Dnes je pátek 12. prosince 2025., Svátek má Simona
Počasí dnes -1°C Mlha

Opencard je předražená, tvrdí posudek a Praze radí ji stopnout

27. 4. 2015 – 10:18 | Zpravodajství | pal

Opencard je předražená, tvrdí posudek a Praze radí ji stopnout
Ilustrační snímek: Opencard už Pražany přišla hodně drahozdroj: Profimedia

Firma Nexia AP v pondělí zveřejnila posudek na kartu opencard, který si u ní nechalo vypracovat hlavní město. Karta už Prahu stála 1,74 miliardy korun. Projekt je navíc podle firmy zastaralý a značně předražený. Výhodu z něj mají pouze majitelé majetkových práv k opencard, společnost eMoneyServices (EMS). Firma Nexia pražskému magistrátu radí, aby v projektu opencard už nepokračovala. 

"Projekt je nejen investičně, ale i provozně velmi nákladný, aniž by pro město znamenal skutečný přínos," uvedl Valdemar Linek z Nexia. Naopak společnost EMS, která vlastní veškerá práva ke kartě, se může radovat. Díky projektu si společnost přijde na 650 milionů.

Současná primátorka Adriana Krnáčová už dopředu avizovala, že se chce zbavit závislosti na firmě EMS. "Máme dokončené všechny podklady, máme všechny informace a posudky od auditorů a soudních znalců, abychom mohli pokračovat ve vyjednávání s EMS," řekla dříve Krnáčová. Jestli to nakonec bude znamenat úplný konec opencard, ale v tuto chvíli není jisté. Město má  nyní k dispozici 50 tisíc licencí, takže zatím ještě může vydávat karty novým žadatelům. 

Krnáčová také navrhla rozšířit smlouvu s firmou Erika, která je zodpovědná za pražské sms jízdenky. Proti tomu se ale zdvihla vlna odporu v řadách pražské koalice. Krnáčová ale už z EMS spolupracovat nechce. "Do doby, než budou dořešeny soudní spory, neumím si představit dál rozvíjet spolupráci s EMS," uvedla na pondělní tiskové konferenci primátorka. 

Proti posudku, který si Praha nechala vypracovat se ohradila EMS.  "Společnost Nexia vychází z dokumentů poskytnutých Prahou, nikoli ze znalosti oboru," řekl Martin Opatrný z EMS. Ten si zároveň postěžoval na to, že magistrát z firmou vůbec nekomunikuje. EMS se v současné době s hlavním městem soudí o 170 milionů korun. "Dluhy jsou, snažili jsme se o mimosoudní vyrovnání, dáváme tomu přednost, ale nečinnost města nás donutila podat žaloby," dodává Opatrný. 

Pražští radní už přitom odhlasovali návrat k papírovým kuponům. Do budoucna by si Pražané mohli vybírat mezi různými formami cestovních dokladů. Aktuálně jsou ve hře dvě možnosti a to buď elektronické jízdenky nebo bezkontaktní platební karty.

Opencard byla zavedena za primátora Pavla Béma. Kartu už má asi 1,2 milionu cestujících. 

Předchozí článek

Aktualizováno: Noční vlky nakonec do Polska nevpustili

Následující článek

Staré velmoci krachují, na scénu přicházejí nové, říká uznávaný ekonom

Nejnovější články