Rada ČT odmítla pětisetstránkovou stížnost na zpravodajství České televize o Rusku a Ukrajině

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Radní České televize na svém dnešním jednání v Brně odmítli jako nedůvodnou rozsáhlou stížnost mířící na zpravodajství České televize, především na způsob pokrývání událostí na Ukrajině, jak píše na portálu Hlídací pes Robert Břešťan.

Newsroom České televize. Ilustrační snímek

Newsroom České televize. Ilustrační snímek,zdroj: Petr Topič / iDNES.cz / Profimedia

Proti stanovisku Rady hlasovali pouze radní Ivana Levá a Michael Hauser. Ten již v předchozí debatě o bonusu pro generálního ředitele ČT za rok 2015 zpravodajství ČT kritizoval.

"Došlo k upozaďování podstatných informací při zpravodajství o dění na Ukrajině. Nedostatečně byly pokrývány příčiny uprchlická krize a ve zpravodajství o dění v Řecku byl vytvářen jednostranný obraz Syrizy jako krajně levicové strany," shrnul Hauser, který patří k pravidelným kritikům zpravodajství ČT.

"Zpravodajství je vystavováno systematickému a tvrdému tlaku propagandy, která se snaží dehonestovat práci ČT jako celku a zejména zpravodajství," oponoval například radní Zdeněk Šarapatka.

Další diskuse k obsahu rozsáhlé stížnosti, ani odpovědi Rady ČT, se již na zasedání nevedla. “Rada posuzuje to, zda došlo k porušení kodexu a zákona o České televizi. K porušení nedošlo,” vysvětlil místopředseda Rady ČT Richard Hindls.

Stížnost zahrnovala rozbor zpravodajství ČT za období dvou let: od 1. února 2014 do konce ledna tohoto roku.

Analyzovala nejen vysílání jednotlivých pořadů, ale i článku a veřejné debaty, v nichž vystupovali redaktoři České televize. Detailně se například věnovala způsobu referování o anexi Krymu, o sestřelení letadla MH17, bojích na východní Ukrajině a řadě dalších témat.

V textu stížnosti anonymní autoři nešetřili slovy jako "ČT nedoložila, ignorovala, nepravdivě tvrdila, důsledně bagatelizovala, vytvářela dojem, řádně neinformovala, bez důkazů a v rozporu s fakty".

Řešení stížnosti na vysílání České televize jsou běžnou součástí jednání Rady ČT. Řada z nich se v poslední době týká právě zpravodajství spojeného s Ruskem. Pětisetstránkový elaborát se ale běžným stížnostem vymykal.

Robert Břešťan pro Ústav nezávislé žurnalistiky

Tagy: Česko domácí Česká televize svoboda slova česká média média a internet

Zdroje: Hlídací Pes