Mýtné brány budou fungovat ještě nejméně pět let

- Aktuality autor: roj

Vládní koalice se konečně po týdnech dohadů shodla na mýtném tendru. Musí už dořešit jen délku období, během něhož bude pokračovat výběr mýt prostřednictvím mýtných bran. Koaliční partneři požadují tříleté období, ministerstvo dopravy pětileté. Během této doby má ministerstvo vypsat hlavní soutěž na výběrčího, která nebude zájemce omezovat v technologiích výběru mýtného. Podle exministra dopravy Zbyňka Stanjury ale může přechodné období nahrát současnému provozovateli mýtných bran, kterým je společnost Kapsch.

Tříleté přechodné období zřejmě posílí pozici současného provozovatele mýtných bran (ilustrační snímek)

Tříleté přechodné období zřejmě posílí pozici současného provozovatele mýtných bran (ilustrační snímek),zdroj: Profimedia.cz

"Při podmínce využití stávajících mýtných bran nemá žádná jiná firma technické znalosti potřebné pro jejich provozování," uvedl Stanjura. Za současný stav podle něj mohou poslední dva ministři za ANO, Daniel Ťok a Antonín Prachař.

Kvůli nim nebude dlouhodobý problém s hledáním provozovatele mýtného systému vyřešen během funkčního období této vlády, ale přesune se na bedra budoucího kabinetu.

Délku období, po které bude nutné vybírat mýtné pouze prostřednictvím mýtných bran řeší vládní koalice už několik týdnů. Ministerstvo dopravy v tomto už ustoupilo, původně totiž požadovalo přechodné období pětileté s dvouletou opcí, uvedl ministr dopravy Ťok.

Pro přechodné období plánuje vláda kvůli nedostatku času vypsat zakázku pouze na provoz současného systému využívajícího mýtné brány.

Během té doby má ministerstvo vypsat hlavní, technologicky neutrální soutěž, u které stát nebude zájemcům o zakázku nařizovat, jakým způsobem mají mýtné v Česku vybírat, zda pomocí mýtných bran, nebo satelitní technologií, či jejich kombinací.

Tříleté období posílí pozici společnosti Kapsch, připouští Ťok

Zkrácení přechodného období není podle Ťoka příliš šťastné. Krátká lhůta naopak podle něj může výrazně posílit pozici nynějšího provozovatele, společnosti Kapsch, která jako jediná nebude mít náklady spojené s tvorbou vlastního systému.

Ostatní uchazeči, kteří by o zakázku mohli mít zájem, budou v počátku muset investovat do vlastní technologie, která bude sbírat data z mýtných bran. Během krátkého období pak nebude dost prostoru pro pokrytí těchto počátečních nákladů, což by mohlo některé tyto uchazeče odradit, míní ministr.

Posílí se pravomoci řídícího výboru

Výrazný posun dnes koalice dojednala v případě pravomocí řídícího výboru, který ustanovila v roce 2014 vláda, aby kontroloval úředníky ministerstva dopravy při přípravách mýtného tendru. Nově by v ní měli mít regulérní hlas i členové parlamentních stran včetně opozice, jejichž účast ve výboru byla dosud jen poradní, uvedl lidovec Jak Kasal.

Ministr dopravy by rovněž měl mít povinnost s řídícím výborem projednat všechny materiály ještě před jednáním vlády a dosáhnout pro své návrhy podporu výboru.

Mýtné pro kamiony na silnicích druhé a třetí třídy?

Do hry by se navíc měl vrátit externí poradce, který ministerstvu dopravy pomůže s přípravou hlavní soutěže na provoz mýtného systému.

Ten by měl zároveň vyřešit i otázku zpoplatnění silnic nižších tříd, a definitivně tak určit, zda se vybírání mýtného od kamionů při průjezdu silnicemi druhé a třetí třídy vyplatí.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy.

Celkem je v systému zaregistrováno téměř 830 tisíc kamionových palubních jednotek. Smlouva se společností Kapsch vyprší na konci příštího roku.

Tagy: Česko domácí nákladní doprava Elektronické mýtné české dálnice

Zdroje: ČTK