo ve výšce pouhých 1800 metrů. Aerolinky příčinu pádu neznají, stejně jako to, zda klesání letadla byl cílené, či nikoli. Sestup měl trvat osm minut, což neodpovídá prudkému pádu.

"Nejsme schopni říci, proč kolega zahájil klesání," uvedl šéfpilot aerolinek Germanwings. Pilot byl podle letecké společnosti zkušený. "Pro aerolinky létal přes 10 let. Na Airbusu měl nalétáno více než 6000 letových hodin," uvedl Thomas Winklemann ze společnosti Germanwings.

Letecký publicista Martin Velek v České televizi řekl, že míra roznesení trosek poukazuje na to, že letadlo v době nárazu letělo rovnoběžně s terénem. "Vypovídá to o tom, že zřejmě bylo nějakým způsobem řízeno. Kdyby padalo, zjednodušeně řečeno by se 'zapíchlo' do země, trosky by tak byly rozmetány na mnohem menším prostoru," podotkl.

 

"Příčina pádu je v tuto chvíli neznámá," řekl francouzský premiér Manuel Valls. Počasí v oblasti Meolans-Revels, kam stroj spadl, však bylo dobré.

Spekuluje se proto o souvislosti se stářím letadla, které Lufthansa zakoupila v roce 1991 a patří tak k jejím nejstarším strojům. Stáří letadla však nehraje roli. Podle Thomase Winklemanna ze společnosti Germanwings letoun prošel poslední rutinní kontrolou v pondělí v Düsseldorfu. Ráno ještě bez problémů absolvoval let v opačném směru, tedy z Düsseldorfu do Barcelony. "Poslední pravidelnou velkou technickou kontrolou pak prošel v létě 2013 podle obvyklého plánu," upřesnil Winklemann. 

Bez názvu Trasa letu číslo 4U9525 | zdroj: www.flightradar24.com

Společnost, stejně jako její mateřská Lufthansa změnily barvy svého loga na černou.

Podle italského serveru Corriere.it jde o první nehodu nízkonákladové letecké společnosti v Evropě. 

 



Zdroje:
repubblica.it, Corriere.it, France24.com