Dnes je středa 14. dubna 2021., Svátek má Vincenc
Počasí dnes 0°C Občasný déšť se sněhem

Pražskou MHD zachránily za války ženy. Nahradily mužské průvodčí

Pražskou MHD zachránily za války ženy. Nahradily mužské průvodčí
Do služby nastoupilo 1. prosince 2015 prvních 40 ženských průvodčí | zdroj: archiv DPP

Je to přesně sto let, co dostaly první ženy příležitost pracovat v pražské hromadné dopravě. Vděčit za to mohou první světové válce, která poslala na frontu stovky zaměstnanců dopravního podniku. A stejně jako v jiných oborech musely ženy zastat jejich role. Praha se jim ale příliš neodvděčila: hned, jak se muži z fronty vrátili, dostaly všechny ženy výpověď.

Městská doprava byla v Praze v roce 1915 už poměrně rozvinutá. Tramvajová doprava navíc jen pár dní před vypuknutím války prošla výraznými změnami, včetně zavedení nových linek a rozšířením provozu.

Příchod války měl tedy na fungování pražské městské hromadné dopravy mimořádný dopad. Začalo to omezením nočního provozu, po desáté večerní se Pražané tramvají už nesvezli.

"Důležitost tramvají přitom v období první světové války ještě stoupla – kromě přepravy cestujících je tehdy město využívalo také k přepravě raněných, k rozvozu potravin po městě a k odvozu komunálního odpadu na skládku," říká mluvčí pražského dopravního podniku Jiří Štábl. 

Mužů ale na frontu odcházelo stále víc a i když se dopravní podnik nejdříve snažil ztráty nahradit z vlastních zdrojů, nedařilo se mu to. Nejdřív se v řidiče změnili technici nebo zámečníci z vozoven, kteří měli s řízením nějaké zkušenosti. 

Když došli i ti, nezbylo Elektrickým podnikům nic jiného, než se poohlédnout po ženách. Alespoň tedy na pozice průvodčích. 

Vedení podniku se při tom inspirovalo v zahraničí. "Ve Vídni, Berlíně i Drážďanech řešili nedostatek mužů tím, že začali přijímat ženy. Například ve Vídni, kde bylo z tramvajového provozu na frontu odvedeno 800 mužů, bylo již v červnu 1915 přijato na místa průvodčích 400 žen a dívek. A připravovalo se přijetí dalších," říká historik pražského dopravního podniku Pavel Fojtík.

O profesi průvodčích se ale rozhodně nedá říct, že byla jednoduchá. Směny byly dlouhé a fyzicky náročné, protože zaměstnanci museli celou dobu stát.

I přesto zájem výrazně předčil očekávání Elektrických podniků. "Přihlásilo se 460 zájemkyň, v mnoha případech šlo o manželky tramvajových zřízenců, kteří byli odvedeni na frontu," uvádí Fojtík. 

Po desetidenním výcviku nastoupilo 1. prosince 1915 do práce prvních 40 žen-průvodčích. Na rozdíl od mužů byly ale přijaty jen jako průvodčí, tramvaj řídit nemohly. 

"Na konci války už v podniku pracovalo 375 žen, které braly 30 haléřů za hodinu," poznamenal dopravní historik.

FOTO_Archiv_DPP Ženy v roce 1915 nastoupily jako průvodčí | zdroj: archiv DPP

I když byly Elektrické podniky za ženskou výpomoc rády, po válce je už nepotřebovaly a podle toho se i zachovaly. Když se mohli zpět do služby vrátit muži, kterým skončila vojenská služba, dostaly všechny tyto ženské "zachránkyně" k 1. dubnu 1920 výpověď.

"Znovu se ženy v pražském tramvajovém provozu objevily až s příchodem druhé světové války – v lednu 1943 jich zde pracovalo 571, do konce války jich bylo již 1 377," říká Fojtík. Tehdejší zaměstnankyně už měly štěstí, jejich práce jim zůstala i po konci války.

Na to, až budou moci usednout i za řídící pultu, si ale musely ještě pár let počkat. Teprve v polovině 50. let se s zařazením nového typu vozů T1 stalo povolání řidiče z fyzického hlediska lehčí a šanci tak dostaly i ženy.

Zdroje:
Vlastní

Kurzy

Finance

Kurzovní lístek: Exchange s.r.o.

EUR 25,900 26,000
USD 21,640 21,780
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma