Německé firmy utíkají z Ruska. Čeho se bojí?

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Ruský trh je mrtvý - rubl slábne, kupní síla Rusů klesá. Velké firmy, investoři, výrobci, ale prodejní řetězce tak nyní postupně zvedají kotvy. Rusko už jim nemá co nabídnout a nevěří, že se to v nejbližší době změní.

Kupní síla Rusů a kurz rublu už nejsou pro některé nadnárodní firmy zajímavé a z místního trhu se stahují. Ilustrační snímek

Kupní síla Rusů a kurz rublu už nejsou pro některé nadnárodní firmy zajímavé a z místního trhu se stahují. Ilustrační snímek,zdroj: Profimedia.cz

Z Ruska se už začínají alespoň částečně stahovat například výrobce sportovního oblečení a obuvi Adidas, obchod s elektronikou MediaMarkt nebo internetový prodejce Otto.

MediaMarkt se chystá z Ruska odejít po dvanácti letech. O prodeji své sítě poboček vyjednává s ruským konkurentem M.Video, výměnou se hodlá stát menšinovým akcionářem této ruské firmy. V posledních měsících prodal MediaMarkt podle zprávy zveřejněné v polovině května šest filiálek, tedy zhruba každou desátou.

Jako příčinu uvádí negativní dopady nízkého kurzu rublu a pokles příjmů v Rusku. Navíc kvůli protiruským sankcím vyhlášených v dubnu Spojenými státy se další růst ruského hrubého domácího produktu (HDP) ani nepovažuje za pravděpodobný.

Konec legendárního katalogu

Německý gigant internetového prodeje oblečení a potřeb pro domácnost Otto se z Ruska stahuje jen zčásti. V dubnu společnost oznámila, že v létě zavře dva své ruské internetové obchody otto.ru, který je na trhu od roku 2006, a quelle.ru, který získala v roce 2009. Zanikne tak i už v sovětských časech legendární katalog a zásilkový prodej.

Firma své rozhodnutí zdůvodňuje změnou globální strategie, chce se více soustředit na domácí německý trh. Roli sehrává i rostoucí konkurence na ruském internetu. Rozvoj internetu vedl k zániku klasického zásilkového prodeje.

Podle odborníků ale sehrála i zde roli slabost rublu, která prodražuje ceny zásilek z Německa. Ponechat si firma v Rusku chce svou vlajkovou loď bonprix.ru, která sází na zákazníky s průměrnými a nižšími výdělky, a textilní značku Witt.

Jen tři procenta světových tržeb

Svou přítomnost na ruském trhu a závislost na něm chce omezit německý výrobce sportovního oblečení a bot Adidas. Rozhodl se k tomu již v roce 2014, když musel kvůli pádu kurzu rublu a menší ochotě Rusů utrácet revidovat svá očekávání na ruském trhu.

Adidas učinil na začátku desetiletí z Ruska a států bývalého Sovětského svazu jeden ze svých strategických regionů, vedle Severní Ameriky a Číny. Počet obchodů v regionu se z tehdejších 800 měl v krátké době zvýšit na 1200.

Po jistou dobu přispíval ruský trh k celkovým tržbám koncernu deseti procenty. Nyní už to jsou jen procenta tři. V létě firma oznámila záměr uzavřít v regionu četné pobočky. Na dotaz Deutsche Welle uvedla, že jich zbylo už jen 600.

Jinak se rozhodl postupovat provozovatel sítě obchodů s potravinami a drogistickými výrobky Metro. Nejenže neuzavře žádnou z 89 prodejen, které provozuje v 50 regionech Ruské federace včetně Ruskem anektovaného ukrajinského poloostrova Krym, ale nevylučuje ani otevření dalších. Ruský trh je příliš důležitý, firma už v zemi investovala tolik peněz, že si nemůže dovolit z něj odejít.

Tagy: Rusko zahraničí ruská politika ruská ekonomika obchod a služby

Zdroje: ČTK,Deutsche Welle