Dnes je pátek 29. března 2024., Svátek má Taťána
Počasí dnes 14°C Oblačno

Venuše je ruská planeta, hlásá velkohubý komandýr Roskosmosu

Dmitrij Rogozin, ředitel Roskosmosu | zdroj: Profimedia

Bude snad po (fakticky) ruském Krymu ruská i nejjasnější planeta naší oblohy – Venuše?

Kdyby Venuši obývali Venušané, měli by se nejspíš učit rusky. Ředitel ruské agentury Roskosmos ji nazval "ruskou planetou".

"Máme za to, že Venuše je ruská planeta," prohlásil Dmitrij Rogozin a upozornil, že Sovětský svaz byl první a jediný stát, který na ní přistál s kosmickou sondou.

Naše sondy, naše planeta

Tímto velkohubým výrokem se Rogozin blýskl poté, co počátkem týdne mezinárodní tým astrofyziků oznámil, že v atmosféře Venuše objevil fosfan – plyn, který (pokud není vyráběn průmyslově) na Zemi vylučují pouze živé organismy. Objev vyvola otázku, zda se snad o oblacích Venuše nevznáší mikrobiální život.

Agentura Roskosmos v reakci na překvapivý objev připomněla, že na Venuši přistálo v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století několik sond v programu Veněra a nyní Rusko chystá další sondu. Naváže na projekt Veněra-D připravovaný ve spolupráci americkou agenturou NASA. Bude však čisté národním – ruským projektem.

Planeta Venuše profimedia-0557925998 Počítačová kresba zachycující molekuly fosfanu v ovzduší Venuše | zdroj: Profimedia

Výrok o Venuši každopádně není první, kterým nynější šéf kosmické agentury na sebe upoutal pozornost.

Ruské tanky nepotřebují víza

V roce 2014 jako vicepremiér pro zbrojní program na sebe upozornil prohlášením, že "ruské tanky nepotřebují víza". Vyslovil ho po ruském přepadení Krymu, kdy byl zařazen na sankční seznam Rusů, kterým Evropská unie a Spojené státy zakázaly vydávat víza.

Funkcí šéfa Roskosmosu pověřil Rogozina před dvěma lety prezident Vladimir Putin. Nahlíženo z Česka je zajímavé, že mluví plynně česky a že na svém twitterovém účtu sdílel a zpopularizoval propagandistický hit Jsem ruský okupant. Skladba hlásá ideu, že do každé země, kterou obsadili, přinesli Rusové pokrok.

Sám Rogozin zpívá – jak jinak – písně, ve kterých oslavuje ruské vojenské výboje. Skladbu Za vlast nazpíval před patnácti lety.

zdroj: YouTube

Při pohledu na Venuši však můžeme (zatím) zůstávat klidní. Jak se sami můžete přesvědčit, Venuše nezrudla. Dál září v noci svými špinavě bílými až béžovými odstíny.

Pro úplnost se patří připomenout, že Rusko je signatářem mezinárodní Kosmické smlouvy, která vyhlásila pravidla pro chování ve vesmíru. V jejím druhém článku se píše, že "kosmický prostor včetně Měsíce a jiných nebeských těles (tedy i "ruské" Venuše) je volný pro výzkum a využívání všemi státy bez jakékoli diskriminace".