Dnes je čtvrtek 28. března 2024., Svátek má Soňa
Počasí dnes 7°C Oblačno

Chyby v zákonech o přepisu vozidel v registru způsobují absurdní situace

Chyby v zákonech o přepisu vozidel v registru způsobují absurdní situace
Některé kauzy dobře ukazují nespravedlnost daného stavu, kdy za přestupky nového vlastníka je trestán původní vlastník automobilu | zdroj: Anna Vavríková / MAFRA / Profimedia

V některých případech se stává, že zákony nahrávají nepoctivcům. Třeba v případě, že někdo prodá auto, ale pokuty mu chodí stále dál i po více než roce, přestože vůz má dávno jiného vlastníka.

Vybavit nového majitele plnou mocí, aby zajistil převod na registru vozidel, je běžná praxe při prodeji vozidla. Jak mezi občany, tak u prodejců aut. Jenže co se stane, když nový majitel auto na sebe nepřevede? Co když s ním napáchá přestupky a způsobí škody? Může následovat velká právní bitva a v ní i pravděpodobná prohra.

Převod vozidla v registru se zavedením nových pravidel v roce 2015 stal v mnoha případech neřešitelným. Pokud nový vlastník odmítne součinnost při převodu, zůstane původní vlastník uveden v registru jako „Provozovatel“ bez jakékoliv možnosti tento stav změnit. Z úředního pohledu je přitom stále odpovědný za provoz vozidla, i když z občansko-právního hlediska již není vlastníkem, nemá vůz ve své moci a není tedy žádným způsobem schopen ovlivnit chování nového vlastníka. 

V případě udělených pokut za přestupky nebo napáchaných škod novými vlastníky radí úřady původním vlastníkům došlé výzvy zaplatit a způsobenou škodu následně vymáhat na nepoctivém kupci občanskoprávní cestou. U prodejců ojetých aut jsou takové situace bohužel poměrně časté. Některé kauzy dobře ukazují nespravedlnost daného stavu, kdy za přestupky nového vlastníka je trestán vlastník původní. Jako v případě Auto ESA, jehož zákazník zaparkoval auto na vyhrazeném parkovišti a opustil jej. 

„Magistrát vůz odtáhl a začal účtovat parkovné. Naše společnost byla žalována o 22 000 Kč parkovného. I když soud v první instanci rozhodl v náš prospěch, odvolací soud nás znovu odsoudil, a to na základě zápisu v registru, kde jsme stále uvedeni jako provozovatel. Jsme opakovaně vyzýváni k převzetí věci, přitom nemáme klíče ani doklady od vozidla. Je nám stále účtováno parkovné i přesto, že nejsme vlastníkem vozidla. Proti rozsudku jsme podali ústavní stížnost. Tento problém se totiž netýká jenom nás, ale celé motoristické veřejnosti,“ říká Filip Kučera z Auto ESA.

Situaci lze řešit preventivně tak, že pokud člověk chce mít převod vozu do poslední chvíle pod kontrolou, jedinou možností je se osobně účastnit evidenční prohlídky a přepisu na registru vozidel. Jinými slovy nedat velký technický průkaz z ruky, dokud v něm není zapsán nový provozovatel. V takovém případě pak nový majitel vozu žádnou škodu bývalému majiteli auta způsobit nemůže.

Se současným právním stavem se nehodlá smířit asociace autobazarů APPAA, která iniciovala vznik pozměňovacího návrhu předloženého Poslanecké sněmovně. „Navrhovaná změna zákona by měla tento neuspokojivý stav a rozpor mezi občanskoprávní a správně právní definicí vlastnictví k motorovému vozidlu odstranit,“ říká Petr Přikryl, předseda APPAA. 

Ministerstvo dopravy se snaží prosadit prodloužení platnosti evidenční kontroly ze současných 30 dnů na dva roky, aby alespoň případnou snahu o nápravu zápisu v registru vozidel nepoctivcům zjednodušilo. Zatím není jasné, kdy a v jaké formě budou popsané změny přijaty.

Zdroje:
Tisková zpráva