Dnes je sobota 20. dubna 2024., Svátek má Marcela
Počasí dnes 7°C Slabý déšť

Mileniálky mají po pandemii jasno: Děti jsou drahý luxus, lepší jsou psi a kočky

Mileniálky mají po pandemii jasno: Děti jsou drahý luxus, lepší jsou psi a kočky
Ilustrační snímek | zdroj: Profimedia

Pandemie covidu-19 utvrdila mnoho žen v tom, že nechtějí mít děti - doba je nejistá, životní náklady rostou a bezdětný život přináší méně stresu. Jen ve Spojených státech byla loni porodnost nejnižší od roku 1979. Ženy, které neplánují děti, si většinou vystačí s kariérou, koníčky a psem či kočkou jako plnohodnotnou náhradou.

Když začala pandemie covidu-19, mnoho odborníků i laiků předpovídalo, že uzávěry a omezení pohybu, kvůli nimž páry trávily více času společně, povzbudí baby boom. Ovšem stal se přesný opak, napsal server Psychology Today.

Údaje, které zveřejnilo americké Středisko pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC), ukazují, že porodnost v USA dosáhla v roce 2020 rekordně nízkého čísla. Počet dětí narozených ve Spojených státech klesl o čtyři procenta v porovnání s rokem 2019.

Porodnost v USA sice v poslední době klesá, ale tento pokles byl dvakrát vyšší než průměrný roční úbytek narozených dětí od roku 2014 a představuje nejnižší porodnost od roku 1979.

Vliv pandemie

Aby tento fenomén prozkoumali, zaměřili se odborníci na 400 žen z generace mileniálů (narozených v letech 1981 až 1996), které v průzkumu uvedly, že nemají v plánu mít děti, ať už biologickým způsobem nebo prostřednictvím adopce. Jejich cílem bylo zjistit, proč se tyto ženy vzdávají mateřství. A nové údaje ukazují, že pro mnoho z těchto žen mohou domácí mazlíčci sloužit jako náhrada za děti.

Z dotazovaných žen, které neplánují mít děti, uvedlo 42 procent, že jejich rozhodnutí ovlivnila pandemie covidu-19. Je ale také více než jasné, že jejich rozhodnutí se opírá také o další, dlouhodobé problémy.

Téměř polovina těchto žen věří, že lidé s dětmi jsou více vystresovaní než bezdětní. Čtyři z deseti uvádějí, že nechtějí vychovávat dítě v současných podmínkách, které na světě panují. Jen o málo méně (38 procent) má pocit, že vychovávat dítě vyžaduje příliš mnoho energie a času; 33 procent si myslí, že by vychovávání dítěte narušilo jejich svobodu a 32 procent uvádí, že dávají přednost kariéře nebo vzdělání.

Děti jsou příliš nákladné

Vědci uvádějí, že tyto mileniálky zažily ekonomickou recesi roku 2008. Mnoho z nich mělo finanční problémy kvůli rostoucím životním nákladům, nedostatku dobře placených míst a v některých případech také kvůli vysokým studentským půjčkám.

K tomu navíc nyní prožívají ekonomické dopady pandemie. A to všechno nejspíš přispívá ke skutečnosti, že 43 procent z žen, které se rozhodly nemít děti, uvádí, že výchova potomka je jednoduše příliš nákladná.

Výsledky průzkumu ukazují, že mileniálky, které se rozhodly pro bezdětný život, se snaží vytvořit si naplňující život mnoha jinými způsoby - 43 procent buduje kariéru; stejný počet se soustřeďuje na život s romantickým partnerem; 41 procent má nějaký osobní projekt a 40 procent si užívá koníčky. A 33 procent z nich uvedlo, že péče o psa nebo kočku jim připadá vděčnější než představa výchovy dítěte.

Podle tohoto průzkumu 70 procent žen, které se rozhodly nemít potomka, vnímá svého psa či kočku jako své dítě. V některých případech si ovšem nechávají pootevřené dveře s tím, že péči o svého mazlíčka pokládají za "trénink" na dítě, pokud by se někdy rozhodly změnit názor.

Půjčky kvůli mazlíčkům

Více než 70 procent účastnic průzkumu jednoznačně uvedlo, že dávají přednost společnosti svého mazlíčka před dětmi a 69 procent prohlásilo, že mít zvíře je jednodušší než mít dítě.

Tyto mileniálky jsou přitom ochotné přinášet kvůli svým mazlíčkům stejné oběti, jaké přináší rodiny s dětmi kvůli svým potomkům. Více než polovina účastnic průzkumu uvedla, že o koupi nebo pronájmu domu či bytu rozhodovala na základě toho, jestli je tam dostatek venkovního prostoru pro jejich čtyřnohého svěřence.

Navíc 41 procent uvedlo, že si vzaly půjčku nebo založily debetní kartu, aby mohly pokrýt zdravotní náklady svého zvířete. A jsou tu i další výdaje - více než polovina dotázaných uvedla, že v minulosti koupily svým mazlíčkům oblečení; 48 procent slavilo narozeniny svého mazlíčka nebo koupily svému psovi či kočce vánoční dárek.

Podle tohoto průzkumu a klesající porodnosti se zdá, že více lidí, a především žen z generace mileniálů, mění definici toho, co znamená vést dobrý a uspokojivý život.

Americký sen - svatba, dvě děti a dům s bílým plaňkovým plotem - už není univerzálním cílem. Pro mnohé není mateřství nezbytnou podmínkou pro šťastný život. Tyto ženy si myslí, že rodinu mohou namísto dětí tvořit jedinci, se kterými sdílejí láskyplné pouto; ať už je to partner nebo chlupatý, čtyřnohý společník.

Zdroje:
ČTK, Psychology Today