Německo zavede mýtné pro osobní auta. Sobotka zvažuje žalobu

AKTUALITA - Aktuality autor: von

Německý parlament schválil zpoplatnění dálnic pro řidiče osobních aut od roku 2019. Opatření, které kritizuje německá opozice a musela ho povolit i Evropská komise, bude mít dopad především na zahraniční řidiče. Český premiér Bohuslav Sobotka ho považuje za diskriminační a uvažuje o připojení se k chystané žalobě proti německému opatření s dalšími zeměmi.

Německo bylo poslední z evropských zemí bez mýtného pro osobní auta

Německo bylo poslední z evropských zemí bez mýtného pro osobní auta,zdroj: ThinkStock

Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství produkovaných emisí. Desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 676 korun), dvouměsíční od 7 do 50 eur (189 až 1351 korun). Nejdražší roční mýtné přijde na 130 eur (3513 korun).

Dálniční známka bude elektronická a řidiči si ji budou moci koupit na internetu, v mobilní aplikaci nebo na dálnicích poblíž německých hranic. Musí přitom uvést poznávací značku vozu i údaje o objemu motoru nebo jeho emisní normě. Pokud technické údaje nevyplní, bude jim automaticky účtován nejvyšší poplatek za vybrané časové období.

Platit budou hlavně cizinci

Německo už sice zákon o mýtném pro osobní auta schválilo v roce 2015, kvůli výhradám Evropské komise a protestům sousedních zemí ho ale dosud nezavedlo. Evropská komise původní normu považovala za diskriminační a spolkovou republiku loni v září žalovala u unijního soudu. Po zhruba dvou měsících se obě strany dohodly na kompromisu, který spočívá ve zvýhodnění velmi ekologických vozů a snížení cen za krátkodobé dálniční známky pro cizince.

Spolkový sněm dnes tento kompromis vtělil do dvojice novel navzdory odporu opozičních stran Levice a Zelených, podle níž je finančně nejistý, protievropský a zavádí nové hranice. Ministr dopravy je naproti tomu přesvědčen, že mýtné, které se má začít vybírat za dva roky, je spravedlivé, evropské a ekologické.

I dnes schválené úpravy ale počítají s tím, že dálniční poplatky budou fakticky platit jen zahraniční řidiči. Řidiči aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na dálničních poplatcích.

Sobotka zaúkoloval Ťoka

Sobotka opatření považuje za diskriminační. "Nemyslí si to jen Česká republika, ale pokud vím, tak také Rakušané, Poláci a řada dalších zemí," uvedl.

Nyní české úřady zpracují analýzu textu normy, který byl nakonec schválen, uvedl premiér. "Je tady skupina zemí, která chce na toto německé rozhodnutí podat žalobu, pokud tu budou reálné argumenty na stole, tak by se Česká republika mohla k této žalobě připojit," řekl Sobotka.

Ministr dopravy Dan Ťok dostal od Sobotky za úkol, aby se záležitosti aktivně věnoval. V okamžiku, kdy už by k podání žaloby mělo dojít, by měl Ťok vládě předložit zprávu s doporučením, zda by se k ní Česko mělo přidat. "Měli bychom se snažit, aby Německo tuto legislativu ještě upravilo," uvedl Sobotka.

Češi změní tradiční trasy

Snaha vyhnout se poplatku na německých dálnicích bude nejzřetelnější u zimních dovolených, kdy lyžaři z tuzemska směřující do rakouského Innsbrucku nebo na sever Itálie budou stále častěji využívat trasu přes jižní Čechy. Změna postihne i cesty Čechů do Skandinávie, kdy zejména majitelé karavanů budou častěji využívat trasu přes Polsko. Řekl mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Při jednotlivých cestách do Německa je podle Vomáčky možné hledat cesty mimo dálnice, pokud ale lidé do země dojíždějí za prací nebo na pravidelné nákupy, pak si zřejmě dálniční známku raději koupí. Náklady na německé mýtné by se tak do budoucna mohly projevit i při výběru nového vozu. Lidé pravidelně dojíždějící do Německa tak budou stále častěji pořizovat nová ekologičtější vozidla, která mají německou dálniční známku levnější.

Příkladem trasy, kterou budou Češi zpravidla objíždět, je podle Vomáčky cesta za nákupy do Drážďan. Ty nepředstavují při vynechání dálnice příliš velkou zajížďku a šofér to na spotřebě paliva příliš nepozná, dodal mluvčí automotoklubu.

Německo bylo poslední

Na německé politické scéně zase budí rozpaky finanční stránka plánu, který může být podle některých odborníků i ztrátový. Ministr dopravy Dobrindt si od zavedení dálničních poplatků pro osobní auta slibuje čistý roční příjem kolem 524 milionů eur (14,2 miliardy korun).

Terčem debat je také otázka provozu na dálnicích v příhraničních regionech, které často využívají i cizinci. Výjimky v pohraničí žádá komora německých zemí Spolková rada, protože se obává, že by paušální zavedení mýtného ohrozilo příhraniční obchod a spolupráci. Ministerstvo dopravy s výjimkami na dálnicích nepočítá a argumentuje tím, že cizinci už takhle budou osvobozeni od platby za použití silnic prvních tříd. Není vyloučeno, že kvůli tomu Spolková rada uplatní právo námitky, což by zavedení mýtného mohlo ještě zkomplikovat.

Spolková republika je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Nákladní vozy už za jejich použití platí řadu let.

Tagy: Německo zahraničí silniční doprava mýtné na německých dálnicích

Zdroje: ČTK