Dnes je sobota 15. listopadu 2025., Svátek má Leopold
Počasí dnes 6°C Zataženo

Solar Impulse je v půlce cesty nad Pacifikem, zvládl i první studenou frontu

1. 7. 2015 – 13:08 | Zpravodajství | roj

Solar Impulse je v půlce cesty nad Pacifikem, zvládl i první studenou frontu
André Borschberg se při pilotování střídá s Bertrandem Piccardem (v kokpitu). Cestu nad Pacifikem má zvládnout Borschbergzdroj: ThinkStock

Solární letoun Solar Impulse 2 je po 60 hodinách nepřetržitého letu v polovině cesty z Japonska přes Tichý oceán na Havaj. Zvládl už i první první velkou překážku, a to hustou a neproniknutelnou studenou frontu.

Pilot André Borschberg už strávil v malém kokpitu letadla více než 60 hodin, když z japonské Nagoji odstartoval v pondělí časně ráno místního času (v neděli večer SELČ). Dnes v 09:30 SELČ již uletěl nad Pacifikem 4320 kilometrů, tedy 55 procent osmé etapy cesty kolem světa. Dosáhl tak úctyhodného výkonu, nicméně polovinu cesty má ještě před sebou.

Každopádně si už připsal nový rekord. "Je to poprvé, co letíme třetí den bez přerušení s novým cyklem dobíjení baterií sluncem," oznámil podle AFP oslavně při posledním videospojení. "Je to fascinující okamžik, který ukazuje, že letadlo může letět nepřetržitě díky výrobě vlastní energie," dodal.

Ujistil zároveň, že je stále ve výborné kondici. "Noc byla těžká, ale krásná. Jsem plně v misi," prohlásil.

"Velká překážka je za námi," oddechl si na internetu dvaašedesátiletý Borschberg ještě před videorozhovorem, když minul hrozbu studené fronty. Právě kvůli její hustotě a neproniknutelnosti byl několikrát odložen start z Nagoji.

Borschberg a jeho sedmapadesátiletý kolega Bertrand Piccard, který se s ním v pilotování stroje po etapách střídá, původně chtěli na Havaj letět bez přestávky z čínského Nankingu. Kvůli nepřízni počasí ale 1. června musel Solar Impulse 2 přistát v Nagoji. Poškození křídla a nelepšící se povětrnostní podmínky způsobily, že tam musel zůstat až do uplynulé neděle.

Solar Impulse 2 nenese ani kapku pohonných hmot. Na svém povrchu má 17 248 fotovoltaických článků, které s pomocí lithiových baterií dodávají energii čtyřem motorům. Letoun má rozpětí křídel 72 metrů, což je více, než má Boeing 747. Váží ale jen 2,3 tuny, tedy asi jako větší osobní automobil.

Cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Má trvat pět měsíců, z toho vlastní let 25 dní. Celá trasa by odhadem měla být dlouhá asi 35 tisíc kilometrů.

Předchozí článek

Čech věří, že s Rosickým získají v Arsenalu další trofeje

Následující článek

Kvóty pro ženy na kandidátkách nebudou, vláda smetla návrh zákona ze stolu

Nejnovější články