Tesla má problém: Jmenuje se Chevrolet Bolt

MAGAZÍN - Magazín autor: Jan Horčík

Tesla se během posledních pár let stala synonymem inovace a umění nemožného. Její popularita prudce stoupá. Na cestě k opravdovému úspěchu ale zbývá spousta překážek a jedna z nich se jmenuje Chevrolet Bolt, nový elektromobil od GM.

Chevrolet Bolt EV loni na North American International Auto Show

Chevrolet Bolt EV loni na North American International Auto Show,zdroj: Profimedia.cz

Chevrolet Bolt EV je čerstvý elektromobil z dílny americké automobilky GM (General Motors). To je ta, která v roce 2008, během velkých ekonomických turbulencí, zkrachovala, a musela ji zachránit americká vláda penězi daňových poplatníků. Dokonce i sami Američané přiznávají, že její auta už 90. letech a na počátku 21. století nestála ani za zlámanou grešli, takže se bankrotu není moc co divit.

Od té doby se GM, stále jedna z největších automobilek světa soupeřící o prvenství s Toyotou a Volkswagenem, proměnila. Uvedla na trh například přelomový plug-in hybrid Chevrolet Volt. Za jeho vznik, a celkově větší důraz na šetrnost, se zasadil Bob Lutz, který GM nějaký čas šéfoval. Už v roce 2008 řekl, že elektrifikace aut je nevyhnutelná, a že ke schválení projektu Chevrolet Volt ho přiměla mimo jiné už tehdy se rozjíždějící Tesla.

Tesla se mezitím v letech 2009 až 2016, kdy už Lutz v GM dávno nepůsobil, vyšvihla ve světového technologického lídra v oblasti elektromobility. Neprodává sice nejvíc elektromobilů na světě (to se daří alianci Renault-Nissan), ale rozhodně platí její elektromobily za nejznámější a technologicky nejvyspělejší.

Elon Musk, šéf Tesly, si na zdolávání nemožných technických výzev, udělal jméno. Přistál s vesmírnou raketou zpět na zemi, začal vyrábět levné baterie do domácností a v neposlední řadě už od roku 2012 vyrábí krásný elektromobil s dojezdem přes 400 km (Tesla Model S).

Značky jako Mercedes, BMW nebo Porsche jsou si dobře vědomy ostré konkurence, kterou Tesla Model S v segmentu luxusních limuzín vytváří. Ukusuje z jejich tučného koláče. Ani Model S, ani novinka v podobě plně elektrického SUV Tesla Model X nemají po technické stránce konkurenci. Když máte peníze a jste technický nadšenec, koupíte si je, protože nic jiného tak unikátního na trhu není.

Jenže Musk nechce cílit pouze na bonitní klientelu. Od začátku je jeho snem "levný" elektromobil. Levný dáváme do uvozovek, protože v tomto případě se myslí auto s cenou v přepočtu kolem milionu korun.

Tímto vozidlem autem má být dlouho připravovaný elektromobil Tesla Model 3 (původně označovaný jako "Model E"). Jeho vývoj se blíží ke konci, první prototypy brázdí kalifornské silnice, a už v červenci ho má Tesla začít vyrábět. Do konce roku ho chce začít dodávat prvním zákazníkům.

Musk se, jak je u něj zvykem, ohání často jen stěží uvěřitelnými výrobními čísly a časovými limity dodávek. Už v roce 2018 by chtěl vyrobit 400 tisíc vozů Model 3. Přitom za celý rok 2016 dodal jen necelých 80 tisíc elektromobilů Model S a X. Mnozí analytici jsou proto k jeho jako obvykle velkolepým plánům skeptičtí.

Povedený elektrický Chevrolet

A navíc je tu ještě Chevrolet Bolt. Elektromobil, který se v USA prodává už od prosince 2016 a nabízí velmi podobné parametry jako připravovaný Model 3. Tedy především dojezd na jedno nabití přes 350 km a cenu v přepočtu kolem milionu korun (v USA díky dotacím ještě méně). Na rozdíl od Modelu 3, který je zatím možné si pouze rezervovat, si Bolt můžete ve vybraných státech USA a brzy ve všech 50 už dnes koupit. A užívat si povedený elektromobil s téměř bezkonkurenčním dojezdem.

Recenze a testy nového elektromobilu z dílny GM, která značku Chevrolet vlastní, se prakticky jednohlasně shodují, že jde o opravdu povedené auto. Do Evropy dorazí vůz už v polovině letošního roku pod označením Opel Ampera-e, takže i starý kontinent se bude moct "svézt v elektřině" (do Česka auto půjde bohužel až během příštího roku). A to je pro Teslu problém.

Už před rokem potvrdila, že má na Model 3 téměř 400 tisíc rezervací. Nepochybujeme, že během posledních 12 měsíců toto číslo ještě výrazně vzrostlo. De facto tak má už na rok dopředu vyprodáno a kdoli si dnes auto objedná, může čekat dodání teprve v roce 2019.

Síla značky Tesla rozhodně není malá. Dokáže však zájemce o dostupný elektromobil přimět, aby čekali dva roky nebo dokonce déle místo toho, aby sáhli po konkurenci? Tady je na místě trocha skepse. Čím víc bude přibývat spokojených majitelů Boltu a s tím i YouTube videí, testů a recenzí, tím snáze se bude drolit i vůle nejzarytějších fanoušků Tesly.

O tom, že Tesla má s Modelem 3 neočekávaný problém, totiž obrovskou poptávku, svědčí vlastně i nedávné tweety Elona Muska. Napsal, že Model 3 je menší, levnější a po technologické stránce o něco horší Model S. Vlastně tím řekl něco ve smyslu "kdo chcete opravdu vyspělé auto, kupte si raději Model S". Už v minulých měsících se objevily informace, že se obchodníci Tesly aktivně snaží některé zájemce o Model 3, kteří si auto zarezervovali, přesměrovat raději ke koupi Modelu S.

Osud společnosti Tesla tak dnes do značné míry závisí na tom, zda se podaří úspěšně rozjet výrobu Modelu 3 a naplnit neočekávaně vysokou poptávku. Nebude to snadné, ale Musk a jeho parta už v minulosti několikrát ukázali, že slovo "snadné" snad ani ve slovníku nemají. Tak jim držme palce!

Autor je šéfredaktor www.hybrid.cz

Tagy: zahraničí domácí automobilový průmysl Tesla světová ekonomika general motors elektroauta

Zdroje: Vlastní