Dnes je čtvrtek 21. listopadu 2024., Svátek má Albert
Počasí dnes 1°C Občasné sněžení

Aktualizováno: Do stávky se aktivně zapojily tři čtvrtiny škol, několik stovek studentů stávkující podpořilo

Aktualizováno: Do stávky se aktivně zapojily tři čtvrtiny škol, několik stovek studentů stávkující podpořilo
Ilustrační foto | zdroj: twitter.com/skolskeodbory

Téměř tři čtvrtiny všech regionálních škol v Česku dnes podle školských odborů zcela zavřely nebo omezily provoz. Stávkovalo se také v řadě úřadů či firem, výroba se zastavila například i ve Škodě Auto. Na Malostranském náměstí se po poledni konal zhruba hodinový protest proti vládě a jejím krokům.

Do výstražné stávky se podle odborů aktivně zapojilo 7213 škol, jde tak o největší stávku škol za 30 let. Odbory usilují mimo jiné o více peněz pro školství, odmítají snižovat maximální počty hodin výuky financovaných ze státního rozpočtu a chtějí zabránit poklesu platů nepedagogických pracovníků a dalších zaměstnanců. „Jde nám o to, aby vzdělávání bylo prioritou, aby vzdělávací systém přinášel kvalitu,“ uvedl dnes šéf školských odborů František Dobšík. Protest mateřských, základních a středních škol podpořily také vysokoškolské odbory, výstražnou stávku zorganizovaly na 13 fakultách. Některé školy či školky dnes byly zcela zavřené, jiné fungovaly v omezeném provozu nebo měly náhradní program.

Stávkovaly nejen školy

Dnešní protesty se ale netýkaly pouze škol. Stávku vyhlásilo deset odborových svazů, protestují proti podobě vládního konsolidačního balíčku i důchodové reformy, nenavyšování platů ve veřejném sektoru, drahým energiím nebo vysoké inflaci. Někde se práce zastavila na hodinu, někde na dvě hodiny či na celý den. Týkalo se to i velkých podniků, výroba se ve 13:00 na dvě hodiny zastavila i v automobilce Škoda Auto.

Odboráři po poledni vyrazili na pražské Malostranské náměstí pochodem od Rudolfina, lídři odborů včetně šéfa Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josefa Středuly nesli v čele průvodu transparent s nápisem Za lepší budoucnost ČR. Poté se zaplnila většina spodní části náměstí až po tramvajovou trať.

Středula uvedl, že odboráři protestují, protože se jim nelíbí vývoj Česka za současné vlády. Kritizoval komunikaci kabinetu. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) se proti stávce odborů vymezil, jejich jednání považuje za nátlakové a konfrontační. Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) protest odborů respektuje, jeho formu ale nepovažuje v tuto chvíli za nejšťastnější. Stávka je legitimní a oprávněný způsob vyjádření postoje v demokratické společnosti, řešení ale lze najít jen u jednacího stolu a na k tomu příslušných fórech. Na dotaz ČTK ohledně postoje prezidenta Petra Pavla k dnešnímu protestu odborů vůči krokům vlády to uvedla Mária Pfeiferová z odboru komunikace Hradu. Premiér Petr Fiala (ODS) dnes mimo jiné navštívil soukromou střední zemědělskou školu v Pozďatíně na Třebíčsku. Podle ředitelky školy Martiny Patákové byla návštěva plánována několik měsíců dopředu a se stávkou nesouvisela.

Omezený byl dnes provoz 12 pracovišť úřadu práce, v celodenní stávce byla desetina zaměstnanců. Vypomáhaly jiné pobočky. Stávkovalo se i ve všech pracovištích České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ). Hodinu přes poledne se do ní mělo přímo zapojit či ji podpořit 3170 pracovníků a pracovnic. Klientů se to dotknout nemělo.

Generální ředitelka Svazu průmyslu a dopravy Dagmar Kuchtová ČTK řekla, že české firmy dnes až na výjimky neočekávaly výraznější protesty a stávky, které by měly zásadní dopad na jejich provoz. Řada zaměstnanců stávku podpořila symbolicky. Asi polovina řidičů Dopravního podniku města Ústí nad Labem si například oblékla výstražné vesty nebo si na sklo vozidel umístili leták s důvody stávky. Téměř všichni horníci na Mostecku si dali nálepky na helmy a připevnili odznáčky na klopy. 

Stávku podpořilo několik stovek středoškoláků pochodem k ministerstvu školství

Několik set pražských středoškoláků podporujících stávku v regionálním školství vyrazilo po 11:00 s transparenty na protestní pochod centrem Prahy k ministerstvu školství. Akci uspořádala Iniciativa Studenti pro školství. Účastníci pochodu chtěli podpořit učitele a jejich protest proti změnám, které ministerstvo školství navrhuje ve financování škol. Před ministerstvo školství v Karmelitské ulici dorazili studenti okolo půl jedné. Ministerstvu předali své dopisy, převzal je vedoucí kabinetu ministra Petr Černikovský společně s mluvčí ministerstva Terezou Fojtovou. Podle Fojtové se ministr s dopisy seznámí a se studenty se setká v úterý v 17:00.

Vedoucí kabinetu Černikovský převzal od studentů dopisy, podle Fojtové se s nimi ministr seznámí. „Domluvili jsme se že se pan ministr setká se studujícími zítra v 17 hodin,“ řekla Fojtová. Ministr je podle Fojtové pozval ke kulatému stolu. Studenti předáním dopisů svůj protest ukončili.

Změny ve financování škol se podle studentské iniciativy dotknou studentů i učitelů a budou mít výrazný dopad na české školství. Škrty ve financování školství by podle studentů vrátily české školství zpět do minulosti. Vládě v jednom z hesel vzkázali, aby „plnila své úkoly a investovala do školy“.

Studenti i zástupci školských odborů před ministerstvem opakovali důvody stávky ve školách. „Je to opravdu o tom, abychom se nevraceli někam nazpátek,“ řekla místopředsedkyně školských odborů Markéta Seidlová. Připomněla, že stávkujícím nejde o platy učitelů. Studenti před ministerstvem skandovali i hesla, například „ministře Beku, je nám do breku“.

Někteří studenti si přinesli transparenty s hesly jako Bez nich to nepůjde, které mají upozorňovat na situaci nepedagogických profesí, jako jsou uklízečky nebo asistenti pedagogů. Objevilo se také například heslo „Ubíráte privilegium kvalitního vzdělání“ či „Ministerstvo škrtá, mladí trpí“.

Podle studentů se ministr Mikuláš Bek (STAN) rozhodl zachovat inkluzi žáků se specifickými potřebami, ale neuvolnil na ni dostatek peněz. Upozorňují, že pokud se sníží počet asistentů pedagoga nebo školních asistentů, může to negativně ovlivnit studenty se speciálními potřebami i jejich spolužáky. Asistenti pomáhají v hodinách dětem, které potřebují speciální péči.

Zdroje: