Jak z místní tradice vznikl světový hit dobývající bary i sociální sítě

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Jasně oranžový, lehce šumivý koktejl ve velké sklenici na nožce dobyl svět. Co stálo za tím, proč se variace na vinný střik stala světovým hitem? Tradice to rozhodně není.

Koktejl Aperol Spritz dosáhl nečekaného úspěchu

Koktejl Aperol Spritz dosáhl nečekaného úspěchu,zdroj: Profimedia.cz

Spritz se stal během několika let nejčastěji sdílenou fotografií na Instagramu, plodem vědomě řízené strategie italské firmy Campari, které se podařilo udělat z místní tradice světový hit. 

Jaký je recept na spritz? Sklenka do poloviny naplněná ledovou tříští, šest centilitrů vína značky Prosecco, čtyři centilitry aperolu nebo campari, to vše doplněno sodovkou a ozdobeno plátkem pomeranče.

Tradice tohoto nápoje sahá do 19. století, kdy severovýchod Itálie okupovalo Rakousko. Když víno nebylo dost dobré nebo když bylo horko, doplňovali ho vojáci perlivou vodou.

Když se v roce 1919 zrodil v Padově aperol, lehký alkohol na bázi hořkých pomerančů, hořce a rebarbory, nahradil víno a předek spritzu tak přišel na svět.

Řízená strategie

Téměř o sto let později, v roce 2003, když byl aperol mimo hranice severovýchodní Itálie téměř neznámý, milánská skupina Campari tento alkohol přikoupila, aniž si byla vědma jeho potenciálu.

"Když jsme ho koupili, prodávala tato značka několik milionů litrů ve třech městech na severovýchodě Itálie: v Benátkách, Padově a Trevisu, kde každý obyvatel v průměru vypil pět spritzů za den," říká Bob Kunze-Concewitz, majitel společnosti Campari, která vyrábí celou škálu alkoholických nápojů.

"Brzy jsme si uvědomili, jaké se nabízejí možnosti, a vybudovali jsme svou strategii," dodává. Skupina vždy vstoupí do jedné čtvrti některého města vybraného na základě jeho potenciálu, kde spolupracuje se dvěma či třemi bary a nabízí intenzivní kurzy pro barmany a degustace spritzu. Pozvolna se pak tato aktivita rozšíří na celou čtvrť a na celé město a region.

Skupina pak osloví supermarkety, dělá reklamu a zbavuje nápoj nálepky sezónnosti, například tím, že vstupuje do zimních středisek. Na samý vrcholek vynesly fotogenický koktejl sociální sítě a efekt módy.

Módní efekt sociálních sítí

Výsledek je úctyhodný: aperol, nyní nejvýznamnější značka skupiny (13 procent prodeje), zaznamenala loni růst o 19,5 procenta, a to o 27 procent ve Francii, o 40 procent ve Španělsku a o 51 procent ve Spojených státech. Stoprocentní nárůst byl na nových trzích, jako je Rusko, Mexiko a Brazílie. Jen za první pololetí letošního roku prodej vzrostl o 24,7 procenta.

Co na spritzu zákazníky tak přitahuje? "Podává se ve velkých sklenicích, je oranžový, barevný, perlí, je čerstvý," uvádí číšník z kavárny Moncoeur v Paříži, jejíž terasa je hojně navštěvovaná.

"Je ideální jako aperitiv, ale je to také módní záležitost," prohlašuje Michael Zenou, barman v podniku Sax v jihofrancouzském města Hyères.

Je také rentabilní: v Itálii stejně jako v Paříži se spritz většinou nabízí za stejnou cenu jako mojito, které je náročnější se svým rumem, čerstvými lístky máty a zeleným citronem. Další výhodou je rychlá příprava.

Podle Kunzeho-Concewitzeho nahrazuje spritz ze dvou třetin pivo a z jedné třetiny bílá vína, šampaňské či růžová vína.

Zatímco mojito zůstává podle barmanů královským koktejlem, ze stínu spritzu by mohly vystoupit další italské koktejly jako je Americano či Negroni. To však nemusí milánskou skupinu znepokojovat: campari je hlavní ingrediencí obou těchto nápojů.

Tagy: Itálie zahraničí zdraví a životní styl kulinářství a gastronomie

Zdroje: ČTK,AFP