Dnes je pondělí 15. srpna 2022., Svátek má Hana
Počasí dnes 16°C Polojasno

Tragédie letu Itavia 870: Atentát? Omyl? Provokace?

Tragédie letu Itavia 870: Atentát? Omyl? Provokace?
Práce na rekonstrukci havarovaného letounu společnosti Itavia | zdroj: Profimedia

Dvaačtyřicet let už uplynulo od jedné z nejzáhadnějších leteckých katastrof. Třebaže vyšetřování potvrdilo, že příčinou neštěstí byl výbuch na palubě, dodnes není jasné, co jej způsobilo. Mohlo jít o teroristický útok, zásah raketou nebo nepovedený pokus o atentát na libyjského diktátora.

Let 870 soukromé italské vnitrostátní letecké společnosti Itavia na cestě z Boloně do Palerma zmizel v pátek 27. června 1980 kolem deváté hodiny večer z radarů asi 80 kilometrů severně od ostrova Ustica v Tyrhénském moři. Okamžitě byla zahájena záchranná operace, v rozbouřených vodách a tmě se však letadlo DC-9 nalézt nepodařilo. Až následujícího rána byly na hladině objeveny trosky; nikdo z 81 lidí na palubě nepřežil, byla nalezena těla pouze 38 z nich. Zbytky letounu byly rozptýleny tak daleko od sebe, že bylo jasné, že se stroj musel roztrhnout ve velké výšce.

Příčin výbuchu na palubě mohlo být několik

Proti teroristickému útoku hovořil fakt, že se k atentátu nikdo nepřihlásil. Brzy se začaly množit konspirační teorie, zvlášť vzhledem k tomu, že v době katastrofy se v místě konalo vzdušné cvičení NATO. Let 870 mohl být omylem sestřelen, případně se mohl srazit s vojenským letadlem. Zároveň mohlo jít o záměnu s libyjskými vojenskými letouny, pro něž bylo narušování vzdušného prostoru NATO oblíbenou formou provokace – zvlášť v době vojenského cvičení. Mohlo ale také jít o záměnu s letadlem libyjského diktátora Muammara Kaddáfího, který ve stejné době mířil na státní návštěvu Polska a mohl se stát terčem jak stíhaček NATO, tak případně i libyjského vojenského zběha. Letadlo ale také mohlo sestřelit libyjské vojenské letectvo.

Vyšetřování nepřineslo jednoznačný výsledek. V roce 1994 dospěli mezinárodní experti k závěru, že k výbuchu došlo na palubě letadla poblíž zadní toalety. Šlo tedy nakonec podle všeho o bombu na palubě, která utrhla ocasní část a oba motory. Na druhou stranu italský vyšetřující soudce, který měl případ na starosti, o pět let později ve své zprávě uvedl, že letoun DC-9 byl sestřelen. Italský prezident Giorgio Napolitano při příležitosti 30. výročí havárie v roce 2010 bez dalších podrobností prohlásil, že existují indicie ukazující na spiknutí, možná i v mezinárodním měřítku.

Konspirační teorie přiživoval i fakt, že v letech 1980 až 1995 zemřelo jedenáct příslušníků italského letectva a jeden místní politik, kteří měli s událostmi z 27. června 1980 něco společného - ať už to byla obsluha radaru, piloti nebo jejich nadřízení. Dva z nich zahynuli při leteckém dni na základně Ramstein v srpnu 1988. Ale pokud měli opravdu ve spiknutí prsty, proč byli odstraněni až po letech?

Z hloubky necelých čtyř kilometrů se podařilo do roku 1991 vylovit asi 96 procent trosek, letadlo bylo rekonstruováno a přemístěno do muzea. Neštěstí ale zůstává dodnes zahaleno tajemstvím.

Zdroje:
Vlastní, Die Welt