Antimonopolní úřad zhatil tendr na mýtné. Ministerstvo porušilo zákon

Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll lukrativní zakázku na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020 nakonec nezískalo. Ministerstvo dopravy, které výše zmiňované v tendru vybralo, udělalo podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) několik závažných chyb, a výběr zatím nepravomocně zrušilo. Ministerstvo totiž porušilo i zákon o zadávání veřejných zakázek.
Podle antimonopolního úřadu zadavatel porušil zásadu transparentnosti při poskytování části zadávací dokumentace. Nezajistil takové technické řešení, na jehož základě by bylo možné zcela jednoznačně určit a zpětně ověřit, zda se všem dodavatelům dostalo shodných informací, na jejichž základě měli sestavovat své nabídky. Zadavatel předával část dokumentace na přepisovatelných flash discích bez bližších informací o obsahu médií ani přesného počtu obsažených souborů. "Při mechanickém porovnání se jedná o rozdíly zhruba ve 30.000 souborech. V tzv. "anonymizované" verzi dokonce některé soubory zcela chybí, některé se obsahově liší," uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj. Účastníky řízení o tom nikdo neinformoval a o rozsahu úprav neprovedl žádný záznam, dodal.
Zadavatel podle úřadu také pochybil tím, že stanovil zadávací podmínky v rozporu se zákonem ve spojení se zásadou transparentnosti, když nevymezil zadávací podmínky veřejné zakázky v podrobnostech nezbytných pro účast dodavatele v zadávacím řízení. V dokumentaci ministerstvo uvedlo, že předpokládá rozšíření zpoplatnění silnic 1. třídy o 900 kilometrů, tedy vymezilo rozsah plnění pouze odhadem. Vymínilo si také, že rozsah může případně měnit.
Stát vydělal 90 miliard
Účastníci řízení mohou podat do 15 dnů rozklad k předsedovi úřadu. Pokud někdo z účastníků podá rozklad, má úřad třicetidenní lhůtu na zajištění všech náležitostí spojených s předáním spisu na druhou instanci. Od předání spisu pak začne běžet lhůta 60 dní na vydání rozhodnutí. Podle ÚOHS je možné při neprodleném zahájení nového zadávacího řízení zajistit, aby systém výběru mýtného fungoval od 1. ledna 2020.
Ministerstvo vybralo vítěze na základě doporučení komise, která hodnotila čtyři nabídky. Tendru se zúčastnil ještě dosavadní provozovatel mýtného systému Kapsch, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems.
Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem se na mýtném vybralo zhruba 90 miliard korun. Náklady na provoz systému činí přibližně 15 procent z celkové vybrané částky.