Aktualizováno: Sebevražedný atentát? Kopilot nechal letadlo spadnout úmyslně
Letadlo, které v úterý narazilo do svahů francouzských Alp, v době nehody řídil pouze německý kopilot Andreas Lubitz. Podle francouzských vyšetřovatelů žil do poslední chvíle, odmítl pustit do kabiny hlavního pilota, odmítl komunikovat s řídící věží a sám zmáčkl tlačítko zahajující klesání stroje. Kabinu zároveň zřejmě zablokoval proti návratu hlavního pilota.
"Tento čin lze vysvětlit jako vůli zničit letadlo," uvedl francouzský žalobce Brice Robin. Slovu sebevražda se vyšetřovatelé vyhýbají. Nepřímo však uvedli, že šlo o sebevražedný atentát. "Nepoužíval bych termín sebevražda, protože při ní člověk zabije sám sebe. Tady šlo o úmyslné zabití všech lidí na palubě," podotkl opatrně Robin.
Podle žalobce probíhalo prvních dvacet minut letu v normě běžné, i když stručné komunikace. Hlavní pilot pak nastavil směr pro přistávání na Düsseldorf, pak požádal kopilota, aby převzal vedení a odešel zřejmě na toaletu. Podle Lufthansy při tom postupoval přesně podle pravidel společnosti. Po návratu ho však Lubitz odmítal pustit dovnitř a nijak mu ani neodpovídal. "Poté, co zůstal v kabině sám, je z ní slyšet jen ticho a klidný dech," popsal žalobce.
Naopak zpoza dveří byly slyšet údery, jak se vedoucí kabiny snažil dostat dovnitř. Ty sílily s tím, jak se spustil alarm signalizující příliš nízkou letovou hladinu. "Dveře jsou pancéřované, nelze je otevřít ani lehčí zbraní. Přístup proti vůli posádky není možný," uvedl Carsten Spohr, předsedy představenstva Lufthansy.
Během posledních osmi minut, kdy začal airbus klesat, kopilot nereagoval ani na žádné z výzev z řídící věže. "Jeho dýchání však bylo naprosto normální, klidné. Nemohlo tedy jít například o infarkt," řekl Robin.
Klesání nelze podle vyšetřovatele zahájit jinak než použitím speciálního tlačítka, které nelze stisknout omylem. "Toto tlačítko nelze zmáčknout. Musí se jím otočit a musí se přesně nastavit. Nelze ho zmáčknout omylem, zmáčkl ho záměrně," vysvětlil Robin.
Pro piloty a posádku existuje mimo kabinu nouzové tlačítko například pro případ, že pilot upadne do bezvědomí. To po zadání stanoveného kódu vyšle signál do kabiny a pokud zůstane bez odpovědi, dveře se samy otevřou. "Otevření ale může být z kabiny zabráněno, v takovém případě se zablokují na pět minut. Hlavní pilot kód buď nezadal, což nechápu, protože ho znají nazpaměť všichni, nebo mu kolega přístup zablokoval," popsal Spohr.
Lubitzovi bylo 28 let, bližší informace o něm vyšetřovatelé nemají. "Národnost, etnickou příslušnost ani náboženské vyznání neznáme. Musíme vyšetřit prostředí tohoto muže," řekl žalobce s tím, že na vyšetřování budou spolupracovat s Německem. U společnosti Lufthansa pracoval od roku 2013 a měl nalétáno 630 hodin.
Podle Spohra pilot prošel všemi zdravotními i psychologickými testy. "Byl stoprocentně připraven, jeho práce byla bezproblémová. Naše bezpečnostní pravidla jsou velmi přísná. Bohužel se podobný případ nedá nikde na světě vyloučit," uvedl. Před šesti lety však letecký výcvik na několik měsíců přerušil. Předseda představenstva Lufthansy však nebyl schopný říct, z jakého důvodu. "Pokud by šlo o zdravotní důvody, byl bych stejně povinen mlčenlivostí," upozornil.
Cestující neměli o osudu letadla tušení do poslední chvíle. "Výkřiky jsou slyšet až těsně před nárazem," vysvětlil Robin.
Lufthansa nabídla rodinám mířícím na místo neštěstí okamžitou finanční pomoc a příbuzní mohou podle předsedy představenstva počítat s finančním odškodněním.
Prakticky ihned po zveřejnění informace o tom, že pilot naletěl do hor úmyslně, vznikla na Facebooku stránka "Pocta Andreasovi Lubitzovi, hrdinovi Islámského státu". Ta byla však po krátké době zrušena.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,280 | 25,400 |
USD | 24,040 | 24,220 |