Násilné hry nevyvolávají agresivitu, zjistili odborníci
Milovníci videoher si konečně mohou oddychnout, hon na čarodějnice v podobě neustálého svalování viny za násilné chování některých vyšinutých jedinců na krvavé střílečky by mohl konečně skončit. Odborníci totiž přišli se studií, která potvrdila, že násilný obsah videoher nevyvolává agresivní chování.
Andrew Przybylski z Oxfordského internetového institutu a Richard Ryan, motivační psycholog z Univerzity v Rochesteru, zkoumali účinky celé série her na 600 studentech v univerzitním věku. Jde o vůbec první studii, která se nezaměřila na obsah her ale na psychiku hráčů.
Hry podle dvojice expertů skutečně dokážou vyvolávat pocit frustrace, která se může vystupňovat a vyvolat v jedinci agresivitu. Nezáleží ovšem na cákancích krve na monitoru a množství nepřátel, které hráč zlikviduje, ale na obtížnosti hry, nebo přesněji na pocitu frustrace, pokud se nám při hraní nedaří.
"Pokud člověk cítí, že nemá nad hrou kontrolu, vede to k agresi," komentoval studii Ryan s tím, že vůbec není podstatné, zda je hra násilná či ne.
Není to přitom emoční model charakteristický pouze pro videohry. Frustraci vyvolanou "neschopností něco změnit nebo dosáhnout svého" prožíváme běžně v celé řadě situací, jak připomíná expert.
Ryan a Przybylski účastníky studie vůbec nešetřili. V rámci jednoho z experimentů je například nechali držet ruku v ledové vodě 25 vteřin a pak jim dali Tetris. Studenti kromě toho hráli násilné hry a zkoušeli i jejich nenásilné verze.
"Ukázalo se, že účinky jsou nezávislé na přítomnosti či nepřítomnosti násilného obsahu ve hrách," upřesnil Ryan. "Pokud něco ohrožuje naše ego, může to vést k tomu, že budeme nepřátelští a zlí k ostatním," dodal.
Agresivní chování mohou podle jeho slov vyvolávat tak mírumilovné hry, jako je Tetris nebo Candy Crush, úplně stejně, jako jakékoli násilné hry.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.12.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,100 | 25,180 |
USD | 24,010 | 24,130 |