Dnes je sobota 23. listopadu 2024., Svátek má Klement
Počasí dnes 1°C Polojasno

Lidé ztrácejí zájem o zprávy, tradiční média zaostávají za influencery na TikToku

Lidé ztrácejí zájem o zprávy, tradiční média zaostávají za influencery na TikToku
Ilustrační snímek | zdroj: Profimedia

Stále více lidí nevyhledává informace o světovém dění a vyhýbá se zprávám například o válce na Ukrajině nebo krizi životních nákladů ve snaze vyhnout se depresivním informacím a ochránit své duševní zdraví.

Vyplývá to z výsledků studie výzkumného centra Oxfordské univerzity Reuters Institute. Zatímco v roce 2017 se aktivně zajímalo o světové dění 63 procent lidí, aktuálně tento počet klesl na 48 procent.

Ve snaze uniknout depresivním informacím a chránit své duševní zdraví, někdy nebo často se zprávám vyhýbá 36 procent lidí, stojí ve studii Digital News Report 2023. Hlavně se jedná o informace o válce na Ukrajině či o rostoucích životních nákladech.

Zprávám důvěřuje 40 procent lidí, což je o dva procentní body méně než v loňském roce. Lidé se tedy tolik nezajímají o světové dění a zprávy vyhledávají méně často, přičemž úpadek zaznamenávají hlavně tištěná a televizní média.

Průzkum zahrnoval i platformy sociálních médií. Přestože Facebook zůstává v oblasti zpravodajství nejdůležitější z nich, i když počet těch, kdo zde vyhledávají zpravodajství, klesl v posledních sedmi letech ze 42 procent na 28 procent.

Mladé zajímá jiný obsah

Na Facebooku klesla i kvalita zpráv. Tradiční zprávy tvoří na sociální síti pouze necelá tři procenta. Lidé ale podle televize BBC stále častěji vyhledávají zprávy na sociálních sítích Instagram a TikTok, přičemž Facebook v tomto ohledu upadá.

Na Instagramu vyhledává zprávy 14 procent a na TikToku šest procent lidí. V případě mladých uživatelů jsou však tato čísla ještě vyšší. Zprávy na TikToku vyhledává 20 procent osob ve věku 18 až 24 let. Ještě loni to bylo 15 procent.

Nevyhledávají však ani tolik informace od tradičních poskytovatelů zpráv. Mladé spotřebitele zajímají novinky od známých osobností, influencerů nebo jiných tvůrců obsahu spíše než od klasických novinářů a zpravodajských kanálů. Na ústupu je rovněž lajkování, komentování a sdílení zpráv.

Průzkum jako jednu z příčin zmiňuje rostoucí pocit, že diskuse v online prostředí jsou toxické. Nezjistil také úbytek uživatelů twitteru po převzetí Elonem Muskem a jejich masivní přesun ke konkurentům, jako je sociální síť Mastodon.

Zdroje:
BBC, Digital News Report 2023