Ludvík Otčenášek, Čech v americké síni kosmické slávy
Síň slávy Muzea historie kosmonautiky v Novém Mexiku představuje návštěvníkům řadu slavných osobností dobývání vesmíru. Mezi jmény jako Galileo, Kepler, Aldrin, Gagarin, von Braun a dalšími najdeme i jedno české: Ludvík Otčenášek.
V USA v tom mají jasno; nápis v Síni slávy Ludvíka Otčenáška představuje těmito slovy: "Český raketový a letecký průkopník". A následuje stručný životopis vrcholící nedělí 2. března 1930, kdy vypustil u Prahy několik raket vlastní konstrukce. "Nebýt nacistické okupace Československa roku 1939, Otčenáškův výzkum by nepochybně přinesl i další výsledky". Což je tvrzení, díky němuž stojí se na životní příběh tohoto muže podívat podrobněji.
Touha létat
Ludvík Otčenášek se narodil 4. srpna 1872 v obci Kříše na Rokycansku. Krátce na to se rodina přestěhovala do Berku u Dolní Bělé, kde jeho otec pracoval jako správce dolu na vitriolové břidlice. Po jeho smrti se rodina odstěhovala do Prahy a tam Ludvík roku 1888 nastoupil do učení u firmy Houdek a Hevert, která vyráběla mechanické a fyzikální přístroje. Později vystudoval průmyslovou školu a získal zaměstnání na patentovém úřadě behem něhož navštěvoval přednášky na technice.
Když mu bylo 22 let, otevřel si v Praze malou elektromechanickou dílnu, která se postupem času rozrostla ve skutečnou továrnu. Roku 1898 se oženil, v manželství se narodily tři děti. I navzdory povinnostem podnikatele a otce rodiny ale zůstaly vynálezy na prvním místě.
Ludvík Otčenášek už měl za sebou úspěšné konstrukce velocipédu a motocyklu, jejichž výroba a prodej představovaly hlavní zdroj příjmů jeho podniku. Ze všeho nejvíc jej ale přitahovalo nebe. Roku 1905 sám navrhl a zkonstruoval rotační letecký motor podobný tehdy slavným francouzským výrobkům značky Gnome.
První prototyp se sice při testování roztrhl, už následujícího roku ale vylepšený model pracoval dobře. A protože motor bez letadla je k ničemu, v roce 1910 jej vestavěl do jednoplošníku vlastní konstrukce. S rozpětím křídel 12 metrů bylo největším letadlem té doby v Rakousko – Uhersku.
O úspěšnosti tohoto stroje vypovídají různé zdroje odlišně. Podle některých se letadlo nešťastnou náhodou rozbilo dřív než jej bylo možné vyzkoušet (údajně při tajném pokusu jakéhosi mechanika o vzlet).
Důvěryhodný web Muzea kosmické historie v Novém Mexiku ale tvrdí něco úplně jiného: 30. listopadu 1910 se Otčenášek odlepil od země a udělal asi 30 metrů dlouhý skok vzduchem. Na tehdejší dobu to vůbec nebyl špatný výkon připomeňme, že první český letec Jan Kašpar poprvé vzlétl v dubnu téhož roku na sériově vyráběném francouzském letadle firmy Blériot.
Otčenáškův motor pak měl získat významný český aviatik Eugen Čihák, bratranec Jana Kašpara. O to podivnější je, že mnoho publikací zabývajících se českou leteckou historií Otčenáška pomíjí. Spolehlivé údaje o tom, proč konstruktér ve svém aviatickém snažení nepokračoval, ale chybí.
Vzdušné torpédo
Pak přišla první světová válka a Ludvík Otčenášek byl odveden ovšem k rentgenu v pražské vojenské nemocnici, což mu umožnilo nerušeně se věnovat rozbíjení monarchie. Zapojil se do odboje usilujícího o vytvoření samostatného československého státu způsobem hodným Jameee Bonda: tvrdil, že objevil tajnou telefonní linku spojující Vídeň s Berlínem a podařilo se mu na ni napojit. Získané informace pak prý poskytoval Masarykově odbojové organizaci Mafia.
Vlastenec a horlivý sokol Otčenášek chtěl také přispět k porážce habsburské monarchie svými vynálezy. Navrhl "vzdušné torpédo" (ve skutečnosti jakýsi minomet), jehož plány tajně poslal zahraničnímu odboji. Princip spočíval v tom, že místo vkládání projektilu do hlavně (jako u běžného minometu) byla nálož upevněná na vrcholu trubky, která se nasouvala na tyč.
