Milionový byznys s ukradenou módou: Oblečení jako z obrázku nečekejte
Fotografie ukradené z časopisů, módních blogů či Instagramu a u nich cenovka – 20, 50 nebo třeba 100 dolarů. I když musí být lidem jasné, že mají šaty minimálně trojnásobnou hodnotu, počet zákazníků, respektive zákaznic, které pak v šoku vybalují zboží z obalu, stále roste. Facebook kvůli tomu slíbil změnu v kontrole zobrazovaných reklam.
Princip je jednoduchý – najít pár pěkných profesionálních fotografií módního zboží, přilípnout k tomu "sleva xx procent", nasmlouvat si zobrazování určitému typu uživatelů a počítat objednávky.
Reportéři z Buzz Feed News upozornili na to, že velká část žen, které vyhodily peníze za bezcenné kusy oblečení, nakupuje u stejných společností: například Zaful, SammyDress, DressLily, RoseGal, RoseWe, TideBuy, Choies a RomWe.
Ty se tváří jako malé rodinné oděvní společnosti, přesto všechny končí v obřím čínském impériu, internetové společnosti ShenZen Global Egrow E-Commerce se sídlem v Číně. Ta měla v roce 2014 výdělek více než 200 milionů dolarů a podle mailů je propojená s 41 internetovými obchody od oblečení přes hračky až po elektroniku.
Kopie? Ale ne, "elegantní šaty"
Jejím majitelem je jeden z nejbohatších Číňanů Jang Ťien-Sin. Podle čínských médií se vypracoval z pouličního prodavače ponožek. Nyní jeho firmy vydělávají na naivitě zákaznic.
Fotografie, které doprovází oblečení na jeho webech, jsou sice ukradené, ale společnost se kryje popisem zboží. Místo toho, aby napsala, že si za 20 dolarů kupujete značkové šaty na obrázku, uvede "elegantní letní šaty s květinovou výšivkou".
Po měsíci dorazí křivá, formaldehydem zapáchající napodobenina přiložené fotografie. Leč šaty to jsou a výšivku také mají, tak jakápak reklamace… A že nesedí třeba velikost? Obchody argumentují rozdíly v postavách asijských a západních žen.
Kouzlu krásných levných šatů propadly i Češky, která si oblíbily hlavně obchodní platformu Aliexpress spadající pod obří čínskou společnost Alibaba Group vlastněnou bývalým učitelem angličtiny a jedním z nejbohatších mužů světa Jackem Ma.
Obchod, který dává prostor jednotlivým prodejcům a firmám z Číny, je oblíbený hlavně mezi nevěstami, z nichž některé si z něj troufnou objednat i přímo svatební šaty. Některé z naivní představy, že skutečně za dva měsíce dorazí model značky La Sposa v přepočtu jen za tři tisíce korun, jiné chtějí jen ušetřit.
I když se najde pár výjimek, které narazí na kvalitnější prodejce, většinou pak musí na poslední chvíli stejně zamířit do půjčovny nebo krejčové.
Stamilionové tržby míří do kapes čínských milionářů i díky Facebooku, který zatím nechává inzerentům relativně volnou ruku a soustředí se raději na mazání uživatelských příspěvků považovaných za porno.
Nakupte u nás. Zn. Facebook doporučuje
Na sociální síti se eshopy prezentují jako solidní firmy s historií a na jejich profilu najde negativní komentář jen ten, kdo je rychlejší než čínští cenzoři. A takových lidí zas tolik není...
Navzdory negativním hodnocením na internetu mají obchody jako RoseGal či DressLily 8,2 milionu, respektive 7,1 milionu fanoušků. I když někdy podezřele přibývají i o 100 tisíc denně.
"Jsme si vědomi závažnosti problému a bereme ho velmi vážně. Jedním z nejdůležitějších cílů reklamy na Facebooku je prezentovat relevantní a kvalitní zkušenosti," napsal BuzzFeedu Andrew Bosworth, viceprezident pro reklamu.
Po zaplacení reklamy se příspěvky zobrazují vedle ověřených značek, působí proto obdobně věrohodně. Přece když to doporučuje Facebook...
Facebook podle něj i na základě článku o reklamě na padělky připravuje nové mechanismy kontroly reklam, aby odstranil inzerenty, jejichž produkty jsou hodnocené jako "extrémně neuspokojivé".
Chci ty krásné šaty, co má modelka na fotce
I kdyby se podařilo na Facebooku omezit reklamu ze strany prodejců nekvalitních napodobenin, do kapes Jang Ťien-Sina a jeho kolegům miliony dolarů přitékat nepřestanou. Zákaznic, které se nechají lákavou nabídkou nachytat, bude vždy dost. Zcizené fotografie totiž fungují.
Kromě módních časopisů slouží jako častý zdroj i instagramové účty módních blogerek. Ty se o zneužití svých fotek dozvědí často až tím, že je pozná naštvaná zákaznice, která si myslí, že s čínským výrobcem spolupracují.
"Nevadí mi, když společnost řekne: 'Vypadejte jako slečna Blingová.' Ale neříkejte, že prodáváte šaty slečny Blingové. Neříkejte lidem, že je mám od vás a nechovejte se tak, protože to je něco úplně jiného. Je to klamavá reklama," říká designérka a módní blogerka Pascale Roweová známá jako @MsBlingMiami.
Stalo se jí už několikrát, že si některý z pochybných prodejců bez svolení "vypůjčil" její fotky z Instagramu, smazal z nich vodoznak a přidal cenu. Její modro-žluto-zelené šaty z butiku za 92 dolarů nabízí se slevou za maximálně 25 dolarů zhruba dvacítka internetových společností.
Domoci se odstranění fotky je téměř nemožné, stačí se zeptat Googlu a kopírovat...
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.12.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,100 | 25,180 |
USD | 24,010 | 24,130 |