Dnes je pátek 19. dubna 2024., Svátek má Rostislav
Počasí dnes 1°C Oblačno

Kam odešlo 7,4 milionu z účtu SPD? Podle vzoru Úsvit – na analýzy a mediální marketing

Kam odešlo 7,4 milionu z účtu SPD? Podle vzoru Úsvit – na analýzy a mediální marketing
Okamura aspol. | zdroj: Facebook Tomia Okamury

Aktuální pohyb financí na účtu hnutí SPD připomíná počátek finančních problémů, do nichž se v minulém volebním období dostal první politický projekt Tomia Okamury, hnutí Úsvit. Z účtu odešlo na "analytické služby" a "služby mediálního zastoupení a poradenství v oblasti P.R." 7,4 milionu korun. Podle SPD je vše v pořádku, píše Robert Břešťan na webu Hlídací pes. 

Pohyby jsou vidět na transparentním volebním účtu SPD. Tento typ účtu je nyní pro všechny politické strany povinný, vyžaduje jej nový zákon o financování politických stran a hnutí (konkrétně pro příspěvky ze státního rozpočtu, příjmy z darů a jiných bezúplatných plnění a pro financování volebních kampaní).

Pohyby na účtu SPD Pro úplné zobrazení rozklikněte | zdroj: Hlídací Pes

V minulosti podobný typ mnohamilionových výdajů vyvolal rozkol v hnutí Úsvit. To mělo v minulém volebním období celkově nárok na 123 milionů korun, přesto bojovalo se značnými finančními problémy.

Utratit se to dá...

Většinu peněz totiž odčerpaly PR služby, jež šly firmám, které doporučil Tomio Okamura a s kterými komunikoval pouze on. "Nadstandardní platby, smlouvy bez stanovené ceny a oficiální sídlo i ve zchátralém domku využívaném bezdomovci," shrnul v roce 2015 dění kolem financování hnutí Úsvit pořad Reportéři ČT.

Tomio Okamura dodnes na dotazy kolem rozkolu v hnutí Úsvit a nezvykle vysokých plateb za komunikační služby reaguje velmi podrážděně.  

Podle oficiálního vyjádření SPD jsou ale současné stranické výdaje na analýzy a marketing zcela v pořádku.

Peníze prý byly vyplaceny na základě řádných smluv a v souvislosti s loňskou volební kampaní do Poslanecké sněmovny. Mělo jít o "interní průzkumy, podle kterých hnutí SPD korigovalo volební kampaň, a byly připravovány kroky k oslovení jednotlivých částí voličského spektra".

Nákladnost podobného typu služeb se finančně těžko odhaduje i pro profesionály v oboru. "Výzkum se dá udělat za 100 tisíc, ale ani za milion není problém. Můžete chtít třeba kvalitativní metody, skupinové diskuse… Jedna sice vyjde tak na 50 tisíc, ale když si jich objednáte padesát… Utratit se to dá," konstatuje ředitelka výzkumu agentury SC&C Jana Hamanová s tím, že jejich služby si SPD neobjednalo.

Celkem až 173 milionů

"Hnutí SPD nemohlo vycházet v průběhu volební kampaně z průzkumů, které byly zveřejňovány jednotlivými agenturami ve veřejných médiích. Tyto průzkumy se v případě SPD jasně prokázaly jako zcela chybné a je zřejmé, že buď tyto agentury nepracovaly dobře, nebo tyto výsledky ovlivňovaly," napsalo ve vyjádření pro média předsednictvo SPD.

Smlouvy (podepsané prý byly 3. 7. 2017) SPD hodlá ukázat jen "oprávněným kontrolním orgánům". Jejich splatnost byla podle SPD "smluvně dohodnuta za celou dobu spolupráce a to do konce ledna 2018".

Celkem má SPD v tomto volebním období 2017 – 2021 nárok na finanční příspěvky od státu v celkové výši 173 milionů korun (součet příspěvků na mandát, stálého každoročního příspěvku a peněz za hlasy získané ve volbách).

Hnutí SPD si na volby vzalo půjčku ve výši 18 milionů korun. Za úvěr ručilo státním příspěvkem za krajské volby, pouze v málo pravděpodobném případě, že by stát neplatil, přešlo by osobní ručení přímo na Tomia Okamuru.

Jak také upozornil server Seznamzpravy.cz, SPD na několik dní odčerpalo ze svého volebního účtu úplně všechny peníze. Poslední vybranou sumu (přes 630 tisíc Kč) osm dní po výběru – k včerejšímu datu – SPD poukázala na účet zpět. Což dokazuje i tento pohled do transparentního účtu:

Pohyby na účtu SPD Pro úplné zobrazení rozklikněte | zdroj: Hlídací Pes

Nulu na účtě ale zákon politickým stranám a hnutím nedovoluje; Okamurovo hnutí proto může dostat od Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí až půlmilionovou pokutu. Bude mu muset vysvětlit i výše zmíněné výdaje na analytické a marketingové služby.

Napsal Robert Břešťan pro Ústav nezávislé žurnalistiky 

 


 

Zdroje: