Silná mlha a náraz do skal. Od nejtragičtější letecké nehody v Česku uplynulo 40 let

GALERIE MAGAZÍN - Magazín autor: roj

Byl čtvrtek 30. října 1975 krátce po deváté hodině ráno, když se v pražském Suchdole ozvala silná rána. Do Sedleckých skal v mlze narazilo jugoslávské dopravní letectvo, nejhorší leteckou nehodu na českém území tehdy nepřežilo až 79 lidí.

Od tragické nehody uplynulo 40 let

Od tragické nehody uplynulo 40 let,zdroj: Historiesuchdola.cz/archiv M. Černý

Na palubě stroje patřícího jugoslávské charterové společnosti Inex-Adria Aviopromet bylo 115 československých turistů, kteří se vraceli z dovolené v Jugoslávii. Let z prosluněného černohorského letoviska Tivat probíhal bez komplikací až k Praze, nad níž se za brzkého dopoledne držela hustá podzimní mlha.

Přes špatnou viditelnost a s vědomím, že na ruzyňském letišti není momentálně v provozu přesný naváděcí systém, zahájila posádka přistávací manévr.

Necelých devět kilometrů před prahem ranveje stroj DC-9 narazil do vrcholku Sedleckých skal, které u Suchdola vybíhají z údolí Vltavy. Letadlo pravděpodobně zavadilo podvozkem o zídku, pod ostrým úhlem dopadlo na zem a setrvačností urazilo ještě několik set metrů, během nichž se rozpadlo.

Štěstím bylo, že letoun dopadl do zahrádkářské kolonie, která v pošmourném říjnovém ránu zela prázdnotou, a nikoliv do nedaleké zástavby rodinných domků.

K havárii došlo zhruba v 9:20. Jen pár minut poté dostali pražští záchranáři první telefonické oznámení, ze kterého ale nebyla patrná závažnost případu. Když na místo dorazila první hlídka, naskytl se jí otřesný pohled na rozházené trosky, mezi nimiž se nacházeli těžce zranění a mrtví cestující.

Vzhledem k rozsahu katastrofy byla uzavřena silnice z Prahy do Suchdola, po které se k místu nehody začaly sjíždět kolony hasičských i policejních aut a především sanitek.

Asi 20 minut od začátku zásahu byli všichni přeživší na cestě do pražských nemocnic. Právě rychlost záchranných prací zřejmě zabránila dalším ztrátám na životech. Zásah u suchdolské katastrofy se později stal námětem závěrečného dílu televizního seriálu Sanitka.

Kolik lidí při nehodě zemřelo není zcela jasné. Podle vyšetřovací zprávy přišlo o život 71 cestujících a čtyři členové posádky. Už to by z havárie u Suchdola činilo nejtragičtější letecké neštěstí na českém území. Podle některých zdrojů ale měla celková bilance neštěstí vystoupat na 77, nebo dokonce 79 mrtvých.

Pro zjištění příčin havárie zřídil ministr dopravy zvláštní komisi. Průběh vyšetřování však byl zahalen rouškou tajemství, což vytvářelo ideální živnou půdu pro různé spekulace. Na veřejnosti se tak objevily "zaručené informace" o špatném technickém stavu letadla či o sklenkách alkoholu, které měly během letu putovat do pilotní kabiny. Nejpravděpodobnější příčinou se ale jeví nedodržení stanovené výšky letu v kombinaci se špatnou viditelností.

Místo havárie je součástí zahrádkářské kolonie i dnes. Už od roku 2011 se snaží iniciativa Stavíme pomník pro Suchdol o to, aby na místě nejtragičtější nehody na českém území vznikl pomník. Původně ho plánovali odhalit dnes, u příležitosti 40. výročí nehody.

Zatím k tomu však nedošlo - iniciativa proto plánuje vytvořit s pomocí soukromých dárců alespoň malý pomníček o velikosti náhrobního kamene. Nyní tak turisté putující po značené trase ze Suchdola do Roztok projdou bohužel kolem bez povšimnutí.

Incident v Suchdole bývá občas zaměňován s další známou nehodou jugoslávského letadla v Československu. Na konci ledna 1972 spadlo nedaleko České Kamenice dopravní letadlo směřující z Kodaně do Záhřebu. Shodou okolností šlo o stejný typ stroje jako u Suchdola a nehodu rovněž přežila jedna letuška - Vesna Vulovičová. Havárii, při které přišlo o život 27 lidí, způsobil výbuch trhaviny ukryté v zavazadlovém prostoru.

Tagy: Česko domácí letecká doprava letecká nehoda výročí a oslavy nehoda v Suchdole

Zdroje: ČTK