Aktualizováno: Český řidič, který přežil pád mostu v Janově, měl z pekla štěstí

Zraněný řidič kamionu pražské dopravní společnosti SPED-IT zůstane v nemocnici v italském Janově pět až sedm dní na pozorování. Má zlomených pět žeber a pohmožděné plíce, ale cítí se dobře, řekl jednatel společnosti SPED-IT Václav Zázvůrek. Kamion spadl v úterý z Morandiho mostu na frekventované dálnici na severu Itálie poté, co se část mostu zřítila. Při neštěstí podle informací italského premiéra zemřelo 39 lidí.
Kamion se zřítil z výšky 45 metrů. "Určitě ho zachránil bezpečnostní pás. Možná také to, že je to nové auto, nová generace Mercedesu. A měl i štěstí, že se mu asi odpojil návěs," řekl Zázvůrek.
Podle řidiče byla před tunelem drobná nehoda, která zpomalila provoz. "A pak si jenom pamatuje, jak se to zhouplo a propad dolů. Nic víc si už nepamatuje," dodal Zázvůrek.
Odhadovaná škoda na soupravě je zhruba 2,5 milionu korun. Řidič, který u firmy pracuje osm let, vezl zboží na vykládku poblíž Janova. O tom, že kamion havaroval, se firma dozvěděla díky sledování polohy vozidla prostřednictvím GPS. Těsně před polednem se souprava podle GPS zastavila v inkriminovaném místě.
Na rušné dálnici A10 v Janově se zřítila část mostu v délce zřejmě až dvou set metrů. Spadlo zhruba 35 osobních aut a několik kamionů.
Janovský prokurátor Francesco Cozzi řekl, že za katastrofou je lidská chyba, nikoliv nešťastná náhoda. Italská agentura ANSA s odvoláním na ministerstvo vnitra napsala, že mezi oběťmi jsou i tři děti ve věku osm, 12 a 13 let. Podle médií zemřeli také tři mladí Francouzi, tři Chilané a dva Albánci. Deset ze 16 zraněných je v kritickém stavu, informovala televize RaiNews24.
Most "se nezřítil nešťastnou náhodou, ale protože nebyla provedena údržba", myslí si vicepremiér Luigi Di Maio, předseda vládního Hnutí pěti hvězd (M5S). "Ti, kteří nesou zodpovědnost, mají jméno a příjmení, je to (společnost) Autostrade per l'Italia," uvedl Di Maio. "Autostrade měla provést údržbu, ale neučinila tak. Vybírala jedno z nejdražších mýtných v Evropě a platila jedny z nejnižších daní, navíc v Lucembursku.
Di Maiova strana se ovšem po neštěstí nevyhnula kritice - někteří poslanci M5S v roce 2013 zpochybnili ambiciózní a nákladné opravy mostu jako plýtvání penězi. Dokument z roku 2013, v němž M5S přirovnává hrozbu zřícení mostu k "pohádce pro děti", dnes z webu hnutí zmizel, informoval list Politico.
Den smutku a výjimečný stav
Italský premiér Giuseppe Conte ve středu také vyhlásil v regionu Ligurie na žádost místní správy dvanáctiměsíční výjimečný stav.
"Zahájíme proces vedoucí ke zrušení koncese firmě Autostrade (per l'Italia)," řekl též Conte. "Nemůžeme čekat na justici," dodal.
Správce dálnice reagoval prohlášením, podle něhož monitorování viaduktu v Janově a jeho údržba odpovídaly "nejlepším mezinárodním standardům". "Autostrade per l'Italia pevně věří, že bude schopna dokázat, že vždy řádně dodržovala povinnosti vyplývající z pozice koncesionáře," uvedla společnost, která spravuje zhruba polovinu 6 tisíc kilometrů italských dálnic.
Podle firmy v tuto chvíli nelze přinést jakékoli důvěryhodné vysvětlení příčin pádu části viaduktu. Premiér Conte uvedl, že takováto tragédie je "nepřijatelná v moderní společnosti", a slíbil, že vláda udělá vše pro to, aby se podobná událost neopakovala. Vláda bude podle něj při udělování nových koncesí stanovovat správcům dálnic "mnohem přísnější" podmínky.
Kromě výjimečného stavu ohlásil premiér také den státního smutku, který "bude korespondovat se dnem pohřebních obřadů pro zesnulé". Předseda vlády také potvrdil, že úřady v tuto chvíli evidují 39 obětí a 16 zraněných, z nichž devět zůstává ve vážném stavu.
Vicepremiér a ministr vnitra Matteo Salvini uvedl, že na popud vlády budou v celé zemi prověřeny stárnoucí mosty a tunely. Italská vláda musí podle něj vyčlenit více financí na infrastrukturu, a nebrat přitom v potaz rozpočtová pravidla Evropské unie. Salvini je zároveň předsedou euroskeptické Ligy.
Zpravodajský server BBC upozornil, že zatímco v roce 2006 Itálie vyčlenila na silnice přes 14 miliard eur (359,7 miliardy Kč), po finanční krizi v roce 2008 částka klesla pod čtyři miliardy eur (102,8 miliardy Kč).
Problémová stavba
Most vybudovaný v letech 1963 až 1967 podle návrhu tehdy oslavovaného architekta Riccarda Morandiho byl problematický už od samého počátku, tvrdí inženýr Antonio Brencich. První údržbu musel podstoupit už asi 20 let od zprovoznění. U stavby se od samého začátku projevovalo rychlé chátrání použitého materiálu - předpjatého železobetonu. Most byl "špatně koncipován, špatně navržen a patrně i špatně postaven", řekl Brencich serveru RaiNews.
Připisovat pád mostu bouřce je čiré šílenství," reagoval architekt na dotaz, zda mohl při katastrofě hrát nějakou roli déšť. Stejně skepticky se staví ke zprávám, že do mostu udeřil blesk a že právě to bylo příčinou neštěstí.
Hasiči dnes odpoledne varovali, že jeden z pilířů mostu se naklání a že zajišťují jeho stabilitu. Kvůli tomu bylo přerušeno odstraňování sutin a hledání mrtvých i přeživších v korytu řeky Poncevera, která vede pod mostem. Starosta Janova uvedl, že domy v ulici Fillak pod pilířem nepůjde zachovat, protože most bude patrně stržen. Již v úterý bylo evakuováno více jak 300 lidí.