Šlo tedy o vlastně jakési dělo obrácené na ruby, kde "hlaveň" odlétala i s projektilem což k činnosti a přesnosti střelby nejspíš moc nepřispělo, přestože střela byla vybavena rozměrnými křídly. Díky přímluvě profesora Masaryka údajně měly dohodové mocnosti Otčenáškovo vzdušné torpédo opravdu vyrábět a od roku 1915 jím ničit protivníka na všech frontách, zatímco Rakušanům a Němcům se jej ani do konce války nepodařilo napodobit…
Tak to aspoň tvrdila Otčenáškem podepsaná brožura "Před deseti lety na pomoc Dohodě", kterou je ovšem třeba brát se značnou rezervou. Seriózní historie o podílu vzdušného torpéda na porážce Centrálních mocností mlčí, jisté je jen to, že po válce byl vyznamenán "Československu revoluční medailí".
Po první světové válce se letadla stala samozřejmostí a průkopníky Otčenáškova typu to táhlo dál. Na obzoru už byla další hranice: vesmír. Osamělého ruského průkopníka Konstantina Ciolkovského sice v té době nikdo neznal, evropští a američtí raketoví konstruktéři měli širokou publicitu.
Tak se Ludvík Otčenášek dověděl o Hermannu Oberthovi, který v Německu stavěl (ale nakonec nedostavěl) velkou raketu pro premiéru Langova filmu Žena na Měsíci i o Američanovi Robertu Goddardovi úspěšně experimentujícím s raketovým motorem na kapalná paliva. Nemohl si nevšimnout ani Maxe Valiera, který v Německu testoval raketami poháněné automobily a zahynul roku 1930 při výbuchu spalovací komory svého kapalinového motoru. Ludvík Otčenášek se rozhodl k nim přidat a jeho jméno mezi jejich jmény v Síni slávy svědčí o tom, že s úspěchem.
Z Bílé Hory až na Měsíc
S cílevědomým výzkumem raketového pohonu začal Ludvík Otčenášek roku 1928. V Praze na Vltavě (podle jiných zdrojů na Berounce) zkoušel raketovými motory poháněná plavidla a usiloval o sestrojení raket, které by sloužily pro rychlou mezikontinentální dopravu poštovních zásilek. Navrhoval také reaktivní střely a sondážní rakety, které by startovaly z letadel.
Na stejném principu se dnes do vesmíru vypouštějí satelity pomocí nosičů Pegasus. Roku 1929 se Otčenášek osobně setkal s Hermannem Oberthem, který je společně s Rusem Ciolkovským a Američanem Goddardem považován za zakladatele kosmonautiky.
Vyvrcholením Otčenáškovy kariéry raketového konstruktéra se stal 2. březen 1930, kdy v pražské Bílé hoře veřejně vypustil 8 raket dlouhých asi půl metru a poháněných střelným prachem. Použil k tomu zvláštní startovací rampu vlastní konstrukce, která odstraňovala potíže se stabilizací v první fázi letu. Jedna z raket byla dvoustupňová, dosáhla výšky asi 1,5 kilometru a přistála na padáku.
Na tehdejší dobu šlo o slušný úspěch slušný úspěch. Starty raket na Bílé Hoře neušly pozornosti tisku a některé zahraniční časopisy v silvestrovských číslech pak zveřejnily zprávu o tom, že český vynálezce se chystá letět na Měsíc v devítimístné raketě. Ohlas byl nečekaný: do Prahy chodily stovky dopisů z celého světa, v nichž se hlásí zájemci o let.
"Měřím 5 stop a 4 palce, vážím 138 liber, jsem blondýnka, umím polsky a anglicky. Pracuji jako ošetřovatelka, je mi dvacet a chci s vámi letět na Měsíc…," napsala vynálezci například jakási Sally G. z Pennsylvánie. Právě tento mezinárodní ohlas způsobil, že se Otčenáškovo jméno ocitlo v Síň slávy Muzea historie kosmonautiky v Novém Mexiku.
Podle některých zdrojů pak Otčenášek uskutečnil další úspěšné starty raket ještě roku 1938 to už pracoval tajně v opuštěných lomech jižně od Prahy, aby na sebe neupozornil nacisty. Podařilo se mu přitom dosáhnout výšky až 2,5 kilometru.
Stále ještě však šlo o malé primitivní rakety poháněné střelným prachem, zatímco ve stejné době v Německu početné týmy odborníků placené armádou stavěly téměř šestimetrovou raketu A5 s motorem na kapalné palivo a dostupem 12 kilometrů. V izolaci působící konstruktér bez přísunu státních peněz neměl šanci udržet krok s technickým vývojem.
Ludvík Otčenášek ale neskládal zbraně doslova. Ještě ve svých 73 letech bojoval na barikádách a byl těžce raněn. Po uzdravení se dál věnoval vynalézání, jako bývalý továrník a „vykořisťovatel“ ale neunikl problémům s komunistickým režimem. Zemřel 10. srpna 1949. Nakonec se však do vesmíru přece jen dostal: od srpna 2000 jeho jméno nese planetka s katalogovým číslem 61404.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,280 | 25,400 |
USD | 24,040 | 24,220 |