Válka o billboardy: Půjdou dolů, i když je majitelé přelepí, míní Ťok

AKTUALIZOVÁNO (aktualizováno: 30. 8. 2017 15:21) - Aktuality autor: šar

Provozovatelé venkovní reklamy neodstraní billboardy podél dálnic a silnic první třídy. Stáhnou z nich prý reklamy a nahradí je nekomerčním motivem. Podle právního výkladu Svazu provozovatelů venkovní reklamy se tak vyhnou povinnosti billboardy bourat. Na středeční tiskové konferenci to uvedl prezident svazu Marek Pavlas. Podle ministerstva plán provozovatelů reklamy nejspíš neuspěje. Spor nevyřešilo ani odpolední setkání Pavlase s ministrem dopravy Danem Ťokem.

Česko v posledních dnech zaplavily billboardy přelepené českou vlajkou. Jejich majitelé tak reagují na novelu zákona, která billboardy u dálnic a silnic první třídy částečně zakazuje

Česko v posledních dnech zaplavily billboardy přelepené českou vlajkou. Jejich majitelé tak reagují na novelu zákona, která billboardy u dálnic a silnic první třídy částečně zakazuje,zdroj: František Vlček / MAFRA / Profimedia

S odstraňováním reklamních sdělení a jejich nahrazením státní vlajkou ČR začali provozovatelé už v minulých dnech. "Tím jsme jednostranně dle právního výkladu, který máme k dispozici, změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením, tak jak je definuje zákon," uvedl svaz, který sdružuje asi 60 procent majitelů venkovních reklamních ploch.

Ne všichni ale sdílejí postoj svazu. Například JCDecaux své klienty dopředu upozornila na odstraňování poutačů a smlouvy s inzerenty ukončila k 31. srpnu, řekl generální ředitel firmy Pavel Slabý. Jde o necelou stovku billboardů.

Odstranění reklamních poutačů nařizuje novela zákona z roku 2012. Nebudou smět být do 250 metrů od dálnic a do 50 metrů od silnic první třídy. V pátek skončí přechodné pětileté období na odstranění billboardů. Celkem má podle novely zákona k 1. září od silnic zmizet na 3 tisíce z celkem 25 tisíc poutačů v ČR.

Kvůli zákazu billboardů se už obrátila na Ústavní soud skupina 17 senátorů. Navrhla zrušit část novely zákona o pozemních komunikacích. Podaná ústavní stížnost je podle Pavlase rovněž důvodem, proč chtějí provozovatelé nechat poutače stát i po 1. září. Kdyby totiž Ústavní soud kritizovanou pasáž v zákoně zrušil, požadovali by provozovatelé po státu náhrady na výstavbu nových poutačů. Pokud se ale podaří reklamní panely u silnic ponechat, budou provozovatelé vymáhat pouze škody vzniklé tím, že plochy nemohli pronajímat inzerentům.

Expert na správní právo František Korbel navíc novinářům řekl, že výklad zákona je nejednoznačný a navozuje otázky, zda není protiústavní. Zákaz billboardů podle něj zasahuje do práva na držení majetku. Vyvlastnění přitom může být provedeno jen ve veřejném zájmu a s náhradou.

Nabízí se podle něho rovněž otázka, zda odstranění billboardů u silnic nenahrává konkurenci, která má poutače postavené v obcích, kde povinnost na jejich odstranění platit nebude. V neposlední řadě se pak Česko vystavuje riziku arbitráží se zahraničními vlastníky, kteří se jejich prostřednictvím mohou domáhat náhrady škody, uvedl právník.

Na místo úplného odstranění by svaz akceptoval omezení počtu billboardů. Zmizet by měly ilegálně postavené panely, které podle slov Pavlase tvoří třetinu ze všech zákonem dotčených poutačů. Odstranění by se ale nevyhnuly ani poutače s platným stavebním povolením tam, kde je jich příliš mnoho, nebo kde zakrývají hodnotný výhled do krajiny, dodal šéf svazu.

Podle Pavlase je také český zákon příliš přísný a na místo regulace fakticky likviduje podnikání reklamních společností, které se zaměřují na poutače u silnic. V okolních zemích je nejběžnější stometrové ochranné pásmo, které platí v Německu, Rakousku nebo na Slovensku. Dvousetmetrovou vzdálenost pak mají ve Francii, naopak padesátimetrové pásmo je podle svazu v Polsku.

Billboardy půjdou dolů, vzkázal ministr

Ředitelství silnic a dálnic nicméně  billboardy zřejmě odstraňovat začne bez ohledu na to, jestli na nich bude komerční, nebo nekomerční motiv, uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Ministra zaráží, že se věc řeší teprve nyní, když zákon byl schválen před pěti lety. O dalším postupu rozhodují právníci. Z předběžné debaty s právníky o tom, zda v případě, že se dá na nosič billboardu motiv vlajky, podle Ťoka vyplynulo, že to na věc nemá žádný vliv. "Nicméně já si nechám udělat ještě jedno posouzení, abych si byl jistý," řekl Ťok. Posun nepřinesla ani odpolední schůzka Ťoka a Pavlase.

"Jestliže bylo konkrétní zařízení jako reklamní zařízení povoleno tam, kde je umístěno, je to stále reklamní zařízení, i když aktuálně nemá reklamní obsah," uvedl po setkání Ťok. Věří také tomu, že zákon nařizující odstranění billboardů obstojí i před Ústavním soudem. Pokud by se ale ukázal opak, muselo by ministerstvo pasáže zákona upravit.

Pokud by stát k odstraňování billboardů přistoupil, případné náklady by pak Ředitelství silnic a dálnic podle podle Ťoka vymáhalo.

Tagy: Senát ČR Česko ministerstvo dopravy domácí Ústavní soud justice a soudy reklama a propagace silniční doprava společnosti a firmy

Zdroje: ČTK