Před 60 lety se srazily vlaky u Stéblové, nehoda zmařila přes 100 životů
Je to nejhorší vlaková nehoda naší historie. Srážka vlaků u Stéblové na Pardubicku 14. listopadu 1960 stála životy 118 lidí, 110 cestujících bylo zraněno. S neštěstím se pojí také jedna záhada. Co stálo na počátku tragédie?
Příčinou nehody byl předčasný odjezd osobního vlaku 608 ze stanice Stéblová. Tento vlak, tažený parní lokomotivou, přijel do Stéblové před tři čtvrtě na šest večer. Měl tam vyčkat na příjezd motorového osobáku 653 z Pardubic. Ten k vesnickému nádraží mířil po jednokolejné trati, vlaky se ve stanici pravidelně křižovaly.
Jenže tentokrát vlak 608 nepočkal. Starší průvodčí dal znamení k odjezdu poté, co v husté mlze, která ten den padla, spatřil záblesk zeleného světla. Považoval ho za znamení od výpravčího. Jenže výpravčí takové znamení dát nemohl, tou dobou byl v dopravní kanceláři.
Oznámení však putovalo dál a vlak se dal do pohybu. Prorazil návěstidlo Stůj!, čehož si nevšimli jak strojvedoucí a topič, který prý zrovna přikládal, tak ani vlakvedoucí a průvodčí. Vlakvedoucí si sice vzpomněl, že ve Stéblové mělo dojít ke křižování vlaků, předpokládal však, že bylo přeloženo do Rosic nad Labem.
Poté, co se vlak rozjel, vyběhl výpravčí z kanceláře a pokoušel se vlak zastavit svítilnou i píšťalkami. Marně. Soupravu nedohnal ani výhybkář na kole. Výpravčí tak volal na sousední stanoviště, aby tamní strážný plně obsazený vlak 653 zastavil, ale ten se o hrozící tragédii dozvěděl až poté, co vlak projel.
Náraz a ohnivá spoušť
Srážce pak už nešlo zabránit. I strojvedoucí se totiž kvůli mlze spatřili příliš pozdě. Oba vlaky jely zhruba šedesátikilometrovou rychlostí, a přestože se strojvedoucí ještě pokusili zpomalit, následky samotné srážky byly hrozné. Náraz lokomotivy rozpáral konstrukci motorového vozu a rozdrtil i čtyři další přípojné vozy. Jen zadní motorový vůz se odtrhl, a unikl tak zničení.
Strojní četu ve vlaku 608 ochránil kotel parní lokomotivy. Následoval poštovní a nákladní vůz a poté první dva osobní vozy, které dopady nejhůře - ve čtvrtém voze, druhém osobním, zemřelo nejvíce pasažérů tohoto vlaku.
Mnoho lidí zahynulo už v důsledku srážky, neštěstí však pokračovalo. Poté, co strojní četa vlaku 608 vysypala žhavé uhlí z parní lokomotivy, neboť se obávala, že dojde k výbuchu, chytla nafta vytékající z motorového vlaku. Vypukl ničivý požár, který si vyžádal další oběti.
Na místě přišlo o život 110 lidí, dalších osm zemřelo v nemocnici. Záchranná akce začala kolem šesté hodiny večer a zapojili se do ní i obyvatelé Stéblové. Přímo z této vesničky nicméně žádná z obětí nepocházela, tragédie zasáhla především okolní obce. Většina živých byla vyproštěna do dvou hodin. Někteří pozůstalí hledali své blízké několik dnů, pozůstatky několika lidí se nikdy nenašly.
Navzdory vší hrůze informovala média o neštěstí velice stručně. Komunisté se ji snažili ututlat. Po desítky let nehodu připomínal křížek, současný pomník byl vztyčen v roce 2000.
Hrubá porušení předpisů
Vyšetřovatelé později konstatovali, že obsluha vlaku 608 hrubě porušila několik zásadních předpisů. S nepodmíněnými tresty od soudu odešli vlakvedoucí, strojvedoucí a jeho pomocník a starší průvodčí. Nejvyšší trest dostal vlakvedoucí, a to pět a půl roku. Mladší průvodčí, který se podílel na předčasném vypravení vlaku, byl potrestán roční podmínkou. S tresty se pojily i dočasné zákazy výkonu povolání.
Dodnes je však záhadou, co bylo ono světlo, které spatřil starší průvodčí a také dva další lidé na nádraží. Hovořilo se o nevhodné manipulaci s nepředpisovou svítilnou, která měla mimo jiné i zelenou clonu; někdy se zmiňuje, že poblíž mohl projíždět cyklista. Původ onoho "záblesku", který spustil sled událostí vedoucích k tragédii, se však už zřejmě nikdy nikdo nedozví...
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,250 | 25,390 |
USD | 24,030 | 24,210 |