Tichá revoluce: Další ropnou krizi způsobí auta do zásuvky

MAGAZÍN - Magazín autor: Jan Horčík

Rozvoj elektromobility způsobí další ropnou krizi, předpovídá magazín Bloomberg Business. Auta do zásuvky podle něj budou znamenat snížení poptávky po ropě a tím i krach cen. Mají se ropní giganti klepat hrůzou z další, možná ještě mnohem horší krize, než byla ta nynější? 

Nabíjecí stanice Tesly

Nabíjecí stanice Tesly,zdroj: Profimedia.cz

Ještě nedávno jsme pravidelně slýchali o tom, že světu hrozí nedostatek ropy. Shodou okolností to bylo právě v době, kdy její cena šplhala k historicky rekordním hodnotám nad 150 dolarů za barel.

Dnes je tomu přesně naopak. Ceny ropy klesla na dlouholetá minima. A ačkoliv se ze dna pomalu odráží, ozývají se varovné hlasy, že ropy bude zase přebytek! Tentokrát však ne nutně kvůli překotné těžbě. Jednoduše ji nebude skoro nikdo kupovat.

Magazín Bloomberg Business nedávno vydal článek s chytlavým titulkem "Jak elektromobily způsobí další ropnou krizi". Rapidní rozvoj elektromobility v následující dekádě podle něj způsobí krach cen ropy.

Jako kdyby ceny této komodity nelétaly nahoru a dolů i bez elektromobilů… Faktem ale je, že automobilový průmysl se, podobně jako energetika, během posledních pěti let zásadně změnil.

Na trhu se objevily plug-in hybridy a především elektromobily. Celkem jich už po světě jezdí asi 1,3 milionu. To je pouhá asi tisícina z celkové populace více než miliardy aut. Přesto mají šanci způsobit revoluci. Prodává se jich totiž čím dál tím víc.

Jen loni se po celém světě prodalo přes půl milionu aut do zásuvky. V Evropě to znamenalo meziroční nárůst o téměř 100 procent! V Číně dokonce ještě víc. Americká, čínská i evropské vlády podporují prodej elektromobilů dotacemi.

Přispívají tak k vlastní energetické soběstačnosti a kvalitnějšímu ovzduší. Automobilky spěchají na trh se stále novými modely elektromobilů, které jsou levnější a nabízejí vyšší dojezd na jedno nabití - což jsou dvě nejdůležitější kritéria při nákupu takového auta.

Vzestup elektromobilů

Je pravděpodobné, a některé analýzy to i potvrzují, že do poloviny příštího desetiletí se cena i dojezd vyrovnají dnešním běžným spalovacím autům, která už současné generaci spotřebitelů, ani těm budoucím, nemají co nového nabídnout.

Bude to znamenat rapidní nárůst počtu prodaných elektromobilů po celém světě - primárně ale na nejvyspělejších trzích jako je právě Evropa, USA a Čína. Křivka životního cyklu produktu se dostane do extrémně růstové fáze.

Podobný vývoj lze ilustrovat na mnoha příkladech z minulosti. Rozšíření televizí, ledniček, počítačů nebo smartphonů - to vše podléhá tzv. "S křivce", která je z počátku pozvolná, ale jakmile dosáhne produkt kritického poměru kvality/ceny/rozšířenosti, začne strmě stoupat, aby se po nasycení trhu opět ustálila.

A během následujících dvou dekád právě elektromobily zřejmě čeká strmý růst. Snadno se tak může stát, že z dnešních 0,1 procenta podílu na celkovém počtu automobilů na světě se mohou elektromobily vyšplhat na podíl několika jednotek až nízkých desítek procent.

Provádět takovéto odhady budoucnosti je pochopitelně vždy ošemetné. Auto je také specifický produkt, který nelze snadno srovnat s ledničkou nebo telefonem. Přesto, jisté poučení ze zkušeností s předchozími typy produktů přece jen lze vzít v potaz.

K tomu je nutné připočíst fakt, že i samotné automobilky a další firmy (Apple, Google) dnes investují miliardy dolarů do vývoje nových typů elektromobilů a souvisejících technologií, především baterií.

Mají se ropné firmy bát aut do zásuvky?

Auta díky tomu budou levnější a po všech stránkách lepší než současná. Nikdo by jistě neinvestoval tak velké peníze bez alespoň nějaké vidiny návratnosti. Rozhodně ne globální korporace.

Proč ale Bloomberg Business začal rovnou šermovat s pojmem "ropná krize"? Jeden z grafů v jeho článku ukazuje, že při současném růstovém trendu v prodeji elektromobilů by to už v roce 2023 mohlo znamenat snížení poptávky o dva miliony barelů denně.

Za další dva roky pak už o čtyři miliony. A růstová křivka pak strmě míří vzhůru. Jen pro srovnání, Spojené státy dnes vyrobí asi 14 mil. barelů ropy denně. Saúdská Arábie a Rusko po jedenácti, Čína a Kanada asi 4,5. 

Dnešní uspořádání světa z velké části stojí právě na černém zlatu. Jakmile se poptávka po něm začne výrazně měnit směrem dolů, bude to bezesporu znamenat velké geopolitické změny. Ale třeba už je na čase...

Tagy: zahraničí domácí automobilový průmysl ropa a zemní plyn světová ekonomika ekologie a ochrana životního prostředí

Zdroje: Vlastní