Facebook - výběh pro pokusné králíky

KOMENTÁŘ - Aktuality autor: Petr Kubec

Facebook je mezi sociálními sítěmi gigantem, který se nemusí nikoho na nic ptát. Nikoho proto asi příliš nepřekvapí, že si s osobními daty uživatelů nakládá pod záminkou výzkumu prakticky jak chce. Poslední 'experiment ' ovšem překročil všechny hranice - Facebook ve spolupráci se dvěma americkými univerzitami záměrně manipuloval s příspěvky uživatelů, aby zjistil, jakým způsobem se bude měnit jejich chování a prožívání. Výzkum jako takový je samozřejmě zarážející, daleko zajímavější je reakce veřejnosti, kterou chování Facebooku nejprve naštvalo, během krátké chvíle na to ale zcela zapomněla.  

Facebook (ilustrační fotografie)

Facebook (ilustrační fotografie),zdroj: ThinkStock

Princip experimentu, který se uskutečnil už v roce 2012, ale jeho výsledky byly zveřejněny až nyní, spočíval v manipulaci obsahu Facebooku, který pokusní uživatelé viděli. Cílem bylo zjistit, zda "vystavení určitým emocím vede lidi ke změně jejich vlastního chování."

V praxi Facebook zkrátka určité skupině lidí zobrazoval pouze příspěvky s negativní obsahem a jiné skupině zase příspěvky s pozitivním obsahem a následně experti zjišťovali, jak to změní chování uživatelů a obsah jejich vlastních příspěvků.

Výzkumu se nevědomky zúčastnilo necelých 700 tisíc lidí, což je vzhledem k celkovému počtu uživatelů na Facebooku (zhruba 1,3 miliardy) skoro zanedbatelné číslo. Experiment nikomu nezpůsobil přímou újmu, výsledky nebyly nijak alarmující či vzrušující, a dokonce v nich nebyl jmenován jediný konkrétní uživatel. Přesto byla kritika snášející se na hlavu Marka Zuckerberga, zakladatele Facebooku, a autory výzkumu zejména v prvních dnech po zveřejnění zprávy o výsledcích skutečně tvrdá.

Sběr dat versus manipulace

Na první  pohled by se mohlo zdát, že na výzkum bez vědomí uživatelů Facebook neměl právo. V podmínkách, s nimiž musíte souhlasit při založení účtu, ale stojí, že z důvodu zlepšení sociální sítě může Facebook pro účely výzkumu shromažďovat data o uživatelích. 

Negativní reakce ovšem nebudí ani tak výzkum jako takový, ani že byl proveden bez vědomí uživatelů (což bylo vzhledem k jeho povaze nevyhnutelné) - problémem je samotná manipulace s lidmi. Nešlo jen o prostý sběr dat a jejich vyhodnocení, ale především o vystavení uživatelů uměle vytvořeným situacím, které by se bez zásahu administrátorů nenastaly.

Omluvy a ticho po pěšině

A reakce Facebooku?  "Pociťovali jsme obavy, že negativní příspěvky přátel by mohly odradit uživatele od navštěvování Facebooku. Nemohu pochopit, proč se někteří toho tolik obávají a se svými spoluautory se jim velice omlouvám za to, jak byl výzkum ve výsledné zprávě popsán, a za veškeré úzkosti, které jim způsobil," uvedl Adam Kramer, jeden z autorů zprávy o výzkumu.

Omluvou veškeré vysvětlování ze strany Facebooku končí. A jelikož vše zůstává pouze u omluv a 'ostré kritiky' a ke konkrétním činům se nikdo nemá, lze předpokládat, že si na tuto kauzu za pár měsíců nikdo ani nevzpomene.

Nabízí se otázka, kolika takovým 'výzkumům' jsou uživatelé Facebooku denně podrobeni, aniž by se výsledky někdy dozvěděli. Co myslíte?

Tagy: Facebook internet Výzkum psychologie manipulace ochrana osobních údajů sociální sítě experiment emoce Mark Zuckerberg

Zdroje: Facebook,bbc.com