O sexistických reklamách, nekreativních kreativcích a nesmyslných anticenách

VIDEO KOMENTÁŘ - Komentáře autor: Hana Dubnová

Letošní anticenu 'Sexistické prasátečko' vyhrál nejznámější pražský bordel...teda noční klub. Podnik, který nabízí ženské služby a nestydí se za to! Když už anticenu za nekorektní zobrazování žen jako věcí získává erotický klub, je na místě uvažovat nad tím, zda má anketa vlastně ještě nějaký smysl. 

"Kreativita" některých reklam nezná mezí

"Kreativita" některých reklam nezná mezí,zdroj: Karel Šanda / Empresa Media / Profimedia

Reklama na noční klub Cabaret Darling zobrazující ženské genitálie je bez debaty nechutná, hloupá a dala by se vyjmenovat celá série dalších přídomků. Nicméně pořád je to noční klub, který nabízí sexuální služby, takže na "sexistickou reklamu" má vlastně tak trochu právo.

V ostatních případech se hodnotí spíš to, že často polonahá žena nemá s produktem vůbec nic společného. Anketu by se tak při pohledu na nominované a "vítězné" reklamy spíš slušelo přejmenovat na hlasování o "nejdebilnější/nejhloupější reklamě".

Běžný člověk - nikoli hodnotitel - spíš řeší, jaký má reklama vlastně smysl, než aby se zamýšlel nad tím, že je "žena degradovaná na objekt mužské touhy" a vedl o tom dlouhé diskuse nad kafíčkem.

Přemýšlí spíš nad tím, na čem autor spotu nebo plakátu zrovna "jel", když takovou kravinu vymýšlel a co tím chtěl vlastně říct. Třeba proč sakra inzerát na pozici uklízečky ve škole (!) doprovází fotka ženy patřící spíš do lechtivého časopisu pro pány. Proč reklamy na cestovní agenturu nebo půjčku vypadají jako reklama na plavky…

Argumenty poroty ve většině případů ale znějí, že ženy v kritizovaných, sexistických reklamách "mají upoutat pozornost". To je ale přece podstata reklamy jako takové, ne?  

Ano, sexismus do reklam nepatří. Ano, ani domácí násilí. Ano, nemá to logiku, když plot natírá sexy polonahá modelka. Ano, o tom všem není pochyb, nicméně spíš než účelová manipulace pomocí nahoty to bývá debilita a absence nápadů reklamní agentury nebo samotného majitele společnosti: "Nevíš, co tam dát? Hoď tam ženskou v plavkách a dvojsmyslné narážky."

Na druhou stranu je ale potřeba zmínit, že mezi nejhůř hodnocenými příklady se překvapivě objevilo i Savo. Jeho netradiční pojetí reklamní kampaně přitom sklízí uznání i od konkurenčních reklamních a marketingových agentur. Náborové video VUT vtipně parodující Vlka z Wall Street se zase stalo hitem YouTube.

Pochybovat se dá nejen o zbytečnosti, ale i o vlastním dosahu celé ankety. Pohoršení nad vítězi většinou bují v prezidentově "lumpenkavárně", která vede dlouhé diskuse o kvótách v politice a vychvaluje nového kanadského premiéra, jak sestavil krásně genderově vyváženou vládu.

Také plánované semináře o tom, jak se v reklamě vyvarovat sexismu, se z větší části minou účinkem. Jejich účastníci by pravděpodobně nikdy podobnou reklamu svému klientovi nenabídli a ani by je nenapadlo nad ní uvažovat jinde než v hospodě po šestém pivu.

A ti, kdo na nahé ženy propagující pily, instalatéry, prodejny stavebnin a zbraně sází pravidelně už nějaký ten pátek, na seminář stejně nedorazí. Nějaké Sexistické prasátečko je jim totiž... však vy víte, kde.

Tagy: Česko domácí muži versus ženy sexismus feminismus média a internet reklama a propagace

Zdroje: Vlastní