Opilce za volantem zákaz alkoholu nezastaví. Mizí kvůli tomu i dálnice

Málokterý zákaz měl takové opodstatnění jako zákaz prodeje alkoholu v okolí indických silnic. Jen předloni způsobil alkohol spolu s drogami za volantem sedm tisíc smrtelných nehod. Jenže pro restaurace a bary znamená nové pravidlo ekonomickou zkázu. Indové proto přicházejí s kuriózními způsoby, jak zákaz obejít.
Indický Nejvyšší soud se loni v prosinci rozhodl postavit mimo zákon prodej alkoholu do vzdálenosti půl kilometru od všech silnic první třídy a dálnic, aby tak snížil počet lidí umírajících každý rok při dopravních nehodách.
Rozhodnutí soudu vyvolalo značný poprask v pohostinském průmyslu, jehož představitelé se ho pokusili zvrátit sérií odvolání. Všechna ale skončila zamítnutím a zákaz vstoupil v platnost začátkem dubna. Nejvyšší soud trvá na tom, že tento krok je zásadní, pokud chce Indie alespoň trochu snížit počet obětí na silnicích. Denně při dopravních nehodách v Indii průměrně zemře zhruba 400 lidí.
Majitelé hotelů, restaurací a barů stojících do vzdálenosti půl kilometru od silnic vyšší kategorie, se obávali, že zákaz bude mít likvidační následky na jejich podniky. Už první dny po zavedení zákazu v platnost ukázaly, že se nemýlili: jejich zisk se prakticky přes noc zhroutil. Podnikatelské skupiny a odborové svazy uvádějí, že jsou ohroženy statisíce pracovních míst.
Mizející dálnice
Soudem to ale nijak nepohnulo, a proto se místní vlády rozhodly vložit do hry a pravidla poněkud poupravit. Například největší indický stát Rádžasthán provedl revizi procedury klasifikace silnic a došel k potěšujícímu závěru, že několik velkých silnic bylo "nedopatřením chybně" označeno jako dálnice.
Rádžasthánští úředníci se dušují, že toto překlasifikování nemá nic společného se zákazem prodeje alkoholu - ovšem místní zprávy odhadují, že tím uchránili od uzavření několik set obchodů.
Také podniky přišly s kreativními způsoby, jak zákaz porazit nebo obejít. V satelitním městě na předměstí Dillí například jeden z oblíbených podniků vytvořil nový vchod, díky kterému se posunul mimo zónu zakázaného prodeje alkoholu.
Zda podobné triky obstojí při kontrolách inspektorů, kteří po celé zemi ověřují, jestli není zákaz porušován - to ukáže až čas. Experti ovšem připomínají chronicky pomalý postup indických soudů, což znamená, že, případné soudní tahanice se mohou vléct dlouhé roky.
Osudová smrt na silnici
Krom toho zákaz prodeje v legálních podnicích nijak nevyřeší nelegální prodej podomácku vyráběného alkoholu, který pokoutně nabízejí mnohé kavárny, prodává se z dodávek či v nenápadných boudách. Tento domácí alkohol je hodně silný a často obsahuje toxické látky, které do něj výrobci přidávají pro "větší říz".
Nelze přitom popřít, že počet obětí na indických silnicích je děsivý. V roce 2015 bylo při půl milionu dopravních nehod zabito téměř 150 tisíc lidí. U téměř 7000 smrtelných nehod byl jako rozhodující faktor zjištěn vliv alkoholu nebo drog.
Nejvyšší soud ve zdůvodnění zákazu uvedl, že Indie musí skoncovat se stavem, kdy se státním vládám vyplácí mít obrovské zisky z prodeje alkoholu, jež značně přebíjejí odškodnění vyplácené rodinám obětí dopravních nehod. Indie podle soudu dospěla k fatalismu, kdy jsou dopravní nehody brány jako nevyhnutelná součást každodenního života.