E-shopy si stěžují na protřelé zákazníky. Zboží si jen 'půjčují'

- Aktuality autor: pal

V Česku roste počet zákazníků e-shopů, kteří zneužívají právo na bezdůvodné vrácení zboží do 14 dnů. V letních měsících jde až o sedm procent lidí, kteří si tímto způsobem obstarávají vybavení na dovolenou, které po návratu vracejí, už opotřebované, ale stále funkční. 

Někteří čeští uživatelé e-shopů si věci kupují s tím, že je za nějaký čas bezdůvodně vrátí. Ilustrační foto

Někteří čeští uživatelé e-shopů si věci kupují s tím, že je za nějaký čas bezdůvodně vrátí. Ilustrační foto,zdroj: ThinkStock

"V období letních a zimních dovolených dochází k razantnímu nárůstu těchto nákupů. I když se jedná o poměrně nízké procento, pohybuje se kolem pěti až sedmi procent všech nákupů, tak pro menší e-shopy to představuje poměrně citlivou ztrátu," uvedl ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Pomůže jen snížení ceny

Podle občanského zákoníku je možné odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží. Kupující musí vrátit ve stanovené době zakoupené produkty a prodávající pak do 14 dnů musí zaslat zpět peníze. Cenu může obchodník snížit o částku, kterou zboží ztratilo běžným používáním.

"To je asi tak jediný způsob, jak se mohu provozovatelé internetových obchodů částečně bránit. Na dálku opravdu nelze odhadnout, jestli zákazník si věci kupuje s tímto záměrem. Zatím neexistuje žádná černá listina," dodal Uďan.

Nejčastějším zbožím, které si podle průzkumu zákazníci kupují s úmyslem je do 14 dnů vrátit, je elektronika a sportovní vybavení. Jde převážně o dražší fotoaparáty, outdoorové navigace či chytré telefony. Mezi sportovním vybavením převládají kola a příslušenství.

Tagy: Česko domácí spotřebitelé nový občanský zákoník ochrana spotřebitelů

Zdroje: ČTK